Molen met staart los, gevaarlijk!

  • Martin E. van Doornik

    Zoals jullie mijn foto's van Zweedse molens hebben gezien (in mijn topic van 18 oktober, 12.14 u) is de staart van de achtkante grondzeiler van Kareby helemaal niet eens vastgemaakt! Dit betekend gevaar bij storm, gezien zijn ligging niet ver van de zee, ongeveer 25 km ten noorden van Göteborg. Dit molentje is ca. 1650 gebouwd en in 1960 grotendeels vernieuwd. Het noordelijkste achtkant ooit gezien op de kaart van Europa.

    Ik heb het adres van de instantie gevonden die over Kareby Hembygdsgård gaat (een soort plaatselijk openluchtmuseum) en heb een brief in het Zweeds geschreven met het vriendelijke verzoek om de staart met kettingen vast te maken.

    Hej,

    Min namn är Martin van Doornik och är den nederländsk frivilligt mjölnare med mer än 25 år erfarenhet.

    Jag besökte den där väderkvarn och hästkvarn av Kareby Hembygdsgård på 4 oktober 2008, klockan 10.00. Mycket intressant!

    Men vad som saknas är den där stjarten utan säkerhetskedja. Titta på den här medföljde tre bilder. Den där väderkvarn ligger inte fjärran från havet. Det finns farligheten för den där kapande på kvarnkroppen och kvarnvingar vid svår stormen.

    Utan säkerhetskedja finns på stjarten den där kapande kunna rycka loss från kvarnkroppen. Erfarenhete mjölnaren efterlamna dem kvarnar aldrig utan säkerhetskedja, också för ett timme.

    Kedjor måste vänster och hoger från stjarten till ringar i grunden, men inte spanna eller sträck.

    Tack mycket bra för din möda att bibehållande av den där väderkvarnen i Kareby.

    Med vänlig hälsning från

    Martin van Doornik

  • Hej

    Nettez et murof teh po tid mo nizno etorg nee taw raam, kjilawk tein jim meen

  • Martin E. van Doornik

    Jaja, grappig in spiegelbeeld geschreven…. Maar ik vind het als molenliefhebber wel van pertinent belang om die mensen op gevaren te wijzen. Het gaat immers om molenbehoud, waar dan ook. Denk maar eens aan het ongeluk van molen Koningslaagte een aantal jaren geleden. Ik rijd regelmatig over de snelweg E 6 tot Uddevalla (en dan rechtsaf naar Vänersborg richting Karlstad) en zie kort voorbij Kungälv de molen van Kareby rechts van me staan.

  • Jacob Dekker

    Martin,

    Ik denk dat jouw bericht op zich een goede zaak betreft en dat het een zeer goed initiatief van jou was om de eigenaar van deze molen te wijzen op het niet geborgd zijn van de staart en de mogelijk desastreuse gevolgen daarvan bij storm en ontij.

    Maar verder ben ik het met Hej eens, dat het opnemen van de volledige Zweedse tektst van jouw brief onzin is. Dat bewijst alleen maar, dat het dure lesgeld om Zweeds te leren geen weggegooid geld is en dat interesseert geen hond hier in Nederland.

    jAAp

  • Rob Simons

    Wel grappig, ik kan ik begrijp die tekst wel min of meer. Sommige woorden lijken erg veel op het Nederlands!

  • Martin E. van Doornik

    Dure lesgeld? Valt mee, ik heb vier jaar een schriftelijk cursus bij NTI gehad; huiswerk met heel gunstige rapportcijfers. Het ligt in de bedoeling dat wij over een aantal jaren naar Sverige gaan verhuizen. Om daar goed te integreren is een taalcursus noodzakelijk. Ik heb op 7 oktober een vergadering gehad in een Zweeds gemeentehuis. Geen probleem!

    Maar mijn molenaarsbloed blijft stromen: ik wil graag een kleine standerdmolen met Berton-wieken bouwen: grondoppervlakten tot 15 m2 is vergunningsvrij! Maar wel aangifte doen bij het Skatteverket (Zweedse belastingsdienst) voor de OZB, tarief: 1 % van de taxatiewaarde en slechts een keer per drie jaar te voldoen.

  • Maarten van Scheppingen

    Hallo Martin,

    van de zomer ben ik in een soort wipmolen geweest in zweden. Sleutel in de deur geen vang die het gare fantasie gevlucht hield. Gelukkig stond dat ding midden in een bos. het gaf mij wel te denken, hoewel er normaal geen ziel komt en dat wiek achtige geval nauwlijks wind kan en zal vangen, komt het toch een keer op de grond terecht. Zijn er in zweden geen gildes? of anders verandwoordelijke mensen voor de molens?

    Groeten Maarten

  • Martin E. van Doornik

    Hallo Maarten, je bedoelt dit soort molens zoals ik in Arvika en Karlstad heb gezien. Waar heb je die gezien? Helaas zijn er geen gildes en zo. De Zweedse molens worden vaak als statische “monumenten” bewaard. In het zuiden van Zweden (Skåne bijvoorbeeld) zijn er nog hier en daar molens, die door enthousiaste molenliefhebbers draaiend worden gehouden. Viken en Krapperup zijn er voorbeelden van. Op de Sofia Möllan in Viken mocht ik zeilen voorleggen en de vang bedienen. In Värmland zijn er nog wel twee waterradmolens in bedrijf: een houtzagerij in Ekshärad en een korenmolen ergens ten noorden van Karlstad. Ik heb ze nog niet kunnen bekijken. De laatste wordt door een vrouwelijke molenaar bediend en het meel zijn in veel supermarkten van ICA en Konsum te koop met het opschrift op de 2 kilo-zakken: Stenmalad mjöl.

  • Mike Ekelschot

    “ik wil graag een kleine standerdmolen met Berton-wieken bouwen: grondoppervlakten tot 15 m2 is vergunningsvrij! Maar wel aangifte doen bij het Skatteverket (Zweedse belastingsdienst) voor de OZB, tarief: 1 % van de taxatiewaarde en slechts een keer per drie jaar te voldoen.”

    Martin, “taxatiewaarde” van ‘wat’, de molen of de grond?

    Een molen lijkt mij als die zelf gebouwd is toch moeilijk te taxeren (los van het

    feit dat ik dit dan nogal vreemd zou vinden..)?

    Ik weet het niet hè, maar ik zou er toch niet mee kunnen lachen dat ze mijn molen

    komen taxeren als ik haar opricht nadat er jaren van vrije tijd en geld in gegaan zijn…