Weer een mooie molen erbij!

  • Kees Vanger

    MOLEN MASSIER TE NIEUWLEUSEN COMPLEET.

    Wegens een bezoek aan de contactavond voor de Drentse molenaars te Westerbork is het was laat geworden.

    Vanavond van molenaar Roel Kleen vele foto’s ontvangen die hij vandaag gemaakt heeft tijdens het plaatsen van de kap/het gevlucht/staart bij Massier te Nieuwleusen.

    De foto’s staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=NGTMJDSU

    P.S. : Maandag of dinsdag komen de lange schoren eraan Alles natuurlijk onder het motto: ijs en weder dienende.

    Groet Kees Vanger en Roel Kleen

  • de molenhersteller

    Wederom mooie foto's, alles over deze molen is te zien op www.molenmassier.nl

    groeten Johannes

  • leo middelkoop

    Het is maar goed dat ik momenteel halve dagen werk; ik heb door al die nieuwe molens haast geen tijd meer voor een baan!

    Groet,

    Leo

  • Justin vd Heuvel

    Wat een plaatje zeg! Helemaal grandioos. Ik word er helemaal :) van!

    De as is trouwens erg mooi gemaakt. Nieuw, of sloopas? Ik vind hem namelijk wel wat “karaktertrekjes” van de “Prins van Oranje/Sterkman” as hebben.

    Groeten,

    Justin

  • de molenhersteller

    De bovenas is van model Straver en is gegoten in 2002 bij de ijzergietereij in Hardinxsveld-Giessendam. Het asnummer is 97.

    groeten johannes

  • Kees Vanger

    Een overzicht van de gehele restauratie is te zien op:

    http://nl.youtube.com/watch?v=rDvT1_A1LSY

    Kees

  • Tom Blaak

    zou deze molen niet zwaar kruien?. de kruineuten zijn nauwelijks afgerond aan de bovenzijde.

    groet,

    Tom

  • Jacob Dekker

    Ik denk dat dat wel mee zal vallen. De neuten zijn zeer geleidelijk afgerond met een grote straal, in tegenstelling met neuten, die veel “ronder” aan de bovenkant zijn.

    Door deze geleidelijke afronding wordt het smeermiddel beter meegenomen tussen neuten en overring en door de geleidelijk afnemende spleet wordt een betere smeerfilm opgebouwd (volgens een bekend werktuigbouwkundig principe) dan bij die sterk aan de bovenzijde afgeronde neuten, met als resultaat lichter kruien

    jAAp

  • leo middelkoop

    Die as heeft dus een tijdje terzijde gelegen. Waarom eigenlijk?

    Groet,

    Leo

  • Martin E. van Doornik

    Ik sluit me bij Jaap aan. Vele jarenlang zelf op een “neutenkruier” gedraaid. Hoe kleiner de straal van de bolle koppen van de neuten, hoe zwaarder de kap kan kruien. De smeervetten van de overring worden als het ware afgeschraapt. Hoe breder de vetfilm hoe beter de kap kan dragen en daarmee lichter kruien. Ondanks de vetten kunnen neuten ook afslijten totdat ik de bovenkant van de keerkuip ook moest smeren om de voeghouten makkelijker eroverheen te laten glijden! Met andere woorden, de kap lag te laag en de bovenwielkammen grepen iets te diep in de bovenbonkelaar. De molenmaker heeft toen nieuwe neuten erin gezet.