gedraaid vandaag?

  • Martijn Scholtens

    Gister om 11 uur aangekomen op de Grote Geert boven in de kap alles los gemaakt wat reuzel op de as,de molen gekruid van W naar ZW.

    Om half 12 draaide de molen en om 13 uur kwamen 2 leeringen met Jos van schooten op bezoek uit Haarlem toen gaan eten onderin de molen,kleppen even open gezet.na het middag eten naar boven gegaan de leerlingen alles over het pellen verteld en de pelstenen laten zien,toen de molen stil gezet om toen naar de kap te gaan.heb ik nog even wat reuzel op de as gesmeerd en ze hebben alles goed bekenen in de kap.Toen de molen weer laten draaien om vervolgens proberen te pellen 3 gewichten aan de zwichtketting molen liep rond de 80 enden,de leerlingen mochten pellen.Maar viel de wind steeds weg als ze wilde pellen maar is aarig gelukt het pellen.toen koffie gedroken ik cola;).

    de Leeringen met Jos van schooten zijn om 16 uur weer weg gedaan richting de Wilhelmina daar was avondmalen.Wij hebben de molen om 16:30 stil gezet.rond 17:30 ook naar de wilhelmina gegaan die rustig stond te draaien,alleen werd ik om 18:30 opgehaald door mijn vader om naar FC Groningen te gaan (seizoenkaart) 3-0 gewonnen:)

    Foto's van deze dag http://www.mijnalbum.nl/Album=TCGJAIL8

    Gr Martijn

  • Edo

    Witte Olifant??

    Hij was toch lichtblauw??

    Gr, Edo

  • Stefan Teeling

    Zo staat ie op een bord bij de kleine brug in Birdaard zelf aangeduid.

    Mvg. Stefan Teeling

  • Jelmer Talsma

    Dat bord in Burdaard duid het cafetaria aan, deze heet de witte olifant. de molen heet gewoon de Olifant.

    groeten Jelmer

  • Edo

    Gisterochtend eerst op de Notmûne geweest.

    We hadden vandaag een paar leerlingen uit stiens op bezoek.

    Rolf heeft ze rondgeleid en ondertussen hebben wij de brons gestart.

    Daar maar 50 kg gemalen en daarna de molen afgesloten en weer naar huis gefietst'.

    Helaas hebben we niet gedraaid.

    Die middag belde m'n opa of hij me nog even naar de Wilhelmina te Noorderhogerbrug moest brengen.

    Beter toch??

    Dus heeft hij me rond 2 uur daar heen gebracht.

    Onderweg zagen we de Eendracht te Sebaldeburen nog draaien.

    Eenmaal aangekomen stond de molen komend stil met de kleppen dicht.

    Ze waren nog aan het voorbereiden voor het avondmalen.

    Ik heb ook maar even meegeholpen en hebbe we met z'n drieen wel een paar honderd meter stroomkabel door de handen gehad.

    We hebben o.a. schijnwerpers aan en lantaarns opgehangen.

    Rond vieren hebben we de molen weer losgegooid en zijn we een zolder gaan vegen(wat heel wat werk was op een vrij grote zolder)

    Rond 5en de molen gesloten en in het koffiehokje gaan zitten en een praatje gehouden.

    Even later een paar pannenkoeken naar binnen gewerkt wat ook heerlijk smaakte.

    Onderttussen was de wind haast weggevallen maar rond 7en nam de wind weer toe en een koppel maalstenen in het werk geduwd.

    125 kg mais int kaar gedonderd en gaan malen.

    Na een kwartiertje was het er wel zo'n beetje door en hebben we de stenen weer uit het werk gehaald en weer voor de prins gaan draaien.

    Even later kwamen m'n opa en oma me weer ophalen en weer naar huis gereden.

    Gr, Edo

    Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=DUKTNJON

  • Ruben 4-gever

    goeieavond,

    gisteren weer op de hoop gedraaid/gemalen.

    om 10:20 uur de molen naar ZW gekrooien en 4 vol voorgelegd met matthijs.

    zo liep het spul lekker tot 12:45, toen ging het te lekker voor de windpeluw:(

    ton gezwicht naar 4 halven. na het eten heb ik de steen in zn werk gezet en de molen rondvol gelegd. malen ging maar amper dus na een halfuur met een uitgelichte steen gedraaid te hebben de molen aangehouden en de steen er weer uit.

    zo liep het netjes 60 endjes.

    des avonds ging het steeds harder en harder tot dat het zover kwam dat ik de buitenroe helemaal leeg heb getrokken. om half elf de molen de molen vastgezet en tot mijn grote geluk de teller op 120.000 afgelezen.

    de Poldersche molen heeft die dag eveneens de 120.000. gepasseerd:)

    voor deze dag had ik een mooie 5000 omw.

    groeten uit de hoeksche waard,

    Ruben Viergever

  • Rob Simons

    En vandaag hebben we in Lille gemalen van 2 tot 5. Op het ZZW begonnen met 2 volle, dat werden er al rap 4 volle en zo aardig kunnen malen, het was wel hollen en stilstaan. Onze nieuwe stenen geraken ingemalen nu er alweer een paar ton overheen is gegaan.

  • Lieven Denewet

    Een analoog voorbeeld: zaterdag legde Amaat Degroote uit Sint-Laurens (B) met succes zijn praktijkexamen af in Cadzand (Zeeuws-Vlaanderen, NL). Overigens is de gehele cursus op die samenwerkingsgedachte geïnspireerd.