Leumolen kan weer olieslaan

  • Sjerp deJong

    Vrijdag 24 oktober Leumolen in werking stellen van gerestaureerd olieslagwerk, na 5 jaar weer in werking.

    foto's zie

    http://www.mijnalbum.nl/Album=7BD3KYF4

    zie ook:

    http://www.l1.nl/tv/media_items

  • H.Noot

    Nu we het toch over deze molen hebben, de vrijwilliger (tevens boswachter bij Staatsbosbeheer?) vertelde mij eens dat het merktekentje op de auto's van het merk Citroën voortkomt uit de tijd dat deze fabriek uitsluitend gietijzeren conische tandwielen maakte. Ik vraag mij af of dit verhaal klopt, en zo ja, weet iemand hier meer over te vertellen.

    Harmannus Noot.

  • Jacob Dekker

    Beste Harmannus,

    Dat verhaal is inderdaad waar. Als je met de zoekterm: “citroen tandwielen” even googlet, dan krijg je diverse hits, waarin dat vehaal bevestigd wordt.

    Groet, jAAp

  • Bart Hoofs

    Proficiat aan allen die hebben meegewerkt aan het weer “olievaardig” maken van deze watermolen. Ook hier was het Jan van Woezik die het initiatief nam en mensen bij elkaar verzamelde om de klus te klaren.

    Dat men het “olievirus” te pakken heeft getuigt wel de plannen om de molen van Roeven weer te voorzien van een olieslagwerk. Kortom, een nieuwe boerenoliemolen erbij in het zuiden des lands.

    Veel interessante informatie op de site van De Leumolen zoals over de klokkentoren, historische details en bouwhistorie.

    http://www.leumolen.nl

  • Peter Pouwels

    Hieronder gedeelte uit mijn verslag waarbij de eerste stap tot realisatie werd gezet;

    Verslag bezoek Sint Ursula of Leumolen d.d. 9-10-02

    In het kader van de theorie wordt er een bezoek afgelegd aan de St. Ursulamolen gelegen in het prachtige Leudal. De opdracht luidt; Wat is er nodig om het olieslagwerk in de St. Ursula of Leumolen weer maalvaardig te krijgen? We worden op de afgesproken plaats hartelijk ontvangen door de eigenaar van de watermolen boswachter Piet Zeegers van Staatsbosbeheer. Naar een inleidend gesprek wordt duidelijk dat de St. Ursulamolen sinds de jaren vijftig eigendom is van Staatsbosbeheer en dat deze de molen in 1961 heeft laten restaureren.

    Al direct tijdens de opening van de molen in 1962 waren er problemen met het laten draaien van het olieslagwerk en sindsdien heeft men dit gedeelte ‘nood gedwongen’ moeten laten stilstaan.

    De Sint Ursulamolen uit 1773 is een stenen watermolen met een houten onderslagrad liggend aan de rechterkant van de Tungelroyse of Leubeek. Het sluiswerk van de molen is voorzien van één maalsluis en drie lossluizen, waarvan de lossluis naast de molensluis is uitgevoerd met een bak voor het vangen van vis. De molen is een gecombineerde koren en olieslagmolen en hiermee de enige vrijwel complete oliemolen in Limburg. Na dit inleidend gesprek worden we uitgenodigd om naar binnen te komen waar mogelijk een tipje van de geheimen die de molen voor ons herbergt, kan worden opgelost. Vanaf hier neemt Jan van Woezik de leiding over, Jan is molenaar van de Holtens windmolen in Deurne. Dit is een van de weinige molens waar nog regelmatig olie wordt geslagen en hiermee is Jan dé deskundige bij uitstek. Jan vertelt ons eerst over de geschiedenis van het ontstaan van de oliemolens.

    Het zou in eerste instantie al ‘leuk’zijn als de St. Ursulamolen, ‘droog’ zou kunnen werken b.v. met alleen de kollergang eventueel later met slagwerk erbij, als dit niet teveel geluidsoverlast oplevert voor de bezoekers. Het belangrijkste is om met een kleine groep de boel voorzichtig in gang te zetten. Mocht het uiteindelijk dan zover komen dan kunnen we in een later stadium, misschien één keer per jaar, met een speciaal weekend in het écht olie slaan voor de liefhebbers.

    Stagiaire Bovenste Plasmolen,

    Peter Pouwels