En hij maalt weer!

  • L.v.d.W.W.

    En ik heb het dan over korenmolen “De Drie Lelies” te Maasland, je weet wel, dat o-zo lieve korenmolentje;).

    's Maandags ben ik mer Rob naar Lely landbouw industrie gegaan om daar nog wat zakken gerst te scheppen. Daarna zijn we het met de aanhanger weg gaan brengen naar de molen. Eenmaal daar aangekomen eerst alles uitgeladen en daarna direkt naar boven gehesen. Dat ging allemaal vlekenloos! Ook gelijk beide karen aangestort ( molen heeft geen twee koppels maar een steenkaar met daar boven een extra stortkaar ).

    En dan vandaag!

    Om 2 uur waren Rob en ik weer op de molen aanwezig. Molen eerst even leeg opgetrokken, vervolgens had ik er 4 halve voor gelegd.

    Een tijdje later zijn we naar boven gegaan en de steen in 't werk gezet. Molen opgetrokken, en malen !:)! Al snel ging het veelste vlug, iets van 50 enden. Is dat hard? Nee! De molen heeft gewoon een opvallende snelle overbrenging, het mooist malen is dan ook met 30 tot 40 enden. Dat is een zeer langzame snelheid voor het wiekenkruis, maar de steen draait dan al snel genoeg.

    Zo hebben we door gemalen totdat we 10 zakken vol hadden (200 kilo) terwijl ondertussen de strandmulder geariveerd was, moest uiteraard ook ff voelen;).

    Daar tussen hadden we nog verder gezwicht van 2 halve- 2 hoge lijnen naar 4 hoge lijnen, later hadden we van 1 hoge lijn nog een halve gemaakt, puur voor de snelheid.

    Later de steen uit het werk gehaald en verder gegaan met 4 hoge lijnen, wat ook nog goed liep.

    Ongeveer om kwart over 5 kwam Paul Kors vanuit De Hoop te Maassluis nog even buurten, en was zeer tevreden over het meel:).

    Om 6 uur hadden we de molen afgezeild en vast gelegd, om vervolgens weer naar huis te gaan.

    Het waren 2 zeer geslaagde dagen, het maalseisoen is voor ons in ieder geval weer begonnen:)!

    Uiteraard is er ook weer het nodige gefilmd, die beelden ga ik zo monteren en zal daarna een melding maken dat hij online staat.

    Met de groeten erbij,

    Luc

  • Robert Van't Geloof

    Hoi eventjes van afgelopn zaterdag nog.

    Toen was ik bij Adrie van Der Ent op De Kortlandse molen in Alblasserdam.

    Om 12.00 daar begonnen rondvol op z .

    Liep onregelmatig door windbelemmering. Gemiddeld tussen de 60 en 90 enden.

    Maar liep ook af en toe tussen 20 en 50 enden. Wel uit het werk want hij kan sinds zomer 2006 niet meer malen.Ivm gebreken aan het scheprad.

    Die middag zijn we nog naar zzw zw gegaan en liep ie aardig mee hoor.

    Om 17.00 gingen we weer afzeilen . En nog heel eventjes leeg opgetrokken.

    Liep zelfs ook nog. En om 17.05 gevangen en samen weer op zuid gezet.

    Vandaag Was ik een hele dag bij een vriend van me. En die woont vlakbij De Kleine molen & De Achtkante molen in Streefkerk. Vanaf hun wurft zag ik plots die 2 molens nijdig malen in de volle. Om dat hij wel eens molens wilde zien zijn we er heen gefiets. We zijn eventjes bij Willem op De Kleine geweest.

    Liep mooi stug door. Meteen vroeg ik aan Willem of hij nog leerlingen op zaterdag had . Want Willem is instructeur. Hij zei nee . Dus vroeg ik kan ik dan heer leerling worden ? En dat mocht hoor . Dus als alles meezit ben ik aanstaand zaterdag daar een daagje.Komt mooi uit nu De Vriendschap in Restauratie is.Vandaag trouwens zag ik ook De Hoop in OudAlblas draaien met de lege en 2 borden er uit.

  • Paul Kors

    Hallo Luc,

    Was weer een leuk bezoek aan de “De Drie Lelies” te Maasland.

    Wat loopt deze molen toch als een zonnetje!

    Altijd prachtig om mooi en vers maalgoed te zien en te ruiken.

    Hoop binnenkort je films op mijn computer te kunnen bekijken.

    Succes met het monteren ervan.

    Tot molens!

    Paul Kors