Nog gedraaid vandaag?

  • L.v.d.W.W.

    Vrijwel gelijk toen ik in de Groeneveldse polder aankwam zijn we richting De Drie Lelies gegaan om daar te draaien. Toby sms'te me met het bericht dat hij helaas ziek was en niet kwam. Beterschap!

    Eenmaal daar aangekomen hoefde we niet te kruien en zijn we gelijk begonnen met het voorleggen van de zeilen. Met 4 volle wou hij het af en toe redelijk goed doen. Later in de middag liep het een heel stuk beter en liep het bijna tegen zwichtens tijd aan. Maar de vier volle hebben we er tot het einde voorgehouden.

    We hebben gedraaid tot een uur of 2, want Rob had nog een feestje.

    Overigens gaan we binnenkort weer malen met De Drie Lelies! Het bekende maaslandse windgemalen-gerste meel gaat dit jaar weer gegeten worden door 2 groepen schapen. Totaal 3 ton! Volgende week gaan we het laatste gerst scheppen bij Lely, het bedrijf waar wij gerst kunnen krijgen.

    Kortom, we kunnen ons hart weer ophalen:)!

    Eenmaal terug in de groeneveldse polder heb ik nog tot 5 uur met de speelmolens gedraaid.

    Wij hebben i.i.g. een geslaagde dag achter de rug!

    Groeten,

    Luc

  • Tom Blaak

    Ook de Kersenboom te Rijsoord weer los gegooid vandaag, rond vol, en later nog gemalen ( 21 zakken volkorentarwemeel) bij een gaandeweg krachtigere wind, na het malen gezwicht naar 4 halve daar liep de molen ook best mee voor de prins.

    Verder hebben we nog wat bezoek kunnen noteren op deze redelijk zonnige maar frisse dag.

    Tom

  • L.v.d.W.W.

    Vergeten in m'n bericht te plaatsen:

    Mijn youtube acount is sinds kort weer online!

    Voor wat molen-video: www.youtube.com/ruijgtvideofilms .

    Veel kijkplezier,

    Luc

  • Edo

    Hallo mense :D

    Ik ben vandaag ook weer lkkr actief geweest.

    Vanochtend om 9 uur op de Notmûne koatwâld te Surhuisterveen.

    Eerst molen losgegooid en n'bakje gedronken.

    Iedereen even geteld, waren we met z'n 10en(dus daarom was de koffie zo snel op)

    Na de koffie zijn er 2 naar De Weyert gegaan om graan te halen.

    We hadden nog 2 poedjes graan staan dus heb ik die maar even gouw naar boven geluid, stenen in't werk en maar een poging tot breken.

    Dat ging niet bepaald hard (hooguit 40 enden)

    Dus de kaar leeggbroken en beneden op de Brons gaan malen.

    Hij startte in 1 keertje. (Het was ook nog vrij koud)

    Dus banden omgezet en gaan malen.

    Ondertussen de molen voor de prins laten draaien.(draaide zo'n 60/70 enden)

    Na 50kg gemalen te hebben kwam het paartje net weer van Makkinga dus 500 kg versjouwd.

    Hebben we volgende week ook weer wat te luien.

    Daarna brons weer uit, Molen weer stop en weer naar huis gefietst.

    Even gegeten en toen naar m'n opa gefietst en een endje gaan touren in de auto.

    Eerst lang Windlust, Burum gereden.

    Helaas was de molen dicht dus heb ik maar even wat foto's gemaakt.

    Daarna in de verte de Hilmahuister Molen van Visvliet gezien.

    Deze molen stond ook stil.

    Daarna naar Rust Roest :D gereden in Munnikezijl gereden en daar was ook weer niemand te bekennen.

    Rond 4en waren we in kollummerpomp.

    Ik dacht ‘even een foto van de westermolen maken’.

    Dat gedaan en toevallig even ingezoomd om te kijken of de foto scherp was (de molen staat nogal ver van de weg)

    Zag ik iemand een zeiltje voorleggen.

    Dus… ik erheen, ook nog even een zeiltje voorgelegd :D en de molen eerst met 2 vol laten draaien. (Belast)

    Dat wou niet dus nog maar 2 volle erbij.

    Toen wou die weer niet dus even de schroef uit het werk geduwd.

    Daarna ging het wel leuk en een minuutje later de schroef weer in het werk geduwd en gaan malen.

