Vervolg De Landzicht Heerjansdam.

  • Jan Althof

    Goedendag,

    De afgelopen dagen hebben Tom Blaak en ondergetekende het initiatief genomen om bij de gemeente Zwijndrecht aan de bel te trekken over De Landzicht. Tom via een brief als betrokken molenaar (waarop tot nu nog geen reactie) en ikzelf via een directe persoonlijke benadering. Via de balie kwam ik in e-mailcontact met Dhr. De Gooijer, beleidsontwikkelaar, o.a. betrokken bij de Landzicht. In de achtergrond hebben wij Barend Zinkweg als een soort adviseur vanwege zijn ervaring bij de verplaatsing van de Pendrechtse molen. Er was via e-mail een open uitwisseling van argumenten vóór en tegen. In totaal beslaat dit plm. 4 A-viertjes, teveel om onverkort te plaatsen. Daarvoor had ik overigens wel de toestemming van Dhr. De Gooijer. Mijn laatste e-mailreactie aan hem maakt wel duidelijk hoe een en ander is verlopen.

    Dag Heer de Gooijer,

    Dank voor uw reactie.

    Indien er een biotoop zou zijn die gunstig is voor de molen ben ik ervan overtuigd dat er voldoende vrijwillige molenaars zullen zijn die hier zouden willen draaien/malen. Daar ben ik er één van, maar dan moet het geen dertig jaar duren want dan maak ik vermoedelijk ook deel uit van een “parkachtige uitstraling”.

    Persoonlijk vind ik die entree niet eens zo geweldig. Je komt uit een tunneltje, rijdt meteen tegen een rotonde aan en als je daar vanaf rijdt, heb je niet eens kunnen kijken naar die groene entree. Komend van het Waalviaduct geldt eigenlijk hetzelfde. Een vrijstaande molen met “lucht” er omheen zou een veel imposanter beeld zijn, vooral als de molen draait. Daarnaast denk ik dat Heerjansdam/Zwijndrecht er ook veel meer eer mee zou inleggen om zoiets tot stand te brengen.

    In het verleden zijn er in Dordrecht meer dan 80 molens verloren gegaan en alleen de Kijck over de Dijck heeft het op het nippertje overleefd. In bescheidener mate, maar even desastreus was de molengeschiedenis voor Zwijndrecht. Van de ooit 14 molens resteert nog slechts De Landzicht.

    In feite laten we die laatste molen vanaf nu balanceren op het randje van de afgrond. Het is niet ondenkbaar dat in de (nabije) toekomst de beleidsmakers of -bepalers zich af zullen vragen of (gemeenschaps)geld in zo`n dood monument steken wel zinvol is.

    Ik denk hierbij nog even aan “de bijtende notaris” over “De Dikke”, http://www.swaen.org/geschiedenis%20zwijndrecht/monumenten/verdwenen%20monumenten/molens.htm.

    Wij ( ik neem nu even de vrijheid te spreken namens alle vrijwillige molenaars) willen er sterk voor pleiten om het nu vrijgemaakte budget niet “zomaar” in een conservering te steken. Wellicht is een heroverweging met alle partijen de moeite waard om dit geld juist aan te wenden als aanzet voor een heuse restauratie.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan Althof

    Hierna had ik een lang telefoongesprek met Dhr. De Gooijer wat ik in het kort samenvatte voor Tom Blaak en Barend Zinkweg.

    Dag Tom & Barend,

    Zojuist een lang telefonisch gesprek gehad met Paul de Gooijer. Hij gaf extra inzicht over de hele gang van zaken. Eén van de mogelijk positieve punten is dat bij de verstrekking van de huidige subsidie de molen in een stichting moet worden ondergebracht. Daar wordt nu op gestudeerd. Een stichting vergemakkelijkt de zaak m.b.t. tot het eventueel genereren van subsidie- of sponsorgelden etc. Méér zat er nu niet in. Feitelijk is de huidige stand van zaken zó dat eindelijk alle neuzen (eigenaars, gemeente, provincie en monumentenzorg) dezelfde kant op staan. Nu nog die neuzen in de richting van een restauratie zien te krijgen :-).

