Nog gemalen vandaag?

  • Stefan Teeling

    Ja, op de Victor in Wanswerd. Rond een uur of negen aangekomen, toen ik aankwam was mijn leermeester Sjerp de Jong al aanwezig en mijn mede leerling Jelmer parkeerde net zijn brommer tegen de zijmuur van het “leslokaaltje”. Eerst naar boven gegaan, de Friese driekleur uitgehangen, lekenkettinkje losgemaakt, pal er uit, pen en hals lager gesmeerd en als laatste de overring en keerneuten eens grondig gesmeerd, wat nu een stukkie makkelijker ging dan normaal, want de hele roosterzolder is weggenomen vanwege het schilderwerk. Eenmaal weer beneden gekomen was de kop al in de wind gezet en ook lag er al een zeil voor. Ook de rest opgezeild met vier vol. De lagers even warm laten lopen, weer op de vang, vijzel in het werk en malen maar, eerst kwam hij maar niet op gang, maar een paar minuten later vloog hij in het rond. Wat gaan eten en drinken, terwijl we het over het weer hadden en nog even naar de vijzel gekeken want uit de vijzelbak kwam een hoop gepiep…. Nog gezwicht naar vier duikertjes en het zelfzwichtend-effect geprobeerd te krijgen, alleen lukte dit niet echt, zelf niet toen we hem een handje hielpen door ruimend te kruien. Hierna kwam er jammer genoeg al weer een einde aan dit dagje malen, dus weer afgezeild en maar weer op huis aan gegaan.

    WK: 3/4

    WR: ZW

    Een prachtig strakke lucht met hier en daar een vlarde Cirrus.

    Verder heb ik gisteravond en vandaag mijn website ge-update:

    http://www.everyoneweb.com/spinnenkop/

    Terwijl ik dit aan het doen was ontdekte ik iets, waarbij de makers van de molendatebase misschien wel belang bij hebben. Het gaat om het volgende: in de database van verdwenen molens komt bij het intypen van de Herderin of Herderin er geen molen uit in Leeuwarden, terwijl deze wel in de lijst van molens in Leeuwarden uit het Fries molenboek van 1997 voor komt. Hier staat: “Oliemolen ‘de Herderin’. Gebouwd in 1830 met gebruikmaking van een papiermolen uit Zaandijk (Anno 1690). Werd ook ‘de Blauwe molen’ genoemd, omdat hij over de Blauwe brug (op Cambuur) stond. Kadastraal stond hij sectie G no.2289 (1873) en verdween omstreeks 1890. Misschien werd het achtkant toen gebruikt bij de herbouw van de koren en pel molen in Minnertsga. Eerder heeft hier en steenbikmolen gestaan, die eind 1770 op afbraak werd verkocht.”

    Bij het raadplegen van de molendatabase, kom ik de Welkomst (Database nr. 695) in Minnertsga tegen, welke in 1890 is gebouwd, precies het jaartal wanneer de Herderin in Leeuwarden gesloopt is. En bij het intypen van Herderin kom ik een witpapiermolen in Zaandijk tegen, genaamd de Herderin (Database nr. 4831) welke volgens de database in 1690 gebouwd is en in 1830 afgebroken is, precies het jaartal wanneer de Herderin in Leeuwarden gebouwd is.

    Mvg. Stefan Teeling

  • Robert Van't Geloof

    hoi . Gisteren heeft De Walvisch weer gedraaid.

    Met de Cobrazeilen. Toen ik aankwam draaide de molen rustig op zuid.

    Jan was een weekendje weg Dus Fred en Ik waren dus samen.

    \Van alles gedaan. Om 12.20 moest de molen voor een begraveniskerkdienst stil staan. Die dienst werd gehouden in het kerkje pal tegen over de molen. We moesten stil staan ivm slagschuduw in het kerkgebouw. Maar goed . Zo rond 14.30 was ik naar beneden gelopen met een zak zemelen op mijn nek. Voor in de winkel. En wie stond daar. Barend Zinkweg. Die kwam eventjes i.v.m meel kopen bij ons. En ging nog effe naar boven.Meteen waren Fred en ik aan de praat geslagen met Barend . Terwijl hij er was ging de wind ruimend om. Dus gingen we kruien naar zw.Toen om 14.15 we dachten we trekken hem weer op.

    Maar toen ging de telefoon. Ja hoor de dienst was nog niet gedaan.

    Dus kon ie weer stil staan . Later ging Barend weer weg. Rond 14.45 trokken we de molen weer op. En heeft ie tot 15.30 gedraaid. Daarna hebben Fred en ik de molen uitgespannen. En overhek gezet.

    Vandaag.

    Had niks te doen. Dus ging een beetje rijden. Ik kwam toevallig voor bij Rezoord.

    Ik dacht misschien is Tom er wel Maar Hij stond stil. En de mevrouw die de winkel bediende vertelde dat Tom met vakantie was. helaas. Maar goed Toen ben ik thuis nog even gaan buurten. En daarna waterbus gepakt . En ben ik naar De Korrlandse gegaan. Hij liep rustig in de volle. op z. A3 en ik hebben later nog de molen naar zzw gekrooien en later zw Om 16.00 hebben we hem afgezeild. En zijn we nog heel even naar de achtkant van Streefkerk gegaan. Adrie zei ik zal je fiets even achterin de auto doen. :D Onderweg maalden nog De Hoop OudAlblas leeg en 2 borden uit en De Wingerd rondvol.

