OMMEN - Molen Den Oordt in Ommen heeft weer een molenaar. Gerrit van Harten uit Ommen slaagde vorige week voor de opleiding van vrijwillig molenaar en mag als lid van het Gilde van Vrijwillig Molenaars met het kruirad de wieken van de molen bij het streekmuseum aan Den Oordt op de wind zetten en laten draaien.

“Als ik geweten had dat het vak van molenaar zo mooi zou zijn dan was ik veel eerder begonnen met de opleiding”, zegt de 70-jarige Van Harten. “Met de molen draaien is werken met oude technieken. De perfectie van de techniek maar ook de verantwoordelijkheid die je hebt als molenaar boeit me. Bovendien vind ik het leuk om mensen door de molen rond te leiden.”

Gerrit van Harten heeft zijn molenaarsdiploma gehaald. Nu gaat hij aan de slag op molen Den Oordt in Ommen. foto FFU Press Agency

Vijftien jaar geleden deed Van Harten zijn boerderij aan de Maatschappijwijk van de hand, ging in Ommen wonen en werkte ruim tien jaar in de uitvaartbranche. Na zijn pensionering begon zijn passie voor molens. “Ik woon niet ver van een molen. De molens boeiden me. Molenaar Gerard Meijerink heeft me op weg geholpen en enthousiast gemaakt. Op de molen in Vilsteren mocht ik de eerste kennis opdoen. Ik zag op tegen de opleiding, die staat voor twee jaar lang veel boeken doorworstelen en bovendien minimaal 150 stage-uren. Er was me verteld dat je ongeveer vijfhonderd begrippen in de molenwereld zou moeten kennen. Volgens mij waren dat er eerder vijftienhonderd. Je moet de molen van binnen en buiten kennen. Gaandeweg werd mijn enthousiasme toch steeds groter”, zegt Van Harten, die zo vaak op de molen te vinden was dat hij bij zijn examen al meer dan driehonderd opleidingsuren op naam had staan. Het examen was op de molen in Zalk en zijn molenervaringen deed Van Harten op in de molens van Vriezenveen, Vilsteren, Balkbrug en Ommen.

“Belangrijk voor een molenaar is naast de techniek ook kennis te hebben van de inzichten van het weer. Als boer lette ik op de weersvoorspellingen of het ging regenen. Een molenaar let op de wind. Je moet het weer aan de hand van wolkenbewegingen kunnen inschatten voor de komende uren. Dan weet je hoe je de wieken moet stellen.”

Met de Ommer Molenstichting heeft Van Harten een contract dat inhoudt dat de molenaar het toezicht heeft over het reilen en zeilen van de uit 1824 daterende molen Den Oordt. Elke dinsdagmiddag is van Harten daar te vinden om de zeldzame zeskantige koren- en zaagmolen te laten draaien.

Bron: De Stentor door Harry Woertink.