Molenkap Lottum aangevoerd

  • Bart Hoofs

    Als ik goed ben ingelicht is vandaag door een transportbedrijf uit Broekhuizenvorst de nieuwe molenkap voor de in herbouw zijnde molen in Lottum (L.) aangevoerd.

    De kap lag klaar in de werkplaats van Harry Beijk in Afferden. Dus aan de overkant van de Maas. De romp is inmiddels gemetseld en door vrijwilligers is het Engels kruiwerk zelf gemaakt! Beijk zorgt voor de kap en andere onderdelen van deze bergmolen.

    3 vrijwillige molenaars zijn in de leer bij Toon van As en Michiel Baltussen op de “Eendracht maakt Macht” in Horst - Meterik. Ook lessen zij bij Marc Crins op de standerdmolen in Kessel.

    We zijn benieuwd wat de doelstellingen van de mulders zijn in dit mooie Rozendorpje.

    Op de site: http://www.dehouthuizermolen.nl kan je alles nazien.

    Een verzoek aan Leo Middelkoop de molen ook aan te maken in de molendatabase.

    Bart Hoofs

  • leo middelkoop

    Als diezelfde kap erop zit, dan is dat wat mij betreft in orde.

    Groet,

    Leo

    (die het overzicht met al die nieuwbouw een beetje kwijtraakt. In mijn jeugd waren er ‘nog ruim 900’. Kent iemand die folder van DHM nog?)

  • Kees Vanger

    Nou Leo maak je borst maar nat. Waarschijnlijk wordt volgende week de kap op molen Massier te Nieuwleusen geplaatst. Weer een (mooie) molen erbij!

    Kees

  • Meelmuisje

    Gaat lekker zo:D

    Thomas

  • Stefan Teeling

    En dan niet te vergeten over een tijdje de Koe en de Nijhuizumer Spinnenkop er bij :)

    Hoe staat het hier eigenlijk mee???????? En nu we toch even bezig zijn, hoe gaat het nou eigenlijk met de Rot?

    Mvg. Stefan Teeling

  • klaas zaal

    En dan die kanjer van een Gouden Engel te Koedijk NH. De stenen voet is nu één zolder hoog en moet tot 8.50 m doorgroeien KZ.

  • De Mopperende Molenaarsvrouw

    Maar Klaas, je was toch zo'n fan van molencompleteringen?,Margreet

  • klaas zaal

    Ja margreet, completeringen en nieuwbouw mits verantwoord gedaan ben ik vierkant voor. Topvoorbeeld De Bonte Hen te Zaandam. Maar ook Katwoude en Eterheim en de nieuwe schepradbinnenwerken in de Sluismolen en de Noorder M en Noorder G. Stel je voor dat dat nu met dit weer had moeten stilstaan vanwege het ontbreken van het één en ander. Echte nieuwbouw keur ik zeker goed, Koedijk verloor z'n kerk en z'n molen in korte tijd, nu komt voor de molen geen replica maar een grote opvolger terug, wat een winst! En prachtig toch die initiatieven in Woudrichem, Soest, Lottum. Nu is nog het wachten op (hopelijk) twee Schermermolens om de Noordkust werkend te krijgen en de twee Streefkerkers. Tja , en dan die Os. Klaas

  • Jaap Tiedema

    Hoi Stefan,

    De Nijhuizumer spinnekopmole is eind november geheel klaar.

    Volgende week wordt het bovenhuis, schroef en wielen geplaatst.

    Een week later het gevlucht.

    zondag 30 november is de spinnekopmole te bezoeken. Dan is het de 2e Nijefurder moledei.

    Jaap.

  • leo middelkoop

    Het is mij wat: zo heb je niets, zo heb je een complete maalvaardige molen.

    En ik moet iedere keer maar achter de feiten aanlopen!!

    Heeft iemand wat bruikbare gegevens, zodat ik een lekker verhaal kan vertellen en niet alleen maar een zinnetje van “voorlopig ingevoerd; nadere informatie volgt”?

    Vriendelijke groet,

    Leo