Gezocht, krukas voor een zaanse houtzager.

  • Jaap C. van Driel

    De Jager is sinds drie weken onbelast aan het proefdraaien.

    Zo kunnen de molenaars hun intussen bijna verdampte kennis opfrissen.

    Omdat het irritant lang heeft geduurd (anderhalf jaar!) voor het groot onderhoud eindelijk is voltooid (het is strikt genomen nog steeds niet helemaal rond) maken we er geen publicitaire drukte over.

    Er moet nog van alles worden afgesteld en de inventaris moet nog weer de molen in worden gesjouwd. Nog meer sjouwwerk is er aan het gezaagde hout dat nu in tenten ligt en dat een plaats onder de molen zal krijgen.

    We zijn van plan te zijner tijd een houtzagersdag/-weekend te organiseren om in deskundig gezelschap ter leringhe ende vermaeck de recente belevenissen eens gezellig door te nemen. Collega's die dat een goed idee lijkt, kunnen alvast een voorkeur melden voor een periode (november, januari, februari…) Onderwerpen om aan de orde te stellen zijn ook welkom.

    Ter herinnering zullen we binnenkort ook nog een papieren uitnodiging rondzenden.

    Laten we zeggen dat eind oktober duidelijk moet zijn of er belangstelling is voor zo'n bijeenkomst en zo ja, welke datum de voorkeur heeft.

    Reacties graag naar: molenjaap(at)gmail.com

    ::: JaaP >>>

  • Jos van Schooten

    Ik heb aan de hand van de reacties op het artikel in het Noordhollands Dagblad (zie molen-startpagina) ook even een reactie gegeven.

    Wat lopen er op zo'n internetkrant een zootje onbenullen te blaaskaken zeg.

    Ik hoop voor Tim dat het niet zo lang gaat duren. De Poelenburg zal weer even stevig aan het werk moeten om de opdrachten optijd klaar te krijgen.

    Groet, Jos.

  • Peter van Kuik

    Is het plaatsen van een iets flexibele koppeling ter plaatse van de breuk geen optie?

  • Jaap C. van Driel

    De breuk zit -uiteraard- net naast een voor een lager afgedraaide (dus dunnere) deel van de as. Een flexibele koppeling zit dus in de weg bij het lager (van welk type dan ook).

    Of het theoretisch al zou kunnen, hangt er bovendien van af waar de breuk zit: in het rechte (doorgaande deel van de krukas of in een van de kruktappen. (Van de vorige breuk heb ik wel foto's gezien, maar ik weet niet meer op wat voor lager (as- of tap-) de breuk zat.) In de bochten, die bijna helemaal gevuld zijn met de wuifelaars, is al helemaal geen ruimte voor een koppelstuk

    Het idee is aardig bedacht, maar niet realiseerbaar.

    Erger is, dat het een lapmiddel is voor een fundamenteel probleem!

    ::: JaaP >>>

  • Jaap C. van Driel

    Jos.

    Het duurde even voordat ik me realiseerde dat je klacht over het niveau van de discussie niet slaat op het geleerde college van molenprikkers hier (ik voelde me haast aangesproken ::o ), maar op de lezers van www.noordhollandsdagblad.nl

    Tsja, daar kan geen fatsoenlijke uitleg tegenop… …

    ::: JaaP >>>

  • Peter van Kuik

    Inderdaad een lapmiddel, maar goedkoper dan en nieuwe krukas laten smeden. Het lijkt mij ook duidelijk dat de as te inflexibel is tov het gebrek aan speling in de moderne lagering. Het lijkt mij dat je dit probleem kan verhelpen door op 1 of 2 plaatsen in de krukas een koppelstuk te zetten, hoeft niet persee precies de plaats van de breuk te zijn. Bijvoorbeeld van links naar rechts: lager, kruk , lager, koppeling, lager, kruk, lager, koppeling, lager, kruk, lager. Dan heeft elk zaagraam zijn eigen enigzins onafhankelijke lagering en kan het over de grotere lengte wat beweging opvangen.

  • Ruud Bax

    Hierbij een foto van de nieuwe krukas van de Heesteboom die zwaar en degelijk is!

  • Jaap C. van Driel

    Zoals ik begonnen ben in deze tak van de discussieboom te benadrukken:

    het gaat niet alléén om de krukas. (Hopelijk mogen we er van uitgaan dat de krukas zelf goed ontworpen en gemaakt is - maatvoering, afkanting van de afgedraaide vlakken et cetera.)

    Het zijn hem de vaste lagers die het hem moeten doen: nastelbaar in alle richtingen!

    Logisch dat in de Heesterboom het beproefde oude type lagers in gebruik is.

    - Zie ook mijn reactie op Peter van Kuik,

    ::: JaaP >>>

  • Jaap C. van Driel

    …“Bijvoorbeeld van links naar rechts: lager, kruk , lager, koppeling, lager, kruk, lager, koppeling, lager, kruk, lager. ”

    Eerst een flauwe: in het genoemde rijtje maakt het niet uit of je links of rechts begint…

    Uw voorstel behelst dus een axiaal in drieën gedeelde krukas met flexibele koppelingen tussen de lagertweetallen waar geen kruk tussen zit.

    Er is echter een asymmetrie door wat er tussen de tweetallen opvolgende vaste lagers zit:

    - NIETS. Afstand tussen die twee vaste lagers is hooguit een halve meter, Voor zover ik ze gezien heb, zit daar onder de krukas (krukzolderniveau) een overstapje - een plank waar de molenaar relatief gemakkelijk naar de andere kant van de krukas kan komen. (Zie de foto in de bijdrage van Ruud Bax - in het midden.) Een flexibel koppelstuk is ongetwijfeld dikker dan de oorspronkelijke as, wat het overstappen lastiger maakt (en gevaarlijker als die koppeling niet zonder uitstekende delen gemaakt is).

    - HET KRUKWIEL. Het rechte stuk van de krukas tussen dit tweetal vaste lagers is veel langer (pakweg een meter) dan in het geval hierboven. Dat is geen probleem wat betreft de koppeling zelf, maar wel vanwege de wisselende tangentiale reactiekracht van het wiel op de krukas. Die wisselingen zijn aanzienlijk door ongelijk belaste zaagraamen; extra als een of twee ramen belast zijn met sleepwerk!!!

    Voorlopig houd ik het erop dat de oude lagertechniek de eenvoudigste en betrouwbaarste oplossing biedt.

    ::: JaaP >>>

  • Andre Koopal

    Ter info, de breuk zit in een kruk, vlak naast de wang, dus niet in de as zelf.

    Groetjes,

    Andre