Gisteren een paar molens gaan bezoeken tijdens de molendag Noord-Holland zuid. De eerste molen die ik zou bezoeken was de Eersteling in Hoofddorp, Deze molen die sinds een paar jaar een nieuwe molenaar die deze molen in Hoofddorp probeert te promoten. Het ziet er allemaal netjes uit.

De volgend molen op mijn lijstje was De Bloem in Amsterdam Deze molen is uiterlijk al een imposante molen maar binnen is die ook zeker het bezoeken waard, deze interieur is zorgvuldig bewaard gebleven met twee koppels om graan te malen en één koppel om veekoeken te malen, en onder de stelling staat nog twee koppels op maalstoelen en een grote mengketel, tijdens het bezoek aan deze molen kwam ik mijn goede vriend Frans Rutten tegen en we besloten samen nog een paar molens te gaan bezoeken.

Na enig overleg besloten we naar De Vriendschap in Weesp te gaan, daar aangekomen stond de molen te malen met 4 volle, de twee molenaars waren bezig ook een nieuwe mengketel te instaleren. Deze molen is ook zeer leerzaam met de 4 koppels maalstenen op maalstoelen,.

De volgende molen die we zouden bezoeken was de korenmolen van Laren, deze binnenkruier is wel verstopt in een woonwijk maar nog zeer origineel ingericht en nog steeds in bedrijf voor een veevoeder zaak.

Als laatste zijn we nog even doorgereden naar Soest om de nieuwe molen De Windhond te bekijken van buiten want de molen was al gesloten. Na een paar foto’s op weg gegaan naar huis. Het was een zeer geslaagde dag.

Voor de foto’s http://www.mijnalbum.nl/Album=RH68DVEV

Vr. gr. Ruud bax