Wateras Take 3:

  • Jan Althof

    Goedendag,

    Zo langzamerhand kan er echt niet meer gesproken worden van wat Miologisch gekrabbel in de marge. Het begint allemaal zelfs wat extremistische vormen aan te nemen, hoewel ik er zelf niet veel last van heb. Vorige week maandagavond een nuttige catechisatie bij Aad, woensdag de gevoelige knoet van meester Barend. De aanvang van de goede werken t.b.v. het vervangen van de wateras. Donderdag een extra bezoek aan de Pendrechtse om het uittakelen vast te leggen en waar nodig een helpende hand toe te steken zonder die ergens tussen te laten geraken. Zaterdag het billen afmaken van de loper van de Kijck en het terugplaatsen ervan.

    Maandagmorgen vond het uithijsen van de oude as plaats. Dinsdagmorgen om 07.00 uur sharp aanwezig bij De Gelder om de finishing touch te kunnen meemaken van dat mooie stukkie azobé. Die dag eindigde om 16.00 uur na het naar binnentakelen en klaar leggen voor de volgende dag. Zo ver waren we tot nu met de plaatjes. En vandaag dus wederom de reguliere woensdagse tuchtiging van meester Barend.

    Het terughangen van het waterwiel en daarna het op z`n plek schuiven van de wateras was een genoegen om mee te maken. Zoals de vorige fotoserie eindigde, begint hij nu. Twee geitenbreiers die samen een klus moeten klaren. Zij waren enigszins verbaasd dat er geen olijke reacties op hun verschijning op dit prikbord verschenen dus doe ik het nu maar zelf. Eigenlijk een gemiste kans voor open doel voor de komieken onder ons. :-)

    Genoegen? Ja, twee vaklieden die aan weinig woorden genoeg hebben om met elkaar te communiceren over hoe, wat, waar en wanneer. Beiden hebben zij hetzelfde abstracte beeld voor ogen, een wateras op z`n plaats. Nul komma nul wanklank of krachttermen, rustig overleg onderwijl stap voor stap verdergaand. Takeltje hier even verplaatsen, takeltje daar even ophalen. Balkje ter ondersteuning, even een lijmtang verzetten, een steigerpijpie om als rol te fungeren en dan ook nog even de voorhamer voor een tikkie hier en een tikkie daar. Het is nauwkeurig passen en meten in een zeer beperkte ruimte. Pet diep af voor zulke geitenbreiers.

    We hadden slechts één gevalletje van pech toen er een stukje afbrak van de steen aan de waterzijde (zie foto). Er zat een oude, gelijmde breuk in en die begaf het tijdens de plaatsing. Bij inspectie bleek de verlijming al voor zo`n 75% losgeraakt te zijn. Jammer maar voor de rest geen onoverkomelijke zaak.

    Intussen moest ik natuurlijk wel op een toch draaiende molen letten en aangezien we een fraaie dag hadden met een mooie rijzende wind kon ik lekker aan de bak. Begonnen met 4 volle met windkracht 0,5 :-) kon ik in de middag in drie/vier tussenstappen terug naar 4 lege met de zeilrollen achterom. Ik kon ook maar kort genieten en slechts één plaatje maken van de rand van een groot wolkengebied dat Oostwaarts en verijzend aan de rand, precies over de molen schoof.

    In de middag kregen we nog bezoek van Nelly Sonneveld die ooit bij Barend in de leer was. Zij hadden natuurlijk wel het een en ander op te halen. Zij assisteerde mij nog even bij de laatste zwichtactie en onderwijl overlegden wij over onze te nemen stappen t.b.v. De Landzicht. Dat ligt ook niet stil.

    Om een uur of vijf de aftocht naar huis voor een bordje prei met aanverwante zaken. En natuurlijk morgen weer met de camera naar Barendrecht. Ook daarvan zal ik hier kond doen.

    Vrijdag vermoedelijk ook nog wel camera- en ander werk in Barendrecht. Zaterdag staat er een bezoek gepland aan Eric Zwijnenberg. Dat is zo ongeveer het laatste molentype dat ik nog bekijken moet. En dan zondag ter ontspanning nog een dagje motorrijden met de FJR-Club. Maandagavond wacht dan weer de theorie bij Aad. Veel te veel molens? Loop ik nog niet met molentjes? Nee, het is nog steeds leuk om allemaal te doen en mee te maken. Een belangrijke voorwaarde is natuurlijk dat je er wat tijd voor hebt. Als pre-pensionado heb ik daaraan geen gebrek.

    Het is leuk om zoveel reacties te krijgen en te lezen van de vele vaklieden die de molenwereld rijk is. De verleiding is groot om daar meteen op in te gaan, maar ik denk dat het beter is om na afloop van het karwei puntsgewijs hier antwoorden op te geven. Dat houden jullie dus nog even tegoed.

    De link naar de plaatjes (waar ik nog commentaar onder moet zetten) :

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/VervangenWaterasPendrecht#

    Groeten van Barend, Jan en De Geitenbreiers (Die ègnie in beeld willen!!).

  • Jan Althof

    Bij deze Take 4:

    Vandaag was het afbouwen geblazen. Passen en meten dus. Dat loopt wel door tot en met morgenavond. Hoe de vlag er dan bijhangt, draaien/malen of niet, zien we wel. Verschillende andere punten dienen ook nog gecontroleerd en/of aangepakt, zoals het vervangen van beschadigde schoepen en een controle van het gaande werk. Een controle van de waterloop bleek ook nog nodig :-)

    Een paar foto`s van vandaag zijn toegevoegd aan de rest op:

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/VervangenWaterasPendrecht#

    Bij het verlaten van het tunneltje bij De Landzicht zag ik De Kersenboom draaien. Ik veronderstelde dat Tom een snippertje had genomen en ik koerste richting Rijsoord. Daar trof ik echter Piet Lodder met een tweetal bezoekers. Na hun vertrek heb ik nog even genoeglijk in het zonnetje zittend met Piet over jullie gesproken. Ook dat was wel genoeglijk :-)

    Daarna wachtten mij de boodschappen en het ontdooien van mijn erwtensoep die in onze familie wereldberoemd is. En nu maar hopen dat de “mounders” winnen vanavond.

