In memoriam Engel Braun, molenaar Het Pink

  • Andre Koopal

    Afgelopen woensdag bereikte ons het droevige bericht dat molenaar Engel Braun is overleden. Hij is 81 jaar geworden.

    Engel kwam reeds in 1948 in de maalploeg van molen het Pink. Sinds zijn VUT bij Loders Croklaan tot oktober 2006 was hij de hoofdmolenaar. Hij heeft altijd met veel enthousiasme en toewijding voor de molen gezorgd. In 1996 startte hij na de restauratie weer met olieslaan en droeg zijn kennis over op de jonge maalploegleden. Nadat hij het hoofdmolenaarschap had overgedragen bleef hij nog malen, meestal tijdens de seniorenmodelbouw op maandag, maar ook ontving hij doordeweeks nog schoolklassen en demonstreerde hij het olieslaan. Naast molenaar was Engel ook trouwe bezorger van het verenigingsorgaan; ‘De Windbrief’. Hij leverde aan het verenigingsblad ook mooie bijdrages met zijn serie oude en nieuwere foto's van bekende plekjes de Zaanstreek.

    Als Engel er was was het altijd gezellig, vooral door zijn bijzondere gevoel voor humor. Hij had altijd een grappige opmerking klaar. Een markante molenaar is ons ontvallen. We zullen hem missen.

    De molen is in de zwaarste rouwstand gezet en zal de komende dagen stil blijven staan, gericht op het Noordwesten, richting Wormerveer.

    De maalploeg

  • Nicole Linnenbank

    Beste molenaars op het Pink

    Gecondoleerd met het verlies van Engel Braun. Wat een verlies, want de laatste keer dat ik hem sprak was hij nog vol enthousasme. Blijkbaar onverwacht overleden?

    Wens familie en jullie sterkte!

    Nicole Linnenbank

  • klaas zaal

    Gecondoleerd olieslagers. Tja , Engel hoorde daar zo thuis en wat bezat hij een historische en technische kennis. En hij heeft nog zoveel verdwenen molens gekend, heel bijzonder. Maar gelukkig heeft hij heel veel vakkennis doorgegeven aan jullie en dat is een hele grote verdienste van hem. Ook ik zal hem missen. vr gr Klaas Zaal

  • maarten Dolman

    Beste maalploeg,

    Langs deze weg gecondoleerd met het overlijden van Engel Braun.

    Vele jaren mocht ik bij hem op maandag raapolie halen voor onze molen.

    Het mocht een rasechte vakman zijn met een grote kennis van de Zaanse molens.

    Zeker ook zijn bijdrage in De Windbrief.

    Veel maalde hij met Oliemolen het Pink, en later ook met De Bonte Hen. . Veel kracht toegebeden om om dit verlies te verwerken.

    Maarten Dolman . De Windotter IJsselstein.

  • Frank Terpstra

    Beste familieleden en maalploeg van Het Pink,

    Langse deze weg gecondoleerd met het overlijden van de heer Engel Braun. Heel bijzonder dat iemand zolang bij een molen betrokken is geweest.

    Sterkte met het verlies.

    Frank

  • Andreas de Vos

    Gecondoleerd met het verlies en veel sterkte voor de molenaars, familie en andere betrokkenen. Er zijn tegenwoordig maar weinig molenaars meer die (bijna) 60 jaar met een molen actief zijn geweest.

    Ik vond Het Pink er al zo apart bij staan, zo plotseling ineens op een heel andere richting en alle borden uit (de vanaf de snelweg zichtbare borden dan) en overhek.

    Ook de Schoolmeester stond vanmiddag in de rouw met de borden uit.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Robert Van't Geloof

    Hallo . Sterkte met dit grote verlies.

    Mijn medeleven gaat uit naar fam & kennisen en uiteraad naar ale molenvrienden die zeer betrokken waren met Engel. grt robert