Goedendag,

Vandaag was ik in het archief van Dordrecht met de bedoeling zoveel mogelijk op te duiken over de Zwijndrechtse molens die er geweest zijn. Dat viel nog niet mee. Nog niet alles is opgenomen nadat de Zwijndrechtse Archieven zijn verhuisd naar Dordrecht. Met hulp van de dame van de leeszaal heb ik wel het e.e.a. gevonden en daar ga ik volgende keer mee verder.

Allemaal als gevolg van onze interesse in De Landzicht. Zo kwam ik eigenaar Kees Brinkman tegen als auteur van een stuk over de wateroverlast in 1953. Een groot aantal stukken handelt over een te realiseren gemeenschappelijke waterlozing door de bouw van een stoomgemaal (1880-1885). Het amoveren (mooie term) van de oude kap van de Achtkante Watermolen in 1848. Maar het meest in het oog springend waren een paar stukken die te maken hebben met zoiets als de Biotoop.

No: 473 handelt over het opruimen van bomen. Dit binnen de in de “Keur”

genoemde afstand uit 1867.

No”474 spreekt over het rooien.

No: 480 spreekt over een akte van aankoop van de Grote Poldermolen in 1882.

No: 627 gaat over het amoveren van een windwatermolen ook in 1882.

No: 992 betreft een akte van verkoop, voor afbraak, van een stenen

windwatermolen, zijnde de bovenmolen staande aan de boezem De Devel te

Heerjansdam

No: 1002 betreft een offerte voor de levering van een Watermolen met vijzel en

Centrifugaalpomp 1935!!!???

Er is ook veel oudere informatie, tot in plm. 1500, maar die is ook nog niet opgenomen.

Zomaar een kleine greep uit wat ik alleen al vanmiddag kon opdiepen. Het vervolg is de betreffende stukken op te vragen en in te zien om te weten hoe, wat, waar, wanneer, welke molen etc.etc.

Zo vond ik nog een aardig stukje over een stoute molenaar. In 1568!! werd die bekeurd als molenaar op Heer Jansdam wegens het graven in de dijk omdat de schoren van de molen daarin stonden. “Buyten Consent”, vertaal ik maar als zonder medeweten van…..? Waarom hij dat deed moet ik nog ontdekken.

Zo is er een hele berg aan informatie die we de komende winter met de voetjes bij de kachel door kunnen spitten. Okay, je moet je mond houden, op je tenen lopen, je mag niet flitsen, je debieltje moet uit en je moet met twee woorden spreken :-).

Dat flitsen leverde op dat ik met mijn eigen kiekertje wat kopieën heb gemaakt van een uitgave in juni 2001 van Het Rotterdams Dagblad genaamd Vrijbuiten. Dat scheelt hevig in de kopieerkosten, je hebt ze dan ook in kleur en meteen digitaal.

Als proef heb ik ze op Picasa gezet om te bekijken of dat werkbaar en leesbaar is . Dat ziet er goed uit. Je moet alleen kiezen voor “vergroten” (rechtsboven de plaat, en dan met je muis de plaat verschuiven. Je kunt ook kiezen voor “downloaden” en dan iets vergroten om te lezen. De link staat voor de geïnteresseerde lezer hieronder.

Veel leesplezier gewenst, want dat had ik ook vandaag.

Groetings,

Jan

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Archiefstuk#