Gezocht, krukas voor een zaanse houtzager.

  • Andre Koopal

    Vandaag sprak ik de molenaar van Het Jonge Schaap, helaas is de krukas van de molen vanmiddag weer gebroken, op precies dezelfde plek als de vorige keer. De oorzaak is nog niet bekend, en wat er nu precies gaat gebeuren ook niet. Maar helaas kan de molen dus weer een tijdje niet zagen, terwijl er genoeg zaagwerk ligt.

    Zie ook http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/zaanstreek/article5183350.ece/Krukas+molen+Het+Jonge+Schaap+breekt+opnieuw

    Groetjes,

    Andre

  • Andreas de Vos

    Tjoh da's alweer snel. Ik weet niet of er behalve de reparatie van de krukas zelf ook nog iets is aangepast aan de lagering, maar ik vermoed dat een nieuwe krukas alleen niet per definitie afdoende is.

    Misschien toch maar gaan kijken naar een gesmede krukas en een aangepaste krukaslagering? Toch maar krukpollen met lagers op de traditionele manier?

    In ieder geval voor Tim en Het Jonge Schaap hopelijk spoedig hersteld met een duurzamer resultaat.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Thijs van Hoof

    Nou hopelijk is het weer net zo snel gemaakt ( maar wel beter) als de vorige keer! Zodat de molen weer snel kan zagen!

    Sterkte Tim,

    Groeten Thijs

  • molen

    Krukas molen Het Jonge Schaap breekt opnieuw

    Zaandam - De krukas van houtzaagmolen het Jonge Schaap aan de Kalverringdijk is donderdagmiddag opnieuw gebroken. Vorig jaar juni ontstond er ook al een breuk in het essentiële molenonderdeel, dat er voor zorgt dat de zaagramen op en neer bewegen.

    Volgens molenaar Tim Doeves kwam de breuk als een donderslag bij heldere hemel. ,,Ik zag opeens dat de zaagramen steeds langzamer op en neer gingen. Ik heb niks geen knal gehoord of zo, maar toen ik bovenin de molen ging kijken, bleek dat de krukas in twee stukken lag. De breuk zat op precies dezelfde plek als vorige keer.''

    Bron: Dagblad Zaanstreek

  • weddermarkemulder

    Oei dat is wel heel zonde en spijtig voor de molenaars! Hopelijk kan het weer snel gerepareerd worden. Mischien zou de volgende krukas een iets grotere veiligheidsfactor moeten hebben en zoals eerder gezegd zou het ook aan de lagers kunnen liggen (maar dit is natuurlijk allemaal speculatief, ik ben er niet bij geweest)

    Ontzettend veel sterkte toegewenst aan de molenaars en mogen we hopen dat er snel weer gezaagd kan worden!

  • klaas zaal

    Ben bang dat zo'n geconstueerde as in een molen niet zal werken. Het is allemaal te star naar mijn idee, terwijl een molen altijd in beweging is. Een gesmede as kan beter tegen de werking en beweging van een molengebouw en vangt weleens iets op, een starre as niet, die hoort onder in een carter te liggen. Allemaal heel jammer, dan toch maar in Engeland rondkijken met de houtzagers uit Leiden. klaas z

  • Hans Roest

    Dit bedrijf werkt ook voor de rijnlandse molenstichting die heeft er wel een idee voor.

    http://www.heemskerkmetaal.nl/

  • Lolke Rang

    Om even een heel erg flauwe en heel erg voor de hand liggende grap te maken: een metaalbewerkingsbedrijf dat wordt aanbevolen door Roest?? (Sorry. Ik denk dat ik zelf iets te vaak het slachtoffer van naamgrappen ben geweest.)

    Een gebeurtenis als deze geeft je toch weer extra respect voor het vakmanschap van de ambachtslieden van destijds, die met hun beperkte middelen in staat waren om onderdelen te maken die decennialang en soms zelfs eeuwenlang de zwaarste belasting konden weerstaan. Daarom zou ik zeggen: blijf, net als de Heesterboom in Leiden, in die traditie, ondanks alle financiële en organisatorische problemen bij het laten vervaardigen van een gesmede krukas.

  • Jaap C. van Driel

    Niet alleen de materiaalkeuze en de constructietechniek van de krukas is van belang!

    In een (enigszins) werkende houten constructie zoals een molen mogen de meebewegende vaste lagers de krukas niet forceren tot minimale buigingen. Wat dit betreft zijn de moderne lagers die “zonder” speling om de as zitten en vast gemonteerd zijn aan het gebinte een garantie voor ellende…

    Het ouderwetse systeem heeft horizontaal schuifbare bronzen lagerblokken waarvan de holte een aanzienlijk grotere straal heeft dan de ter plaatse afgedraaide krukas en die met lome wiggen ook nog in de hoogte verstelbaar zijn biedt de krukas voldoende speelruimte en voldoende nastelmogelijkheden bij een vervormde krukas-gebintelaag.

    Te perfect, te homogeen, staal is ook nog kwetsbaarder voor wisselende buigbelasting dan onzuiverder oud staal.

    Bij het indraaien van een nieuwe krukas of een nieuwe set wiggen of lagerblokken:

    Steeds voelen of de krukas warm wordt na een uurtje draaien.

    1) Eerst alleen de krukas loos laten draaien - zonder de wuifelaars en de ramen eraan te hangen. Warme lagers nastellen.

    2) Als alles draait zonder warm te worden de ramen aanhangen. Wederom een tijdje proefdraaien, temperatuur in de gaten houden en zonodig lagers nastellen.

    3) Landurig draaien zonder (zaag)belasting.

    4) Elk einde van de werkdag de temperatuur van de krukas voelen bij alle lagers (zéker in een molen van nieuw hout!).

    Als de molen veel hout de helling heeft moeten opslepen wordt een krukasbocht door het zaagraam via de kolderstok van het haalwerk extra belast. Dan kan die krukasbocht alsnog warm worden terwijl er bij alleen zagen niks aan de hand is!

    ::: JaaP >>>

    Houtzaagmolen De Jager, Woudsend (Frl) waarvan het ondervierkant dit jaar is rechtgezet, zodat de kans er levensgroot in zat dat het achtkant zou vervormen…

  • maffe molenaarsvrouw

    Draait ie eiegenlijk alweer Jaap, die jager?