    Hij was erg blij met alle gemaakte opmerkingen, onze argumenten en onze betrokkenheid. Dat alles wordt serieus meegenomen in eventuele verdere stappen.

    Eén daarvan is dat hij mij op de hoogte zal houden van alles wat er m.b.t de molen wordt gedaan of besloten. De eerste stap is dat men de molen weer zichtbaar wil maken. Weliswaar in de geplande toestand met zo mogelijk het wiekenkruis geplaatst. Daarna mogelijk een openstelling voor publiek. Ook dat kan positieve effecten hebben op het verdere verloop, denk ik dan maar.

    Cordiali Saluti,

    Jan.

    PS:

    Voor wat “inzicht” zal ik morgen wat foto`s ter plekke maken en die hier plaatsen.

  • Jan Althof

    Goedendag,

    Bij ons initiatief naar de gemeente Zwijndrecht hebben wij ons als eerste laten leiden door het belang van een molen. Zo hoort het ook, maar daarbij hebben we niet echt goed naar de biotoop gekeken. Een biotoop is een plek waarin je kunt leven, dat geldt voor mens en dier maar ook voor molens. Het belang van een bepaalde biotoop voor de mens in zijn werk- en leefomgeving zal vaak op gespannen voet staan met de biotoop voor een molen. Die problematiek is bekend en nog dagelijks wordt hierover strijd gevoerd.

    Er zijn dan onvermijdelijk situaties waarin de molenbiotoop het af moet leggen. Hoe het allemaal zo gekomen is, doet er eigenlijk niet meer toe, de situatie is zoals die is. Beschuldigende vingers hebben geen zin en een wilde poging om koste wat kost een molenbiotoop bij elkaar te rooien is vaak ook niet zinvol.

    Omdat er o.a. gesproken werd van een “Groene Entree” en “Parkachtig Landschap”, ben ik eens op de fiets gestapt met de camera op mijn bult. Na de discussie met Dhr. De Gooijer leek het mij goed om met foto`s te laten zien hoe de situatie ter plekke nú in elkaar steekt. Vooral ook voor mijzelf, want je moet wel wéten waar je over praat. De kijker/lezer kan dan ook een eigen conclusie trekken.

    Om half elf op pad en dat gaf meteen een klein euvel nl. een heldere herfstzon tégen vanwege mijn plek t.o.v. De Landzicht. Daar ben ik overigens mooi “omheen gefietst”. In een serie van zo`n 42 foto`s kun je een goed beeld krijgen zonder dat je daarvoor uit Groningen of Limburg hoeft af te reizen naar Heerjansdam. Bij de foto`s staat wat begeleidend commentaar dat aansluit op deze tekst.

    Mijn persoonlijke conclusie moet zijn dat hier niets te rooien valt. Je kunt inderdaad het beste maar goed conserveren, de molen zijn wieken geven en als stilstaand monument in dit fraaie landschap laten staan. Feitelijk heb je maar één plaats waar je dan een mooi zicht hebt op deze molen, vanuit dat park met de sportvelden in je rug. Hoe er dan voortdurend conserverend onderhoud plaats moet hebben, hoe dat geregeld en gefinancierd moet worden, is nu aan de partijen die hierover hebben beslist.

    Met eigenaar Brinkman had ik nog een lang gesprek over de hele kwestie. Van hem vernam ik óók dat het huisje links vóór zijn woning een huisje is dat hoorde bij een watermolen. Het is volledig gerestaureerd. De watergang is er gedeeltelijk nog en liep verder langs het zwembad naar Het Waaltje. De korenmolen en watermolen stonden dus zo`n beetje op elkaars erf. De namen Molenweg en Molenwei komen ook van dié molen en niet van De Landzicht.

