Gezocht, krukas voor een zaanse houtzager.

  • Patrick Braak

    Heren,

    vandaag hebben wij op d'Heesterboom kennis genomen van het droeve voorval van onze concullega's uit het Zaanse.

    Vanuit concurrentieoverwegingen zien wij enkele voordelen.

    Vanuit het beleven van een zagende molen een aantal (minstens twee krukasdelen) nadelen.

    Wij willen jullie graag terzijde staan bij het zoeken naar oorzaak, gevolgen en adviezen over hoe en wat.

    Wij hebben op zolder nog het restant van de krukas die wij indertijd in tweeën hebben gemalen. Wat ik uit de verhalen begrijp is de as net in/naast de wang gebroken. Dat was bij onze geconstrueerde ook 2x gebeurd, waarna we die naar het oud ijzermuseum (hoogovens/corus) hebben gestuurd.

    Het pijnlijke van dit soort krukassen is dat ze voor de toepassing in een molen nooit stijf genoeg worden, en dus gaan buigen op het zwakste punt, wat altijd ergens aanwezig blijft.

    Dit was voor ons indertijd de hoofdreden om terug te keren op wat onze voorouders al hadden uitgevonden: een as uit 1 stuk is sterker. En er is gewoon niet genoeg ruimte om een goede geconstrueerde as bij ons te plaatsen, die werd te groot en te zwaar. Voor wat ik gezien heb is die ruimte in het Jonge Schaap ook niet aanwezig.

    Maar neem gerust contact op, gegevens zijn bekend bij jullie.

    Groet,

    Patrick Braak

    Houtzager op molen d'Heesterboom

    Ontwerper van de gesmede as die daar geheel naar tevredenheid draait.

  • Margreet

    Tijd voor een zaagnoot,groet, Margreet

  • Andreas de Vos

    Ik denk dat er voor de diverse industriemolens, zelfs misschien voor de “simpele” poldermolen, genoeg kennis en ervaring te delen en zaken te ontdekken is om een variant van de Olienoot te rechtvaardigen. Maar wie heeft de moed/fut/zin/tijd/etc. om eraan te beginnen?

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Jaap C. van Driel

    Voor de houtzagers heb ik een bescheiden poging gedaan tot een begin; zie hier boven “Betrapt: De Jager draait weer!”

    http://molen.startpagina.nl/prikbord/9876521/9881850/betrapt-de-jager-draait-weer!#msg-9881850

    ::: JaaP >>>

  • Andreas de Vos

    Ah, da's een goed initiatief. Maar gaan de bevindingen/ervaringen ook op papier gezet worden, of misschien handiger/goedkoper: als digitale zaagnoot (en hoe gaat dat dan heten? De “Achtergrond” lijkt me wel een fraaie) zodat het voor een ieder te raadplegen is.

    Succes in ieder geval, ook met De Jager met alle afstellingen, schoonmaken en herinrichten van “de zooi” die terug naar binnen moet.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Margreet

    Er zijn in zaagmolenland minstens twee molenaars die erg leuk kunnen schrijven en minstens een die praktische vaardigheden en archiefonderzoek enorm goed weet te combineren. Ik hoop persoonlijk op een gedrukte versie, zodat alles goed op de voorgrond komt. Margreet

  • Andre Koopal

    Leuk klusje voor zaagmolenaars die op de achtergrond zijn geraakt, die hebben er wat meer tijd voor :-)

    Groetjes,

    Andre

  • Teake

    een handjevol weken terug is helaas voor de 3e keer de krukas gebroken op Het Jonge Schaap zie ook

    http://deorkaan.nl/krukas-van-het-jonge-schaap-voor-de-3e-keer-stuk/ ​ 

    groeten van teake

    Post is bewerkt op aug 9, 2016, 10:53 p.m. door Teake .