Een IJzig verhaal.

  • Jan Althof

    Goedendag,

    Vandaag begon de dag nogal grijs. Kleine stapelwolken die met West-4 voortjakkerden onder een laag gesloten stratus. De barometer bleek teruggezakt van 1019 naar 1008 hPa. De temperatuur stond op 12 graden en de relatieve luchtvochtigheid op 94%. Weinig aangenaam weer dus en reden om eerst een tijdje achter de computer te frunniken en te fröbelen.

    Rond de klok van 11.00 uur kon ik mij opmaken om richting de Pendrechtse molen te gaan. Hier zijn gisteren de werkzaamheden van start gegaan waarbij de wateras vervangen gaat worden. De lucht zat intussen stapelvol met stapels maar daarboven piekelde het blauw er mooi tussen. Tot ruim na enen bleef ik bij de mensen van Van Gelder, nam ook wat foto`s van hun goede werken en ging op de boodschappen af. Ook een mens alleen leeft niet van de lucht alleen, hoewel er vandaag aardig wat te smullen viel.

    13.35 uur. Net vóór De Landzicht van Heerjansdam nam ik de moeite een paar plaatjes te schieten van een mooie stapelwolk. Dit dan in vieren om die later “aan elkaar te naaien” oftewel Stitchen.

    Niet perfect maar goed gelukt. Na De Landzicht stopte ik nog even ter hoogte van De Kersenboom om opnieuw wat wolkenpartijen te kieken. Daarbij viel een begin van verijzing al op terwijl de stapels toch niet echt hoog zaten. De wat vochtige lucht van de ochtend had ook plaats gemaakt voor een voelbaar koudere, wat “strakkere” lucht.

    Na de boodschappen kreeg ik hevige trek in haring en daarvoor ga ik naar één van de beste haringboeren van Nederland. Te vinden in Hendrik Ido Ambacht. Hij verkoopt ook geweldige kibbelingen. Geen stukjes vis (kibbelingen waren oorspronkelijk de wangetjes van kabeljauw) maar stúkken, bijna móten. Geweldig en ik heb géén aandelen!

    15.15 uur. Op de terugweg stopte ik aan de Ringdijk omdat duidelijk de verijzing toe ging slaan. Stapels die soms nog opgedrukt werden dóór de uit henzelf ontstane, dunne ijswolken maar die dan toch vrij snel het onderspit moesten delven. Een koudere bovenlaag als plafond, nog voldoende zonnekracht en een drogere lucht (inmiddels een RLV van 74%) om iets aan kwijt te raken. De losgeraakte ijsslierten losten ook zienderogen op. De lage bewolking rende lustig voort naar het Oosten terwijl de grote, hoge jongens daar met nauwelijks waarneembare snelheid achteraan gingen. Statig zeilden zij voort, hun stellige ondergang tegemoet.

    17.38 uur. Ik ben in het appartement van mijn vrouw die een aardig uitzicht heeft op het westzuidwesten. Het ligt hemelsbreed 3 km van de plaats waar ik op de Ringdijk stond. Hier was het een soort optocht van aambeelden. Zelden heb ik dit fenomeen zo veeltallig gezien. Twee lagen er achter elkaar met een derde in de verte. Terwijl ik daarmee aan het stoeien was, zag ik een bloemkoolkopje opsteken rechts daarvan. In een aantal foto`s kort na elkaar is zichtbaar hoe eerst een paddenstoel ontstaat die uitgroeit tot een aambeeld. Niet echt groot en nadat ik het strijdperk had verlaten, was er ook al niet veel meer van over. Maar toch een mooie geboorte.

    De twee grote broertjes verloren ook vrij snel hun vorm en losten aan de randen steeds verder op. Aan de andere kant van het appartement bleek “plotseling” ook een soort Alpentop aanwezig die zo te zien een soort skihelling had. Je komt soms ogen tekort.

    Terug aan de andere zijde zorgde de ondergaande zon voor een roodgouden randje aan de avond. Een uitbarsting van aambeelden gevolgd door de roodgloeiende lava van die zon. Zoals het laatste plaatje laat zien, kreeg ik toch nog de kous op mijn kop. Op weg naar huis had ik even de ruitenwisser nodig, maar het mocht geen naam hebben. 18.46 uur.

    Bij de foto`s staat nog begeleidend commentaar.

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/IJsfeest#

    Met “IJzige” ;-) groetings en mogelijk tot Haastrecht,

    Jan Althof

    www.althofweb.nl

  • Tom Blaak

    schitterend verhaal weer met mooie foto´s Jan.

    Als ik de buienradar vanmiddag bekeek zaten wij in het droogste deel van Nederland. Het Noorden heeft diverse buien gehad met hagel, onweer en flink wat regen.

  • Martin E. van Doornik

    Vanmiddag reden wij van Kiel (Schleswig-Holstein) naar huis. Om 14.00 uur ging het bij Leer (Ostfriesland) zo hevig hagelen, dat de Autobahn A 28 helemaal wit werd en ik de snelheid zeer moest matigen. Wel veel indrukwekkende en dreigende wolkenpartijen gezien. En dat terwijl het vanmorgen in Kiel zonnig en licht bewolkt was! Wij zijn nu net thuis van ons verblijf van enkele weken in Sverige. Vannacht met de Stena Line vanuit Göteborg gevaren.

  • Justin vd Heuvel

    Prachtig verhaal Jan. Ook de foto's zijn echt geweldig om te zien. Heel indrukwekkend. Vanmorgen kwamen hier in Leerdam de zon en de wolken ook samen in een schilderij. De cumulus huppeldepupus begon diep grijs. Door het schijnsel van de zon ging dat heel geleidelijk over in zacht geel. Dat leverde een fraai (bewegend) schilderij op. Helaas geen camera bij de hand. (gaat lastig als je op school zit :)

    Groeten,

    Justin vd Heuvel

  • H.Noot

    Jan, wat ben je toch een aanwinst op dit prikbord. Gewoon klasse al die mooie verhalen en dito foto's.

    Harmannus Noot.