een vraag

  • Robert Van't Geloof

    Hoi hoi. Toen pa en ik in Lombeek waren zagen we aan de zeilen

    zeilkettingen zitten. Ipv kikkerlussen van touw.

    Nu zag ik dit zelf ook op een aantal foto's Van Joop Overman zeilen met zeilkettingen.

    Ik heb dit nooit in Nederland gezien. Dus mijn vraag is dat belgies?

    En waarom is dat nou eigenlijk? Misschien om zeilslag beetje tegen te gaan?

    Wie weet dat ?

  • Tom Blaak

    Dat is inderdaad gebruikelijk bij onze zuiderburen. Hier in Nederland hebben we voor iedere kikker een lits, maar volgens mij zitten er in Belgie ongeveer 4 kettingjes per zeil bevestigd. Meer weet ik er ook niet van.

    Groetjes,

    tom die dinsdag weer eens draait met de Oostmolen in mijnsheerenland

  • Mike Ekelschot

    tis niet typisch Vlaams, maar komt hier idd wél meer voor…

    Het gemiddeld zeil heeft 4 ketting(lits(en) en overeenkomstig 4 kikkers.

    Vlamingen zijn denk ik gemakkelijker bij opzeilen dan Nederlanders.

    Immers, een ketting kan je door zijn gewicht om de kikker werpen vanaf

    de grond (probeer dat bij een touw(lits) en je zal het verschil wel merken.

    Scheelt weer het klimmen in de hekkens dat je in Nederland veelvuldig

    ziet (!)

    Praktisch in alle simpelheid en dus veel economischer..

    ziet: de “domme” Belg weet wel beter! ;)

    Voor zeilslag haalt dat overigens absoluut niets uit (wat overigens altijd

    plaatsvind aan de zijde waar de zwichtlijnen zitten…)

  • Bart Hoofs

    In Belgie heeft men dan ook de term “op lits korten”. Dat is bij ons een duikertje of op zijn Brabants “op het keurdje”.

    Vaak zie je in Belgie ook ander zeildoek dan WK of katoen. Vaak zwaar vrachtwagendekzeil doek. (veelal van Van Besouw uit Goirle NL). Misschien heeft dit te maken met duurzame kwaliteit of het ontbreken van zeilmakers?

    Je ziet nog wel eens zeilen van bijv. Van Neerven (zeker de oude heer Nico van Neerven stroopte Belgie af) of van andere zeilmakers als Marc Crins.

    Was de molenaar van Koksijde (Patrick Geryl) niet iemand die ook voor de hobby zeilen maakt?

    Bart

  • Rob Simons

    Ook de lijken zijn vaak kettingen in Oost- en West-Vlaanderen. Dit bestaat daar al heel lang zo. Heeft te maken met duurzaamheid.

    De reden waarom men vaak ander zeildoek ziet, is omdat men daar rode zeilen heeft en die bestaan niet in WK77. Bruine zeilen wilt men daar meestal niet.

    En inderdaad, Vlaamse roeden hebben slechts 4 à 5 kikkers. Maar ook hier in Limburg, waar veel molens “Hollandse” roeden hebben gekregen, klimmen we niet in de hekkens.

    Groeten,

    Rob

  • Mike Ekelschot

    “Misschien heeft dit te maken met duurzame kwaliteit of het ontbreken van zeilmakers?”

    Bart,

    't Gebinte maakt nog steeds molenzeilen. Onlangs nog 4 voor Aalbeke en 4 voor Hamme gemaakt…. In Malderen zijn de zeilen nog van de eerst gemaakte zeilen en

    nog lang niet versleten.

    Dus ik zou zeggen: "Nederlanders, bestel ze bij ons; degelijke Vlaamse kwaliteit want, men weet, Hollanders durven nog wel eens hier en daar bezuinigen! ;)

    “De reden waarom men vaak ander zeildoek ziet, is omdat men daar rode zeilen heeft en die bestaan niet in WK77. Bruine zeilen wilt men daar meestal niet.”

    En waarom eigenlijk niet? Tis toch vreemd dat WK77 niet in het rood gemaakt kan worden(!)

  • Martin E. van Doornik

    Ook in Noord-Frankrijk zijn er zeilkettingen. Ik heb een keer maïs gemalen op de Vanbutseles Molen in Wevelgem (W-Vl.) en daarna voor de prins gedraaid op de standerdmolen van Coquelles (bij Calais). Zwichtlijnen zijn van kettingen met onderaan leren riempjes om over de helkatten vast te binden. Ik denk er nog vaak aan.

  • Mario Collombon

    Hoi Mike,

    Ook met touwlitsen kun je ze van onderaf makkelijk om de kikkers gooien hoor wanneer de litsen niet al te strak gehouden zijn (is ook makkelijk zelf wat te verstellen als ze wel strak zijn).

    Ik klim er vrijwel nooit in, alleen af en toe om de lussen weer even gelijk te trekken. Hoe minder je in het gevlucht hoeft te klimmen hoe beter!

    Wel zitten er hier in NL veel (overdreven) litsen aan het zeil vind ik, terwijl het zeil met heel wat minder zoals bij jullie ook best op z`n plek blijft.

    groeten Mario

  • Bart Hoofs

    Van welk doek maakt 't Gebint ze dan? Het WK doek komt van Ten Cate uit Nijverdal. Nog niet zo lang geleden wilde men dit doek niet meer maken aldus een zeilmaker omdat de afzet zo gering is. Gelukkig wordt het nog geproduceerd.

    WK kwam volgens mij over vanuit de zeilwereld. Maar zie het daar niet zo vaak of vergis ik me?

    Het polyster-katoendoek die o.a. Wakker en Crins leveren komt uit Engeland en is wel in rood leverbaar. Wat zijn de ervaringen in Nuenen Mario?

  • Paul Groen

    Hoi Mario,

    Daar ben ik het mee eens. Nog niet zo heel lang geleden, in het tijdperk van de katoenen zeilen, had een zeil minder litsen dan dat er kikkers op de roe zaten. De lengte van een lits was iets langer dan de afstand tussen de kikkers. Bij rekken of krimpen van de zeilen pastte er altijd wel ergens een een lits om een kikker. En die iets langere litsen zaten iets strakker langs het lijk zodat je niet zo'n spleet tussen roe en zeil krijgt, maar lieten door hun lengte zich iets makkelijker om de kikker heen gooien. Eigenlijk een beter systeem dan per kikker een lits, zoals we dat nu hebben.

    Groeten,

    Paul