    Ooit heeft hij een boekje gepubliceerd met de titel; “Watermolens van Heerjansdam”. Ik heb gepoogd dit op te duiken maar dat is mij tot heden nog niet gelukt. Mocht iemand dit in zijn of haar bezit hebben en er vanaf willen dan ben ik in de markt. Een kopie is overigens óók goed.

    Is hiermee het boek “De Landzicht” gesloten? Nee, we blijven er naar kijken en als het conserverende onderhoud metterdaad plaatsvindt, is er mogelijk nog een beetje hoop op een draaiende molen in de verre toekomst.

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Landzicht#

    Groetings,

    Jan Althof

    www.althofweb.nl

  • leo middelkoop

    Beste Jan,

    goed dat je je inspant voor die molen en voor een betere toekomst, maar moeten de burgemeester en verantwoordelijke wethouder niet als eerste een brief hebben?

    'Top-down' werkt vaak het beste.

    Maar inderdaad een prima initiatief bij een ten onrechte in het slop geraakte molen.

    Groet,

    Leo

  • Jan Althof

    Dag Leo,

    Dat top-down zou kunnen, maar dat werkt ook wel eens tegen. Tom heeft trouwens zijn brief aan hen gericht. Een antwoord is er nog niet. Blijkbaar heb je mijn aanvulling nog niet gelezen mét de fotoserie. Ten “onrechte” zou kunnen, maar het gaat om de situatie die er nú is.

    groet,

    Jan.

  • Bart Hoofs

    Alleen maar “blaten” kunnen we allemaal maar iets ondernemen dat is andere koek. Hulde aan Jan om de ambtenaar en anderen zo te informeren en te lobbyen.

    Dat zou meer moeten gebeuren. Jan, heb je ook het molenbureau van de provincie Zuid-Holland erbij betrokken of geinformeerd? Zij hebben nogal wat invloed en worden gezien als professionals. Ik denk dat Gerard Ottevanger je er verder bij kan helpen. Succes!

    Zelf ben ik druk met De Annemie in Acht en daar komt sinds vandaag ook schot in. Met dank aan de heer Jos Bazelmans voor zijn snelle reactie!

    Bart

  • Nelly Sonneveld

    Geweldig Jan,

    ik ben heel blij met deze aktie, Zwijndrecht had ooit 15 molens, sinds 1 januari 2003 is Heerjansdam bij deze gemeente toegevoegd, en zo staat er dus weer een molen in mijn gemeente, een kans om deze molen weer een “nieuw leven in te blazen”.

    Ik volg het op de voet en wil mij hiervoor eventueel ook wel inzetten

    Nelly

  • Tom Blaak

    De biotoop van deze molen is inderdaad waardeloos, maar ik neem de wipmolens aan de Schelluinse vliet in Gorinchem als voorbeeld. Deze molens stonden verstikkend in het groen tussen de sportcomplexen, maar ook hier komt gaandeweg weer wat lucht bij. Het is niet veel maar ze kunnen er mee draaien daar ( en dat wordt ook veel gedaan naar ik meen te weten).

    Heerjansdam is zeker niet kansloos maar het zal een verhaal worden van de lange adem…….. eerst maar eens beginnen met conserveren, daarna rustig kijken of en als, er wat mogelijk is, rustig bekijken hoe de molen toch weer een beetje meer molen kan gaan worden.

    Jan heeft als Zwijndrechter en VUTTER ( correct me if I m wrong) de koe bij de horens gepakt en gehandeld zoals je doeltreffend moet handelen ( klasse! ). Daar ik niet in de gelegenheid ben om dit zo te doen heb ik met Jan afgesproken dat ik als molenaar zijnde van de buurmolen van Heerjansdam een uitgebreide brief zou opstellen aan de gemeente Zwijndrecht. Deze heb ik per post en per e-mail verstuurd, helaas nog zonder reactie.

    Groet,

    Tom

  • Jan Althof

    Dank voor de complimenten, maar het is eigenlijk wat veel voor eigenlijk nog niets. We zullen hem in de gaten houden vanaf nu. ;-)