    In streefkerk Was Cor net aan het Afzeilen. En De Kleine werd ook afgezeild beiden waren rondvol. Ik mocht het laatste endje weghalen. Nou ja later zijn we weer met de auto weggegaan. Onderweg maalden er aantal molens in kinderdijk .

    Adrie zette mij af bij de waterbus vandaar af ging ik met de boot terug naar huis.

    En daarvandaan fietsen naar huis. Al met al weer leuk.

    grt robert

  • Edo

    De Notmûne is vanochtend ook los geweest :D

    Ik was ong 10 over 9 op de molen.

    Eerst met z'n allen de molen gekruid (naja 1tje kruide en de rest keek toe)

    Daarna ff naar de kap geweest, pen en halslager gesmeerd, en de blokken eruit.

    Daarna pal eruit, borden erin en de molen losgegooid.

    Tijd voor een bakje koffie.

    zo gezegd zo gedaan.

    Toen we de koffie ophadden is een deel van de ploeg naar de tjasker gegaan en ben ik samen met nog een paar gaan malen.

    Het schoot maar niet op trouwens.

    De molen liep steeds maar 15/30 enden enja een zo nu en dan een vlaag maar dan loopt ie wel leuk :D

    Rond kwart voor 12 en 35kg verder was de kaar leeg en dus zijn we er maar mee opgehouden.

    Dus borden er weer uit enz. enz. enz.

    Rond 12 uur weer opt fietsie naar huis

    Gr, Edo

  • Meelmuisje

    Vandaag voor de verandering eens niet op De Vriendschap gedraaid/gemalen. Najaa.. een beetje wel meer niet helemaal:D Om kwart voor 10 op De Vriendschap aangekomen en de Noord-Hollandse vlag uitgehangen omdat het vandaag N-H zuid molenweekend is (morgen is de molen ook nog open voor alle duidelijkheid van 10-17) Eenmaal klaar samen met Christian wat zakjes spelt in zijn auto gedaan. Resultaat na 125 kg was dat de auto nogal op zijn achterste veren leunde:D Om 10 uur richting Loenen gegaan omdat we daar vandaag een dagje zouden draaien en indien mogelijk ook wat malen. Waarom ? Omdat Ingrid een paar zaterdagen afwezig is.(vakantie) En Christian vind het wel leuk om af en toe eens op een andere molen te draaien:) Om iets voor 11en kwam 1 van leerlingen aanfietsen en heeft ons binnengelaten. Na een bakje koffie kwam ook de andere leerling en hebben we de molen losgegooid met 4 volle op het ZW. In het begin had de molen nogal wat moeite om rond te komen maar even later bleef ie wel draaien en af en toe liep ie even lekker door .. Je merkt toch wel dat de molen veel last heeft van de hoge bomen in het dorp. (jaja met een stellinghoogte van 10 meter! dus moet je eens nagaan) Maargoed dat mag de pret natuurlijk niet bederven! Even later de molen iets krimpender gezet. Verder was er vrijwel continu aanloop van bezoekers die naar boven kwamen. Dat komt natuurlijk door dat mooie weer en omdat er een fiets-wandelroute langs de molen loopt:) Rond 3'en nadat we hadden uitgezocht hoe alles werkte geprobeerd te malen. Hard ging het zeker niet! De steen stond meer uitgelicht dan ingelicht maar ondanks dat kwam er echt een prachtige zak meel uit:) We deden trouwens anderhalf uur over 25 kg:D

    Rond half 5 de molen ingehaald en flink komend op de buitenroed weggezet. Vervolgens nog eventjes langs De Ruiter gereden om de nieuwe lange schoor te bekijken. Ziet er erg gaaf uit:)

    Eenmaal terug in weesp stond De Vriendschap tot onze verbazing te malen (was vrijwel windstil) Gang is alles..

    Om iets voor 6'en de molen ingehaald en naar huis gegaan. Morgen weer een dagje molen!

    enkele foto's van loenen kun je zien op

    http://www.mijnalbum.nl/Album=AGRIJBG6

    Sorry voor de wat matige kwaliteit! De foto's zijn met een mobiel gemaakt..

    Gr, Thomas Griffioen

  • Jaap Tiedema

    Hé Stefan,

    In het Fries Molenboek van 1890 staat een fantastisch verhaal over de molen van Minnertsga. Hierin staat ook vermeld dat de molen uit Leeuwarden afkomstig is.

    Jouw vermoeden van de Herderin zal (ook gezien de jaartallen van sloop en bouw) wel juist zijn.

    Groetnis,

    Jaap.

    P.S. zondag 30 november 2e Nijefurder Moledei.

    Kom je met je leermeester ook weer langs?

  • Muldertje

    Vandaag was ik sinds lange tijd op de korenmolen van Monster te vinden.:)

    Begonnen met 4 volle op het ZW, later ruimde de wind uit naar W.

    Gerard ging om half 12 weg vanwege een verjaardag.

    Ik ging na het eten ook nog eventjes weg, en kwam 15.00 uur weer terug.

    De molen draaide toen lekker, met zonnetje erbij.:)

    Om 17.00 uur de molen afgezeild.

    Over 2 weken ben ik weer op Monster:)

    Zo zie je maar weer, oude liefde roest niet;)

    Gr, Toby