molenbiotoop in provinciale verordening Noord-Holland??

  • Tim Dreessen

    Ik lees net dat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland het ontwerp van de provinciale ruimtelijke verordening Noord-Holland op 14-10 heeft vastgesteld. Ben uit nieuwsgierigheid deze verordening eens aan het doorlezen en het valt me op dat er niets over bescherming van de molenbiotoop gezegd wordt.

    Waarom is dit belangrijk? Sinds 01-07 kan de provincie nieuwe bestemmingsplannen niet meer goed of- afkeuren. Wel kan de provincie nu algemene regels stellen waaraan nieuwe bestemmingsplannen moeten voldoen. Deze regels moeten opgenomen worden in een provinciale verordening. Deze regels worden dan aangemerkt als van ‘'provinciaal belang’'. Als dit niet gebeurt, heeft de provincie minder mogelijkheden om tussenbeide te komen (reactieve aanwijzing) als gemeenten onwenselijke ontwikkelingen mogelijk maken in nieuwe bestemmingsplannen.

    Het lijkt me de moeite als de betr. instanties in Noord-Holland hier eens naar kijken (De Hollandsche Molen bijv.) en eventueel een inspraakreactie indienen. Het zou m.i. veel schelen als er in de verordening wel iets gezegd zou worden over bescherming van de molenbiotoop. In het cultuurbeleid van de provincie wordt wel gesproken over bescherming van de molenbiotoop, waarom dan niet in een (bindende!) provinciale verordening? De molenbiotoop is een ruimtelijk relevant iets waarvoor vrij eenvoudig algemene regels te formuleren zijn.

    Van 17-10 tot en met 13-11 is inspraak mogelijk.

    Zie http://www.noord-holland.nl/thema/nieuws/actueel/Provinciale_Ruimtelijke_Verordening_vastgesteld.asp?thema=home&ComponentID=132822&SourcePageID=55881#132822

  • Mark Ravesloot

    Beste Tim

    Namens Vereniging De Hollandsche Molen zullen wij zeker een inspraakreactie indienen. Binnen mijn werkzaamheden als adviseur molenbiotoop ligt de prioriteit de komende maanden bij het op provinciaal niveau geregeld krijgen van een goede molenbiotoopregeling. Tijdens de Workshop Molenbiotoop op 12 september jl. te Breukelen hield Noud Janssen van VROM een boeiend verhaal over de nieuwe WRO, ik hoop hier op terug te komen in de komende nummers van de Gildebrief en Molens. Er liggen zeker kansen voor de molenbiotoop om binnen de nieuwe WRO een betere inpassing te krijgen, maar die zullen we als molenveld wel moeten grijpen. Daarbij is de steun van regionale molenorganisaties zeker gewenst!

    Groeten Mark

  • Tim Dreessen

    Hallo Mark,

    goed plan! Ik zie uit naar de komende artikelen.

    Groet,

    Tim