Als toerist bij de Zaanse Molendag.

  • Jan Althof

    Goedendag,

    Arie Butterman meldde De Zaanse Molendag voor vandaag en wat doe je dan? Mooiste weer van de wereld, helaas géén wind, je pakt de motor, je camera en reist af. Al langere tijd loerde ik op een mooi plaatje van de molen die langs de A4 staat met in zijn rug, gerekend vanaf Zwijndrecht, twee van die windturbines. http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=1149

    Met de auto is dat zeer lastig maar met de motor lukt dat beter. Ik wilde ze ook perse achter elkaar voor het effect en de boodschap. Het lijkt mij een geslaagd portret, waarbij de ochtendnevel even meewerkte.

    Een rustige rit vanwege het vroege uur zorgde ervoor dat ik om kwart voor tien mijn machine op het pad vóór de molen kon parkeren. Als eerste op zoek naar Arie om hem de hand te schudden. Daarna heb ik mij maar een beetje laten gaan met kiekjes maken en toog ondertussen naar de toog voor de koffie. Dat werd koffie inclusief een koek en een fraai gedecoreerde mok. In het gedrang bleek ook ene Robert van `t Geloof present. Niet weg te denken die man. ;-)

    Bij de foto`s vind je het nodige commentaar.

    Daarna werd het tijd voor de afvaart naar de 100-jarige Jonge Dirk. Feest dus bij Wessel met de aanbieding van een boompje. Volgens mij een eik die over 80 jaar een nieuwe koningsspil op gaat leveren. (denk ik :-)). Wessel bleek een geanimeerd verteller over zijn molen en hij kan met recht trots zijn. Ook op zijn koffie die gelukkig niets van doen had met senseo.

    Ik heb hier met plezier enige tijd vertoefd. Een gezellige bende.

    Tijdens dit aangenaam verpozen, kreeg ik van een Friese delegatie de uitnodiging om op 30 november (brrr?) de Molendag in Workum te bezoeken. Dat staat in mijn agenda en IJs en Weder dienende ga ik dat zeker doen. Alleen al vanwege de twee Amerikanen die zij rijk zijn en zo`n beetje het enige molentype dat ik nog niet in levende lijve heb aanschouwd.

    Naast de sympathieke Friezen was er ook een “buurman” met zoon aanwezig. Aad met zijn Jannick, of is het nou Janniek? Ongetwijfeld waren er meer molenmensen waarvan ik o.a. de Twentse delegatie heb gemist.

    Daarna werd ik opnieuw in de boot genomen en wij tuften naar de in restauratie verkerende Pelmolen Het Prinsenhof. Druk,druk,druk en even kort kon ik praten met Gerrit Volkers. Hij heeft er alle vertrouwen in dat de restauratie op tijd klaar zal zijn. Een aardige fototentoonstelling en twee fraaie modellen op zolder. Het is hier een prachtige omgeving van water en allerlei (ei)landjes. Het summum vond ik wel die enorme trekker op een klein pontonnetje. “Doen we elke dag, stelt niks voor!”

    Al met al een geslaagde molendag denk ik, want er was veel belangstelling. Vanwege wat verwikkelingen op de thuisbasis moest ik er bijtijds vandoor. Dat weerhield mij niet om even bij Barend langs te scheuren die moederziel alleen en verlaten zat te recreëren in zijn molen. Wat een rust hier. We hebben even zitten filosoferen over de Landzicht in Heerjansdam. Ik zal eerst maar eens helder zien te krijgen hoe hier de vork aan de steel zit. Daarna Barend nog even een handje geholpen met afzeilen om het gevoel niet kwijt te raken.

    Voor de fotografie is een lage zon soms een voordeel, maar in een donkere ruimte zoals in De Schoolmeester zeker een nadeel. De plaats van de andere molens en de mogelijkheid om door het zeer drassige land te baggeren zet je ook vaak in het nadeel. Vandaag kon ik de zon niet echt in de rug krijgen. Toch denk ik dat het een geslaagde serie is. De commentaren zullen de komende uren door mij worden toegevoegd. Mocht iemand een ongecomprimeerde versie van een of meerdere foto`s willen, dan even een mailtje sturen.

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/EenToeristOpDeZaanseMolendag#

    Met de groeten van Jan.

    www.althofweb.nl

  • Meelmuisje

    Ooohhh wat word Het Prinsenhof toch mooi!!:) Die WC molen is trouwens lekker ingegroeid door al het riet! Mooie foto's Jan complimenten!

