Restauratie molen Jan Pol

  • Wesley de Best

    Vanavond samen met Ricardo naar de Jan Pol gegaan, om te kijken hoever molenmaker Molema uit Heiligerlee is met de restauratieklus. De molen krijgt toch een aardige restauratiebeurt. Het bovenwiel heeft nieuwe kammen van steenbeuk, er komt een totaal nieuwe bonkelaar met nieuwe kammen van bulletrie. Verder worden 3 boventafelementsstukken vernieuwd, deze zijn nu verwijderd en de kap wordt nu gesteund met twee verticale balken (zie foto’s). Verder krijgt de molen een nieuw stormschild, een nieuw taatslager in het spilkalf en volgend jaar krijgt de molen nieuwe zoomlatten. Het is op dit moment een aardige troep in de kap. Molenaar Hemme is helemaal in mineur, want de molen kan twee weken niet draaien.

    Na alles bekeken te hebben en gefotografeerd te hebben, zijn we weggegaan en nog naar Jan Keizer (‘Ik ga weer naar Greet!’) gegaan en daarna zijn we weer naar huis gegaan.

    foto's: www.mijnalbum.nl/Album=DONTFDXM

  • M. Sijbom

    Zo die nieuwe gang kammen is niet verkeerd, ben benieuwd hoe de molen straks loopt met die nieuwe kammen. Vast een stuk stiller…

    Mooi dat die zaken na zoveel jaar eindelijk aangepakt worden.

    Groeten uit Stadskanaal

  • Windvanger.

    Als je lang genoeg zeurt en Hemme kennende dan komt het wel Marijn.

    Maar ik ben er trots op dat hij gemaakt word. Gr Ricardo.

  • leo middelkoop

    Het lijkt mij, dat twee weken stilstand met een deels te vernieuwen boventafelement en een compleet nieuwe bonkelaar bepaald weinig is!

    Toen ik de (destijds zonder roeden staande) molen even bekeek, was al duidelijk, dat het tafelement niet best was, maar dat er geen geld was om het te vernieuwen. De kruivloer moest daarentegen wèl worden vervangen….. Goed dat dit nu alsnog beter kan worden gedaan; destijds is volgens mij de verkeerde volgorde gekozen.

    Groet,

    Leo

  • Aadschouten

    Eerst thuis de molen opgezeild en dat liep best in de volle.

    om halv vier de molen stil gezet om vervolgens naar de ondermolen van aarlanderveen te gaan om daar willem een poosje te vervangen.

    het was voor mij de eerste keer dat ik op deze molen kon malen

    wat ik overgings erg leuk vond om te doen.

    melvin een leerling van ons die was ook mee en die kon zodoende ook eens kennis maken met deze molengang en haar molenaars

    de molens liepen in eerste instantie best maar later op de avond liep de wind er hellemaal uit dus de molen uitgespannen en op naar de boven piet om daar nog even een bakkie te doen en intussen was melvin er ook geariveerd na de uitgebreide rondleiding bij frans en dan is het is nog een hele wandel van de middelmolen naar de bovenmolen al met al een mooie molendag .

    o ja het weer was best te noemen op een buitje na maar die ging langs de rijn daar hadden wij beneden geen last van maar de bovenmolen was wel eenige tijd uit het zicht verdwenen dus die kreeg even de volle laag…………

    maar veder gingen er wat buitjes door het noorden.

    vr gr van een voor deze ene keer hulpbever