Molen%Motordagen

  • Jan Althof

    Goedendag,

    “Het waren twee mooie dagen”, was een aardige opmerking uit een of andere reclame op teevee. Voor mij waren dat de vrijdag en zaterdag ook. Vrijdag had ik de “vervelende” taak om de Oliebollenroute 2008 voor de FJR-Club Nederland voor te bereiden. Altijd lastig om een leuke toer in elkaar te frommelen met voldoende “boggies”. Terwijl ik daar mee doende was, kwam ik uiteraard een molen tegen, De Kerkmolen in Molenaarsgraaf.

    Ik meende alles op molengebied in de Alblasserwaard al gezien te hebben. Doch een oudere heer van mijn leeftijd wees mij echter op de “molenstomp” aan de Kerkweg in Brandwijk. Vermoedelijk ben ik daar in het verleden ettelijke keren met de blik op oneindig en de neus op het stuur van mijn racefiets voorbij getrapt, zonder iets te zien. Dat is nu dus goedgemaakt. Van de bewoonster mocht ik even binnen kijken, maar ik heb daar geen plaatjes geschoten. Het zag er wel Spic&Span uit. De Kerkwegse molen : http://www.molendatabase.org/molendb.php

    Meteen besloot ik mijn oorspronkelijke plan voor de route te laten varen en nu ligt er een fraaie tocht langs 21 molens op het scherm. Start (met koffie en oliebollen) en finish in Meerkerk en een rustpunt onder de korenmolen Nooit Gedagt in Woudrichem. Een wandeling door de molen en een lunch in De Kruitkamer maken het Motor&Molenfeest compleet.

    Voor de liefhebber is de GPS-route beschikbaar in MapSource .gdb3 formaat.

    Molen ter Leede bleek ook te draaien en ook daar weer een interessant oponthoud bij Ed Top.

    O.a. een fraai vernieuwd stormbint inclusief gesmede nagels. Vanaf hier de groeten van Ed aan Aad, alvast voor de catechisatie van maandag. Al met al liep het qua tijd danig uit de hand en ik moest mij nog reppen om de route af te maken en vóór donker thuis te zijn.

    Zaterdagmorgen dan op de stoomfiets op pad naar de molen van Raamsdonksveer waartoe Nelly ons had uitgenodigd. En wat doe je dan? Gaan! Het is tenslotte bijna mijn buurvrouw, maar dat wist ik tot heden nog niet. Gezellige ontvangst met koffie en koek. Rustig de molen en de activiteiten kunnen bekijken. Eén van de hoogtepunten was voor mij een manneke dat op heel onorthodoxe wijze een pannenkoekje te lijf ging. Een enthousiaste bende daar die de molen zo heel goed weet te promoten.

    Kees Fitters “(Made) bleek een vaardige “Bilspecht” en Fer van Bergen (Etten Leur) verrichtte hand- en spandiensten. Naast Nelly (Zuidland) waren er nog twee molenaars (ik heb hen helaas gemist), zodat er een goed oogje in het zeil kon worden gehouden op de veiligheid van de vele bezoekers.

    Tegen 1 uur was het tijd om de koers te verleggen naar De Witte Molen in Meeuwen. Mooie molen door de sterke contrasten in het fraaie herfstzonnetje. Ook hier een gulle ontvangst met koffie en rondkijken op het gemakkie. Met Aartjos en Jan over allerhande zaken m.b.t. molens gepraat. Tussendoor was er nog veel aanloop van klanten en social visitors. De oude bilmachine had mijn speciale aandacht.

    Tegen drieën dan in galop naar Dussen, de Noordeveldse Molen, waarvan men zich afvroeg of deze wel zou draaien. Nou, die woof mij van verre frivool tegemoet. Daar trof ik Bram v.d. Wiel en Mark Heutink. Ik was al eens eerder bij deze molen geweest en vond het toen al een reus zo van buiten. Binnen werd ik wel even stil van de afmetingen. Wat een knots van een molen is dat. Hij deed mij denken aan de Polderse Molen óók zo`n gigant. Fraaie herbouw waar een meesterhand zichtbaar in aanwezig is.

    Bram en ik bleken elkaar al eens ontmoet te hebben bij Molenmaker van Gelder. Ons beider beginnende dementie belette dat wij dat meteen van elkaar door hadden. :-) Ook dat is nu dus goedgemaakt.

    Daarna moest ik terug naar De Witte Molen omdat het voornoemde verschijnsel had veroorzaakt dat ik de aangeboden informatie had laten liggen. Tegen vijven nog even langs de Onvermoeide geracet om Henk nog even te contacten. Ook dat lukte nog en het leidde tot “Opsporing Verzocht”.

    De rest van het verhaal staat als commentaar bij de plaatjes:

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/OliebollenEnRaamsdonksveer#

    Groeten,

    Jan

    www.althofweb.nl

  • Mark Heutink

    Hallo Jan,

    Het was inderdaad een leuke en gezellige dag, met lekker weer. Dat de molen zou draaien was in eerste instantie ook niet echt zeker te noemen. Bram wilde in eerste instantie niet naar de molen gaan, later hebben we toch maar besloten de molen los te gooien. Toen je langskwam was de molen ongeveer een half uur aan de draai, toeval?

    Groetjes en tot ziens,

    Mark Heutink

  • Abel de Boer

    Hallo Jan,

    Naast het mooie van vrijwillig molenaar zijn ben ik net als jij een verwoed motorrijder. Ik zou dan ook graag de route die je hebt uitgezet eens rijden en heb dus wel belangstelling zoals je begrijpt.

    Vriendelijke groet, Abel

  • Jan Althof

    Komt eraan.

  • Jan Althof

    Goedendag,

    Naar aanleiding van de reactie van Abel de Boer én de wetenschap dat Vincent van Dinter óók motormuis is, wil ik graag weten of deze combinatie nog meer voorkomt. Motor- en Molenmuis dus. Als dat zo is, zou het wellicht aardig zijn om eens een gezamenlijke Motor&Molentoer te doen zoals ik nu voor de FJR-Club Nederland heb uitgebroed.

    Ik gok op een man/vrouw of tien/twaalf. Klopt dat?

    Groet, Jan.

    www.althofweb.nl

    PS: vandaag was ik o.a. bij de Kilsdonkse Molen. Daarvan een twaalftal plaatjes. Er is nog zat te doen en dan moet ook het water nog gaan stromen. Commentaar staat bij de foto`s.

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/KilsdonkseMolen121008#