    Gr, Thomas Griffioen

  • Edo

    Zeer mooie foto's alleen wel zeer jammer van het haast windstille weer.

    Gr, Edo

  • Jaap Tiedema

    Hoi Jan,

    Mooie foto's. Schitterende omgeving daar in Westzaan en mooi geregeld met die boot langs de molens.

    Na Westzaan zijn wij nog op de Zaanse Schans geweest.

    Groetnissen en tot 30 november.

    Jaap Tiedema.

  • Tom Blaak

    Hoi jan,

    Leuk verslag, alleen even een correctie. je hebt het in het verslag over Wessel ( de Vries) dit moet zijn Hessel.

    het was inderdaad pet met de wind. ik heb de dag ( althans een gedeelte) benut om de hek-keggen van mn molentje na te lopen en waar nodig te vervangen of een nieuw spijkertje er voor te slaan. Vanuit het gevlucht genoot ik van mooi zonnig weer en mooi vergezichten. Verder heb ik mn molentje maar vast gekruit van Noordoost naar West, gezien de echte Herfst die momenteel koers aan t zetten is richting ons kikkerlandje. scheelt weer kruien komende week.

    groet,

    Tom

  • Robert Van't Geloof

    Nou . Me pa en ik waren ook van de partij.

    Haast windstil? zeg maar helemaal stil . De Schoolmeester heeft bijvoorbeeld een paar slagen gelopen. Jawel op duwkracht. :D

    Nou ja hier mijn verslag. Vanochtend zijn pa en ik rond 08.30 in de auto gestapt. Onderweg was er niets los. Vanaf Oostzaan zagen we 3 weidemolentjes draaien. Het was windstil en die dingen liepen best door met de lege.

    Om 09.45 bij De Schoolmeester aangekomen. De molen stond rondvol stil .

    Daar was men met 'n motor aan het werk. Want ja wind was er niet. Dw molen bezocht. Zo rond 10.45 kwamen Aad Jannick en Melvin. Al gauw kwam het bootje aanvaren. En meegegaan. Naar de stilstaande Jonge Dirk en De Zwaan. Beide uiteraad vol. Daar allereerst Hessel De Vries gefeliciteerd omdat De Jonge dirk 100 jaar is.Daarna met pa en Aad jannick en melvin dirk en zwaan bezocht.

    Van hessel mochten wij ook de stelling op En we hadden hem een paar slagen geduwd liep hooguit 10-15 enden :A Maar da was maar veur heel even. Na dit fantastische molenbezoek. (hessel uiteraad bedankt.) Voer de boot naar Het Prinsenhof. Deze in restauratie zijnde molen hebben we tot op de stelling bezcht.

    Daarna weer terug met de boot (ik mocht zelfs even stukkie varen :D)

    Later nam de eigenlijke stuurman het roer weer over.

    Toen bij De Schoolmeester nog ff gepraat en gedaan. Waarna we even gingen eten. Na het eten zijn Aad en Jannick en melvin nog ff de molen ingegaan. Maar pa en ik zijn toen naar Het Pink gegegaan. Daar aangekomen deed de molen ook niets. Beneden heel tijd met Andre staan praten. Later verder gegaan met Kevin Bus. Hij vroeg Robert zullen we eventjes een spinnetje bouwen ?

    En hebben we saampies ieder 1 spin gemaakt. Echt leuk en ik mocht de mijne meteen menemen ook.

    Na dit alles lekker naar boven gegaan. Veel foto's geschoten. Intussen op de stelling zag ik zowaar beweging bij De Ooiervaar. Die maar net aan liep in de volle's Maar Het Pink stond nog steeds stil.

    Even later beneden aangekomen ging de wind om en nam ietsie toe. Dus werd de molen verkrooien En zowaar begon hij het wel te doen. Na dit bezoek nog raap olie meegenomen En Voor Aad Lijnolie .

    Tevreden zijn pa en ik weggegaan.

    Onderweg nog wezen eten En rond 18.45 weer thuis. grt robert fotos verschijnen morgen

  • Meelmuisje

    De Ooienvaar loopt altijd wel! Dat is niet te geloven gewoon joh:D Met luilak stonden ook alle molens stil en De Ooijervaar stond rustig te draaien ! En hij stond ook nog eens deels achter die nootjesfabriek!

    Gr, Thomas

  • moneypenny

    De Zaanse molendag was inderdaad zeer geslaagd te noemen.

    Als leerling molenaar en kersverse hobby-papierschepper was De Schoolmeester bijzonder interessant. Een prachtige molen. De uitleg was zeer goed en leuk, waarvoor complimenten.