    De molen draaide zo'n 60 enden en het moest ook niet harder gaan want dan was tie ‘op hol’

    Je kon gewoon de vang erop leggen en de vanketting loslaten en met een beetje geluk staat ie 20 tellen later (bijna) stil om nog even de vangketting aan te trekken om terugslag te voorkomen :D

    Na ongeveer een uurtje bij de westermolen te zijn geweest belde m'n opa vanuit de auto (hij zat nog te wachten) ‘kom je nog eens of hoe zit dat?’

    Dus weer teruggelopen en weer naar huis gereden.

    Nou dat is wel een geslaagd dagje dacht ik :D

    http://nl.youtube.com/watch?v=y71j6Vj1LjY

    de andere links volgen

    Gr, Edo Werkman

  • Rob Simons

    Hier weer weinig wind. In Borkel wou de "Sint Antonius Abt molen 's middags zo maar net rondgaan, en viel af en toe ook nog eens stil. Eerst hebben we de kapzolder en kap eens flink gepoetst, want het lag er vol met dode vliegjes. Daarna nog de ijzerbalk van de 16der steen goed vastgewigd.

    Zo rond 2u kwam er toch een beetje wind en zijn we maïs gaan malen. Zo hebben we dan 50 kg maïs gebroken en 50 kg gemalen.

    Lekker weertje en toch nog aardig wat bezoek, die erover verbaast waren dat we met zo weinig wind aan het malen waren, maarja licht draaiende molen he ;)

    Gemalen tot half 5, want toen zakte de wind weer in.

    Om 20 na 5 was ik nog even in Lille op de molen (was een groep op bezoek), maar die deed helemaal niks, dus een uurtje later afgezeild.

    Groeten,

    Rob

  • Edo

    Hier nog even alle links op een rijtje:D

    De Westermolen: http://nl.youtube.com/watch?v=bC2oJYhpkv8

    De Notmûne: http://nl.youtube.com/watch?v=oAaWiWgBeSc

    De Brons: http://nl.youtube.com/watch?v=y71j6Vj1LjY

    De filmpjes kunnen allemaal op hoge kwaliteit bekeken worden ;)

    Mijn profiel: http://nl.youtube.com/user/Edowww (misschien ook wel makkelijk)

    Gr, Edo

  • Marcel Stroo

    Als ik het filmpje van de “Westermolen” bij Kollumerpomp bekijk, zie ik dat er toch redelijk wat begroeiing bij de molen staat, maar deze molen krijgt wel biotoopcijfer “5” (=goed). Er zo zijn er nog wel meer molens in Friesland die dit biotoopcijfer krijgen en waarvan ik de waarheid betwijfel, zoals: Vrouwenparochie “Vrouwbuurstermolen” (hoge bomen op het NO), Hallum “Genezareth Kloosterpoldermolen” (begroeiing), Hogebeintum “Hogebeintumermolen” (begroeiing), Edens “Edensermolen” (boerderij op het NO). Dieptepunt vind ik wel de “Himmole” bij Sneek die biotoopcijfer “4” (=aanvaardbaar) krijgt en waarvan de biotoop geheel is verpest en wat mij betreft biotoopcijfer “1” (= slecht) mag krijgen. En zo zijn er nog meer biotoopcijfers van molens in Nederland die niet kloppen.

    Marcel Stroo

  • Andre Koopal

    Daarom is het ook van belang dat dit soort cijfers geobjectiveerd worden. In Noord Holland is een biotoop onderzoek uitgevoerd door midel van hoogtemetingen die altijd toch al gedaan worden. Daar komen meer objectief gegevens uit.

    Dit onderzoek is te vinden op: http://noord-holland.molenbiotoop.nl/ .

    Het is een vervolg op een eerste onderzoek in Drente, dat rapport, en uitleg over de methode, is te vinden op: http://onderzoek.molenbiotoop.nl/ .

    Groetjes,

    Andre

  • Edo

    Deze molen heeft in ieder geval geen 5 maar het is ook weer geen 1.

    De molen is van 2 kanten vrijwel ingegroeid maar de rest is eigenlijk wel vrij goed.

    op 1 kant is op ongeveer 500m afstand een weg omringd met bomen.

    En op de andere kant heeft ie vrije windvang

    Gr, Edo

    Ps, Waar stond de wind gisteren ook alweer??

  • Rob Simons

    Vandaag van 1 tot 5 in Hamont geweest. Molen draaide eerst ‘los’, liep leuk. Later werd er gerst en maïs gemalen, liep nog aardig zo met 4 volle.

    Ook de Nooit Gedacht in Budel heeft enkele uurtjes gemalen met 4 volle, en die liep zeer goed.

    Beter weer dan gisteren, iets meer wind en een lekker zonnetje.

    Groeten,

    Rob