vochtprobleem beltmolen

  • Emiel van Schaik

    Wie heeft of weet een oplossing voor het vochtprobleem in een beltmolen?

  • Bart Hoofs

    Hallo Emiel,

    Als ik het goed heb is het voor de molen De Bouwing in Geldermalsen?

    Waar is het vochtprobleem aanwezig? Onder of boven de berg of belt.

    Als ik me goed herinner was in de tijd van jouw voorganger Onclin onder de berg het een natte bedoeling. Mogelijk is het afsluiten van de berg met stenen bovenop niet handig? Elke dag de toegangsdeuren open zetten is een idee maar niet realistisch. Zo te zien zijn de ramen afgelosten en kan je ze niet op een kier zetten. Omdat jullie een rieten kap hebben is een goot om de kap geen optie.

    Op veel molens waaronder die bij ons in Hilvarenbeek werkt het mee aan het droog houden van de romp. Veel draaien helpt ook mee om de vocht en muffe lucht uit de romp te krijgen.

    Succes!

    Bart

  • Andreas de Vos

    Als vocht binnen een gevolg is van vocht dat in de belt zit (regenwater dat tegen de romp in de belt blijft staan), dan zou een drainage in de belt misschien een oplossing kunnen zijn. Betekent wel dat je in de belt moet gaan graven (de bovenkant). Of diep graven verstandig is weet ik niet. Ik heb wel eens gelezen (op dit prikbord) dat bij een molen zonder vochtproblemen die juist zijn ontstaan nadat t.b.v. herstel aan het metselwerk de belt deels afgegraven was en daarna weer hersteld met de uitgekomen grond. Die was toen verstoord en liet juist water door richting de romp in de belt.

    Ik kan me voorstellen dat een gootje tegen de romp aan, in het maaiveld met een afloop pijp door de belt naar de buitenkant het regenwater dat langs de romp omlaag loopt afgevoert voordat het in de belt zakt. Gootje kan eventueel een gegraven gootje met een laag schelpen of grind erin zijn. Of gewoon een drainageslang.

    Rond de romp in de belt een aantal drainageslangen in gleuven leggen met een uitloop naar buiten kan ook. Het gaat er denk ik vooral om dat het regenwater dat op de top van de belt valt geen kans krijgt dieper in de belt te dringen richting de molenromp.

    Groetses,

    Andreas de Vos

  • Jelle van Daalen

    Molen De Hoop Den-Hout heeft ook een gigantisch vochtprobleem. Vooral met name de vanaf de luizolder naar beneden. Als het buiten regent, dan regent het binnen bijna net zo erg. Oorzaak: aannemers vinden schoon metsel werk mooi. Gevolg: Je krijgt het nooit meer droog binnen. Bij mij op de molen wordt er ieder jaar voor tienduizende euro,s gespendeert aan het op knappen van het metsel werk. En uit eindelijk levert het weer niks op.

    Ik hoop dat ze nog eens een goot onder de kap maken.

    Zelf zet ik er nog eens een keer een klimop tegen de molen aan, net als de molen in Terheijden. Daar werkt het wel goed.

    Met vr gr Jelle van Daalen.

  • Tim Dreessen

    Dan zou ik die klimop maar niet tegen de romp zelf aanzetten, maar op een hekwerk oid, anders vreet de klimop je voegen aan en wordt je romp uiteindelijk zo lek als een mandje.

  • Peter van Kuik

    Hoi Emiel,

    Op de Lonnekermolen is in de jaren 80 een drainageslang net onder de belthoogte om de romp gelegd, die natuurlijk afwatert naast de inritten. Daar is vervolgens een meter brede straat overheen gelegd in tras, zodat die min of meer waterdicht is. De straat ligt op licht afschot van de molen af. Verder zijn beide ingangsdeuren voorzien van ventilatieroosters. Dat heeft daar toen enorm geholpen. Jij hebt het nadeel dat je maar 1 ingang hebt, dus is het moeilijk om trek te krijgen in de ventilatie. Misschien kan je iets met ventilatiepijpen die net boven de belt uit komen.

    Groeten Peter

  • Jan Hofstra

    Dat is een bekend sprookje. Klimop haalt het water en de voedingsstoffen gewoon uit de wortels. Wanneer het metsel- en voegwerk goed is dan kan de plant echt niet door de voegen komen. Wel ging men er vroeger toe over om bij hele slechte muren, waar de stenen eigenlijk al los lagen, klimop te planten. Dan kan de plant wel doordringen, maar de oorzaak van het slechte metselwerk moet dan niet bij de klimop worden gezocht.

    Klimop is ventilerend en houdt de muur droog en kan dus wel degelijk een goede oplossing zijn voor doorlatende muren, die bijvoorbeeld van te zachte steen zijn gemaakt. Nadeel is dat men rond de ramen en deuren en bij de kuip moet blijven snoeien en als men er van af wil en de klimop er af haalt, het muurwerk lang blijft bedekt met de hechtwortels. Dat is lange tijd geen fraai gezicht. Het verdient wel aanbeveling het voegwerk eerst in orde te maken, indien dit niet het geval is en de scheuren dicht te maken.

  • Andreas de Vos

    Ja maar dat herstel van voegwerk, schoonmaken (stralen) van metselwerk, dat is allemaal wel goed bedoeld, maar vaak verergert het probleem alleen maar. Meestal omdat het niet goed uitgevoerd wordt. En dan zit je dus met de gebakken peren.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Andreas de Vos

    Als je roosters hebt in de beltdeuren (of -deur), en je hebt in de romp wat trapluiken o.i.d. open dan tocht het ook wel door.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Jelle van Daalen

    Hoi Andreas,

    Ik heb in Den Hout zelfs ook roosters in de inrijpoort en in de dichtgemetselde inrijpoort gaten geboord voor extra ventilatie.

    De hoop heeft nog ouderwetse luiken met een schuifje erin. Ze staan altijd open.

    Het vochtprobleem wordt er niet beter op.

    Ik ga er toch binnenkort een klimop tegen aan plaatsen en hopen dat het dan een stuk minder wordt.

    Vr gr Jelle van Daalen.