    Groetings,

    Jan Althof

    www.althofweb.nl

  • Jaap van Driel

    Er is dus toch een tangentiale borging van de taats (foto's 124 en 125).

    Is het vierkante plaatje (passend!) ingelaten?

    ::: JaaP >>>

  • Jan Althof

    Net zoals op no: 55 Jaap.

  • Tom Blaak

    Ha Jan,

    Fraaie kiekjes Jan.

    Ik had ook vernomen dat je in Rijsoord was gesignaleerd. Zelf kwam ik iets na 4en vanuit datzelfde tunneltje vanuit mn werk en zag mijn molentje genoeglijk draaien in een mooi zonnig landschap. Zo ben ik dus ook nog even naar de molen gereden, even wat administratie gedaan ( de bakker heeft weer een voorraad volkorenmeel opgehaald van de molen), en vervolgens met Piet de boel weer ingepakt. Deze herfstvakantie heeft de molen doordeweeks dankzij vutter Piet al 3 keer gedraaid, wat ook behoorlijk wat publiek richting de molen lokte, mede vanwege het mooie weer. Of zou het toch komen door dat vriendelijke gezicht van die kale molenaar zijn met zijn Urban Pet? grinnik grinnik……

    Zaterdag draait / maalt de molen weer deze keer door de mulder die helaas doordeweeks nog steeds moet werken ( en nog lang ook), we kunnen immers niet allemaal genieten van het Zwitserleven…gevoel………

    Tom

  • Nelly Sonneveld

    Hallo Jan,

    Weer bedankt voor de schitterende foto's, zoiets zie je niet elke dag! Je verhalen erbij zijn al even mooi en dus mijn complimenten voor je grote aanvulling op het molenprikbord! ga zo door

    groeten van Nelly

  • Jan Althof

    Goedendag,

    Nee, niet het beroemde nummer van Dave Brubeck maar een vijfde momentopname van de goede werken in de Pendrechtse molen. Een soort 5de symfonie van Zinkweg. Vanwege oppaswerkzaamheden voor één mijner kleindochteren kon ik pas rond de klok van 13.30 richting Charloisse Lagendijk.

    Over het weer kan ik deze keer kort zijn: Bagger!! Zelfs de Kersenboom stond er troosteloos verlaten en verzopen bij. Om nog maar te zwijgen over De Landzicht.

    Er was slechts één Geitenbreier aanwezig, maar wel de grootste van de twee. Het completeren van het scheprad en aftimmerwerk was zijn deel vandaag. Ook Barend was aanwezig voor morele ondersteuning. Er zal o.a. nog even gesleuteld dienen te worden aan de afstelling van het waterwiel (zie foto). Na het hanteren van “un potje met vet” kan er dan voorzichtig mee gewenteld worden. Alvorens weer aan de kuierlatten te trekken is er samen met de Geitenbreier een begin van “Schoon Schip” gemaakt.

    Een compleet elftal foto`s heb ik toegevoegd.

    Het elftal van onze “Mounders” heeft helaas verloren, maar wél glorieus!! ;-)

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/VervangenWaterasPendrecht#

    De wat natte groeten van Jan.

    www.althofweb.nl

  • Piet Lodder

    Mijn waarde Jan,

    Je constateert terecht dat de Kersenboom er verlaten en verzopen bijstond.

    Maar wat wil je, molenaar nr. 1 moet in het zweet zijns aanschijns zijn brood verdienen en mooiweermolenaar nr. 2 zijn dochter is jarig vandaag. De Kersenboom moest daarom in arren moede aan zijn lot overgelaten worden. IJs en weder dienende hoop ik je volgende week weer te kunnen plezieren met een draaiende Kersenboom.

    Met vriendelijke groeten,

    Piet

  • Jan Althof

    Mijn waarde Piet,

    Ten eerste van harte met je dochter en ten tweede begrijp jij ook wel dat het mij ging om het “beeld”. Dat Tom nog even een jaar of dertig werken moet, is ook al zo triest, niet? Dan ook nog zwetend zeg, dat klinkt rampzalig! Ik moet er niet aan denken.

    En zondag mág ik gaan zwemmen met de motor. De FJR heeft gelukkig zwemvliezen maar ook dat zal een trieste aangelegenheid worden.

    Waarom doe je dat dan? zul je vragen. Op je ouwe dag op zo`n bullebak kruipen om je vervolgens doornat te laten regenen. Ach, bij de FJR-Club ruist er een kreet door het struikgewas die luidt: “Er bestaat geen slecht weer, er bestaat alleen slechte kleding”. En daar houd ik mij als een reddingsboei maar aan vast.

    Intussen zijn er al zeven (7) motormuizen onder de molenmuizen ontdekt. Dat worden er nog wel meer denk ik en een motor/molenrit volgend jaar komt zo steeds meer in beeld.

    Veel plezier vanavond en niet teveel drinken Piet. Worje nat van. :-)

    Groet,

    Jan.

  • Barend Zinkweg

    “Dat Tom nog even een jaar of dertig werken moet, is ook al zo triest, niet?”

    't Is nog veel triester: hij zal er eerder veertig moeten doen!

    En Jan: “Er bestaat geen slecht weer, er bestaat alleen slechte kleding”. Vergeet het slechte wegdek niet!