Vervangen stelling korenmolen Windlust te Wateringen

  • de Dorpsmulder

    Er zijn op de site van de Westlandse molens weer nieuwe foto's geplaatst over het vervangen van de stelling van korenmolen Windlust te Wateringen.

    http://www.westlandsemolens.nl/Vervangen%20stelling%20Windlust%20Wateringen%2027-10-2008.htm

    De Dorpsmulder,

    George Middendorp.

  • Peter van Kuik

    Dat inmetselen van de liggers in de muur vind ik vreemd. Bij mij liggen de koppen van de liggers gewoon in open gaten en kan er lucht bij en met een radiator kwastje kan je het ook nog teren. Het lijkt mij erg gevoelig voor verrotting.

    Verder zie je steeds meer die verankeringen van de schoren door de muur. Ik vraag mij af of dit niet een oplossing is voor een theoretisch probleem. Ik heb nog nooit gehoort van een molen waar bij het kruien de schoren onder de stelling zijn uitgevallen. De monumentenwacht zeurt er wel altijd over dus iemand heeft dit ergens bedacht. Of is die iets uit het elektrische lier tijdperk?

  • De Wilde Westlander

    Hallo Peter,

    De liggers hebben altijd ingemetseld gezeten,alleen zat er ook een dakgoot overheen om het water wat van de romp af komt af te voeren.

    Dus de liggers in de muur worden niet meer nat.

    Er zijn in de laatste jaren wel meer van die dakgoten bij stenen stellingmolens aan gebracht,ook in verband met de “Stenen molen ziekte”.

    En het resultaat is goed,wat het water van het bovenste gedeelte van de romp word via de goot direct afgevoerd naar beneden.(Ook een dakgoot om de kap helpt daar goed bij.)

    Waardoor hetgeen wat onder de balie zit veel droger blijft.

    Want er zijn molens waar de duppels bj wijze van sreken recht naar beneden door de muur gaan.Dus dat verrotten zal wel meevallen.

    Groeten van “De Wilde Westlander”.

    Rob van Zijll.

    (die nog foto's moet gaan maken)