Heimolen Meerle (B.) in restauratie

  • Bart Hoofs

    In het Belgische Meerle (net onder Breda) vordert de restauratie van de Heimolen.

    De molen die sinds 1972 niet meer draaide en enkel een vakantieverblijf was is aangekocht door een enthousiast stel. Zij gaven John de Jongh uit Oerle opdracht de molen te restaureren. Mede door het mooie werk wat zij afleverden bij de restauratie van de naburige molen “'Bounke-Bounke” in Brecht. John heeft de kap afgenomen. Inmiddels is die gerestaureerd en worden nu hardstenen leien op de kap aangebracht. Ook is er een goot aangehangen om vocht van de romp te weren. Verder liggen de gelaste roeden op de molenwerf en zal er een nieuwe staart komen.

    De nieuwe eigenaar volgde inmiddels de Belgische molencursus zodat de molen straks weer in bedrijf komt. Dat zou uniek zijn want sinds 1972 stond de molen overheks stil.

    Opvallend is de wipstok die we ook zien in het naburige Hoogstraten op de Salm of Salmmolen. Zouden Hollandse invloeden hiervoor gezorgd hebben?

    In korte tijd wordt dit gebied nu ook op molengebied interessant. De Meerselmolen in Meersel-Dreef werd opgeknapt als ook de kettingkruier in Brecht. Ook de Laermolen van Hoogstraten slaat geregeld weer olie op waterkracht. De windmolen van Hoogstraten draait regelmatig dankzij de Nederlandse mulder Jan van de Reijt.

    Bart

  • Mike Ekelschot

    tsja, Bart zoals je reeds ziet: van al die “Hollandse” invloeden in Vlaanderen kan zéker niks goeds komen(!)…. iets dat sommigen ons toch maar graag zouden doen geloven!

    :);)

  • Rob Simons

    Mooi nieuws. Hoogstraten staat trouwens nog steeds te koop.

    En hoe zit het eigelijk met de Stormvogel in Boorsem (ook niet ver van de NL grens, maar wel in Limburg)?

    Enne, Heimolen? Volgens mij ligt daar geen vierkante meter heide ;) . Wat was men in 1972 toch weer origineel met het kiezen van een naam.

    Groeten,

    Rob

  • Lieven Denewet

    Het klopt, Bart, dat de grensregio Antwerpen - Noord-Brabant thans een mooie molenrenaissance beleeft, met o.m. de Heimolen van Meerle die straks - na enkele decennia stilstand - weer tot leven gewekt wordt.

    Tegelijk is het nu ook een heel gevoelige periode! Immers, momenteel staan de windmolens van Hoogstraten en Berendrecht te koop (meer info: zie onder de bijlagen van onze Belgische Molendatabase).

    We kunnen enkel maar hopen dat de nieuwe eigenaren hun molens blijven openstellen voor het publiek en veel laten draaien.

  • Camiel Damen

    Goed nieuws van de molen in Meerle, uiteindelijk stond die al jaren te verpieteren. Echter, ik kan me goed herinneren dat ik deze molen een jaar of 15 geleden nog rustig heb zien draaien zonder zeil.

  • Stefan Teeling

    Waarom worden deze molens toch niet gewoon opgekocht door een stichting??? Net zoals in Nederland, waar het merendeel van de molens in handen is van een stichting. Of ligt dit net weer even ietsjes anders????

    Mvg. Stefan Teeling

  • Lieven Denewet

    De hoofdreden waarom molens in Vlaanderen niet door stichtingen worden verworven is dat er hier geen achteruitstelling van particuliere eigenaren bestaat. De eigenaar kan, of hij nu een particulier, een vereniging of een lokaal bestuur is, rekenen op 80 procent overheidssubsidies, zowel bij restauratie als bij onderhoud.

    Bij de restauratiepremie komt 50 procent van de Vlaamse Overheid.

    Aangezien monumentenzorg bij ons geen federale bevoegdheid meer is, gelden in het Waalse Gewest, in Duitstalig België en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest andere bepalingen. In Wallonië worden in de praktijk geen subsidies toegekend aan private molenbezitters.

    Lieven Denewet, secr. www.molenforumvlaanderen.be

  • Martin E. van Doornik

    “In Wallonië worden in de praktijk geen subsidies toegekend aan private molenbezitters.” Het verklaart waarom de bijzondere molen van Donceel (de enige windmolen van provincie Liège!) er zwaar vervallen bij staat…. Ik word er niet goed van.

  • Stefan Teeling

    En hoe zit dit dan op Europees niveau, want voor zover ik weet kent de Europese Unie “subsidies” toe aan eigenaren van bouwerken die van groot cultuur historisch belang zijn voor een land. Mij lijkt dat molens hier ook onder vallen, het is tenslotte de industrie van vroeger, waar sommige gebieden misschien wel een deel van hun ontwikkeling en in Nederland in sommige gevallen hun ontstaan aan te danken hebben.

    Mvg. Stefan Teeling

  • Mike Ekelschot

    Stefan, als je het in België op ZÓ een hoog niveau denkt te kunnen regelen als via de EU moet je alle info over de Delmerensmolen van Aarsele eens lezen: http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=829

    “Enne, Heimolen? Volgens mij ligt daar geen vierkante meter heide . Wat was men in 1972 toch weer origineel met het kiezen van een naam.”

    Nogthans staan er maar 9 molens met die naam in België.

    Wellicht verwijzen ze daar al naar die beruchte Malderse Heide… ! ;)