West en Oost-Vlaamse molens

  • joop Overman

    Beste molenvrienden,

    Door omstandigheden ben ik er niet eerder toe gekomen maar ik wil het jullie niet onthouden. Op 11 en12 oktober 2008 waren er voor de eerste keer gezamelijke molendagen in West en Oost-Vlaanderen. Welnu mijn vrouw en ik hebben sinds niet al te lange tijd de beschikking over een camper en hebben deze dagen dus in het Belgiese landschap doorgebracht. We mogen wel stellen dat België het land van de standerdmolens is geweest want daar zijn nog heel veel exemplaren te vinden. Hoewel ook hier de oorlogen veel verwoesting onder de molens hebben gebracht. In West-Vlaanderen staan nog zo een 63 molens. Die kan je uiteraard niet op een dag allemaal gaan bekijken dus maak je een selectie. Een van de molens welke we absoluut wouden zien was de Couchezmolen in Zarren. Een hele hoge molen midden in een weids landschap met een biotoop waar menigeen hier in Nederland van ligt te dromen. Vreemd dat er zo een hoge molen staat want het had net zo goed een grondzeiler kunnen wezen. Doch dit heeft t maken met het feit dat er vroeger meerdere molens hebben gestaan en men niet voor elkaar onder wilde doen. Dus het moest hoger en beter om elkaar maar de loef af te steken. Zodoende is dit ook een hoge molen geworden en een van de weinige die er nog is. Ik heb zelfs begrepen dat dit de hoogste molen van België is. Het uitzonderlijke in deze molen is ook dat hier een onderaandrijving in zit voor de molenstenen. Heel apart om te zien. Ook staan er naast de molen nog restanten van een voorganger en een oude molenas.

    Op zondag was de Oost-Vlaamse molendag en hier wilden we in ieder geval ook naar Herzele omdat daar een zetelkruier staat. Maar dan wel in een rondstenen molen. Namelijk de molen ter Rijst in Herzele. In deze plaats staat ook nog de molen ter Rullegem een standerdmolen aan de andere kant van de stad. Om alle molens te gaan beschrijven is mij even teveel van het goede men kan voor info over de molens terecht op de site van de Oost-Vlaamse molens en de West-Vlaamse molens. In ieder geval heb ik wel de foto's in een album geplaatst zodat men er toch even van kan genieten.

    Voor de West-Vlaamse molen klil deze link

    http://www.mijnalbum.nl/Album=YSGLZVEH

    en voor de Oost-Vlaamse molens

    http://www.mijnalbum.nl/Album=68VVGOJL

    Sinds 30 november zijn er ook nog eens 2 schitterende molenfotoboeken van Vlaanderen uitgekomen.

    Vriendelijk molengroeten

    Joop Overman

  • Jan Althof

    Dag Joop,

    Mooie serie foto`s en het zal een leuke trip zijn geweest. Over de zetelkruier Ter Rijst in Herzele heb ik wel vragen. Zijn er daar meer van in België en waar staan die? Zijn er tekeningen of duidelijke beschrijvingen met foto`s van zo`n kruiwerk te vinden of beschikbaar?

    Bij mijn weten (maar wie ben ik?) komt dit in Nederland niet voor en daar wil ik dan wel een ritje aan wagen in combinatie met andere bijzondere molens zoals die van Templeuve.

    groet,

    Jan Althof

    www.althofweb.nl

  • joop Overman

    Hallo Jan,

    Dit is de enigste molen met een zetelkruiwerk in België. Daarom is het ook zo'n uniek exemplaar. Er zijn nog wel meerdere aparte molens in België die je bij ons niet zal aantreffen. In Deerlijk bijvoorbeeld heb je ook nog een molen met zo'n aparte stalen stelling om de molen heen. En dat zijn dan tesamen met Zarren de enigste 2 met zo een stelling.Overigens net over de Belgische grens heb je in Rijssel nog een molenmuseum waar nog 2 standerdmolens zijn die als oliemolen zijn ingericht. Dat kwam in België ook heel veel voor. Er zijn nog genoeg molens in België die het bekijken waard zijn. Eeen overzichtskaartje van de Oost-Vlaamse molens kan je verkrijgen via het MOLA het Provinciaal molencentrum in Puyenbroek 5 9185 Wachtebeke. Hier is ook een molenmuseum gevestigd en een aanrader om te gaan kijken. Hoewel een echte molen zal je daar niet aantreffen. Voor info kijk op www.oost-vlaanderen.be

    Groeten Joop Overman

  • Andre Koopal

    Nee, dit is niet de enige, er zijn nog meerdere zetelkruiers in Belgie.

    In ieder geval heeft ook Arendonk een zetelkruiwerk. De belgen onder ons kunnen er vast nog wel meer noemen.

    Groetjes,

    Andre

  • Damien De Leeuw

    Er zijn inderdaad meerdere zetelkruiers in België.

    In Opbrakel, niet zo ver van Herzele, vindt men nog een zetelkruier.

    Ikzelf ben molenaar op de molen Ter Rijst in Herzele. Er bestaat van deze molen een prachtige detailtekening. Ik heb deze wel niet digitaal.

    Ik zoek wat foto's op en plaats deze hier…

    Met vriendelijke groet,

    Damien

  • Jan Althof

    Alvast mijn dank en ik vermoed hier een mooie combinatietrip in België.

    Ennuh….Damien, is die tekening eventueel te digitaliseren via een scanner? Zo niet dan kan dat ook met een digitale camera. Dat doe ik weleens in een archief.

    Groet,

    Jan.

  • Barend Zinkweg

    In “De molens in West-Vlaanderen” van Luc Devlieger ISBN 90 209 0080 3 staan meerdere fraaie tekeningen van zetelkruiwerken.

    Die zal ik komende woensdag wel meenemen naar de molen, Jan.

  • Rob Simons

    Er zijn inderdaad nog een aantal zetelkruiers in België, vooral in het westen.

    Ook de achtkante molen in Bokrijk (Limburg) is een zetelkruier.

    Er zit een verschil in constructie in de zetelkruiwerken van Arendonk en Bokrijk t.o.v. het westen.

    Groeten,

    Rob

  • Rob Simons

    Overigens, wat gaat de Koutermolen in Kortemark snel achteruit!

    Draait de Herentmolen in Meulebeke ook nog wel 'ns?

    De molen van Ruiselede (met één verdekkerde roede) heet ‘Hostens molen’. Draaide de andere molen in dat dorp, de Knokmolen, niet? Dat schijnt een erg prachtige molen te zijn.

    Groeten,

    Rob

  • H.Noot

    Nog een zetelkruier Jan en voor jou niet eens zo ver weg.

    Harmannus Noot.

    http://www.molenechos.be/molen.php?AdvSearch=154