Molentochtje Budel en Weert

  • Rob Simons

    Marijn Kaufman en Ginger Heijerman waren met de familie op vakantie in Weert, en Marijn en Ginger wilden zaterdag molens kijken, dus ik kon weer gids spelen ;)

    De eerste molen die we bezochten was de Nooit Gedacht in Budel, die een poging deed om te malen, maar het lip tich net aan (molen loopt licht en heeft fokken). Er stond een klein windje uit het zuiden. Toen gingen de molenaars eten, dus gingen wij weer op de fiets en meteen weer eraf voor de Zeldenrust.

    De molen stond stil (het waaide immers amper en deze molen heeft ook maar 2 zeilen). Ook deze molen hebben we helemaal bekeken. Aparte indeling met één koppel stenen op de steenzolder en één op de meelzolder. Ook apart is die knik in de romp; mogelijk wilde men oorspronkelijk een stellingmolen bouwen? Nadat we de molen bekeken hadden, nog even met de molenaar gepraat en kregen we nog een ansichtkaart mee.

    Toen naar de Janzona. Ook deze molen bekeken (na het even gevraagd te hebben aan de eigenaar/molenaar).

    Toen verder gegaan naar Weert. Eerst langs de Sint-Oda. De molen ziet er niet zo best uit: het wiekenkruis en de staart mogen wel een opknapbeurt krijgen. De molen schijnt echter nog wel eens af en toe te draaien. Wel moet men op de omgeving gaan letten, of de molen geraakt ingegroeid.

    Even verderop stond de Wilhelmus Hubertus. Onder in de molen zit een kunstgalerie. De eigenaar woont ook in de molen. Het gaandewerk is nog helemaal intact. Als zolderbalken zijn o.m. de kruisplaten van de voorganger van deze molen gebruikt. Deze molen draait regelmatig. Aardige man, die Ton Piepers! We hebben nog een hele tijd gezellig gepraat enz.

    Ten slotte nog even langs de werkplaats van Adriaens Molenbouw gereden. Hier mochten we ook even kijken.

    Leuke dag.

  • Rob Simons

    Hierbij nog een plaatje uit lang vervlogen tijden.

    Links de Sint-Oda, in het midden de Wilhelmus Hubertus en rechts de (verdwenen) Smeetsmolen. Tot voor kort was de Sint-Oda nog zichtbaar vanop de Wilhelmus Hubertus, maar dat is nu helaas onmogelijk geworden doordat er flink gebouwd wordt daar.

  • Bart Hoofs

    De molen “Sint-Oda” langs het kanaal is eigendom van Herman Rubingh.

    Je kan zien dat er het nodige is gedaan maar er moet (nog) veel gebeuren.

    Petje af voor deze particuliere moleneigenaar. Inderdaad de biotoop is hard aan verbetering toe.

    Ook langs de “Wilhelmus-Hubertus” rukt kantorenbouw op. Nu denk ik dat het kantoor van Wilma bouw ten westen nog meevalt maar waakzaamheid is geboden.

    Ik mis in dit rijtje de onlangs verkocht molen van Laar. Een molen die ik niet anders ken als stilstaand op het noord-westen. Vroeger notabene eigendom van een oud-molenmaker van Adriaens. Naar het schijnt is er nu een kantoor in de toog gekomen. Gelukkig zijn er molenvrienden die binnenkort eens gaan praten met de eigenaar.

    De andere molens van de gemeente Weert krijgen gefaseerd onderhoud.

    Lang wilde de gemeente niks en bood Adriaens molebouw aan de 4 molens te kopen. Dat is van de baan en binnenkort gaat Adriaens beginnen met de standerdmolen van Van de Winkel in Stamproy. Kijk ook op: http://www.molensinweert.nl voor meer informatie.

    Bart

    p.s. je bent kort geweest bij Edie Kees van de Zeldenrust. Kees is een groot molenliefhebber en heeft met zijn neven vele molens bezocht in Nederland.

  • Rob Simons

    Bij de molen van laar zijn we niet geweest.

    Bij de standaardmolen van Stramproy is de binnenroede al uitgenomen. Er komt ook een nieuwe molenaar op (nog in opleiding). De andere molens komen volgend jaar aan de beurt. Hiermee gaan er helaas wel 5 Potroeden verdwijnen.

    Dat de molenaars Kees grote molenliefhebbers zijn spreek ik zeker niet tegen ;)

    Ze laten hun molens veel draaien en ze onderhouden hun molens ook zeer goed!

    Groeten,

    Rob