Restauratie molen Jan Pol week 2

  • Wesley de Best

    Aan het eind van de morgen kwamen Ricardo en ik aan bij de Jan Pol, die nog in restauratie is. De molenmakers waren druk bezig met de molen, ze waren bezig om het boventafelement vast te maken. Er zit al 1 stuk vast en met de rest waren ze bezig. De nieuwe bonkelaar met nieuwe kammen zat er ook al in, evenals de nieuwe kammen van het bovenwiel. Voorheen zaten er 61 kammen in het bovenwiel en dat is gebleven, in de bonkelaar zaten er 31 en dat zijn er nu 32, zoals het hoort. Ook zaten er een aantal nieuwe neuten in en een stukje nieuwe kruivloer. Ook de taatspot die eerder erg piepte is onderhanden genomen.

    Al met al hebben de molenmakers van firma Molema uitstekend werk geleverd! Echt vakmanschap! Hele aardige en sympathieke mensen ook! Petje af voor firma Molema uit Heiligerlee! Volgende week zaterdag kan molenaar Hemme weer volop genieten van zijn gerestaureerde molen Jan Pol in Dalen. De molen draait dan weer volop, het museum is vanaf nu echter gesloten. Molenaars die de molen willen bezoeken, moeten een afspraak maken met molenaar Hemme.

    Groeten, Ricardo en Wesley

    Foto's: www.mijnalbum.nl/Album=VZTO86UO

  • M. Sijbom

    He jongens, dat ziet er allemaal keurig uit hoor!

    Aan de ene kant vind ik het wel jammer dat er een kam extra bij is gekomen, betekent dat er toch een detail verdwenen is.

    Vriendelijke groet

    Marijn

  • Enkie

    Wat is de reden geweest om er een extra kam in te zetten want 31 en 61 lopen ook niet gelijk priem getallen.

    Enkie

  • Vincent Mepschen

    Hoi Ricardo en Wesley

    Kom er net weer vandaan. De molenmakers hadden de molen op het westen gekruid en de vang gelicht, zonder zeil om te kijken hoe de nieuwe kammen liepen. Ik heb hier mijn foto-serie vd restauratie

    Groeten Vincent

  • Vincent Mepschen

    Moet ik hem er nog wel even bij doen he? Sorry ging iets mis met mijn-album. Zal morgen de rest proberen. De foto's van de kammen heb ik met de nachtflitser gemaakt, lijkt het net of hij heel snel gaat.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=MSB7MEIR

    Groeten Vincent

  • Vincent Mepschen

    http://www.mijnalbum.nl/Album=64TAPDGW