Op bezoek bij de molen van Havelte

  • Kees Vanger

    OP BEZOEK BIJ DE MOLEN VAN HAVELTE.

    Zaterdagmiddag een bezoek gebracht bij de molen van Havelte. Toen ik binnen kwam werd er niet alleen druk geklust maar ook flink gemalen. Molenaar Abel de Boer was druk in de weer om rogge voor het vee van zijn achterbuurman te malen. Collega molenaar Egbert Joosten ontfermde zich meer over het winkeltje. De molen is onlangs door molenmaker Vaags gerestaureerd. De velgen in het bovenwiel zijn vervangen en er is een nieuwe bonkelaar geplaatst. De klus is nog niet afgerond, want er ligt nog veel gereedschap van Vaags in de molen. Het gereedschap schijnen ze zeker niet te missen voor andere klussen.

    Abel liet me hun nieuwe zeefbuil zien. Voor mij een geheel nieuwe buil die ik nog nooit eerder gezien heb. Deze zeefbuil stond onder in de molen en hebben ze onlangs een verdieping hoger geplaatst. Het geheel werkt prima trouwens en geeft prachtige bloem. Ondertussen wordt er verder geklust aan de nieuwe maalstoel (uit Groningen) Alweer een molen bij ons in de buurt die een elektrische maalstoel heeft aangeschaft!

    Een prachtige molen met een enthousiast team

    Voor foto’s zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=FK8B6XSR

    Kees Vanger

  • Vincent Mepschen

    Een jaar geleden ofzo was Abel nog op de Bente, toen zij hij dat hij een zeefmachine zocht, toen stonden we net bij de zeefmachine in de Bente, toen zij ik dat die uit Havelte kwam, weet niet meer of die nou uit de molen was, maar toen baalde die wel even dat hij niet eerder geweest was,

    Groeten Vincent

  • weddermarkemulder

    Moi Vincent,

    Die buil komt niet uit de molen hoor! Ik heb hem samen nog met Hans bij een of andere handelaar in havelte opgehaald.

    Groeten

    Marijn

  • Rob Pols

    Mijn complimenten voor met name de tweede foto. Dat is een hele fraaie landschapsopname!

    Weet jij misschien hoe de regelborden van de fokken worden bediend? Ik zie geen spin of iets dergelijks. Zijn ze volledig automatisch werkend of iets anders? Opvallend ook dat de molen nu opeens een vlaggenstok heeft gekregen. Daar is op zich niets mis mee; persoonlijk houd ik van een vlaggenstok achter op de kap, als die tenminste goed in verhouding is met de rest van de molen. Nogmaals, interessante foto's.

    Groeten, Rob.

  • Rob Simons

    Zo te zien werken ze automatisch.

  • Abel

    Nou Marijn die een of andere handelaar waar jij over spreekt was G. v.d. Poll de eigenaar van de Havelter molen destijds.

    Die buil is dus wel degelijk van deze molen afkomstig!

    Overigens heeft hij een prima plek gekregen in Dalen….

    Groet, Abel

  • Abel

    Ze werken inderdaad automatisch Rob, aan de achterkant zijn ze dmv een veer instelbaar.

    Abel

  • weddermarkemulder

    Kijk… Ik was toen een jaar of 12 dus tis alweer een tijdje geleden. Nou hij is in ieder geval niet verloren gegaan!

  • Martin E. van Doornik

    Ik was zaterdagmiddag in Meppel en zag de beide molens stil staan. Op de zesde foto van Kees Vanger herken ik mijn Berkel-weegschaal terug, die jarenlang in De Jonge Hendrik heeft gestaan en hij is daarna aan Havelte verkocht. Man, wat is dat ding loederzwaar!

  • Joop Overman

    Nou ik was zatermiddag ook in Meppel en molen De Weert draaide en maalde volop. Dus misschien was je er iets te vroeg. Overigens had ik mij deze molen iets groter voorgsteld. Vond het nogal krap. Maar voor de rest een mooie molen. Maar Kees was er helaas niet. Had wel even kennis willen maken.

    Doch zij n collega waarvan mij helaas de naam even is ontschoten wait er ook aardig over te vertellen.

    Groeten Joop Overman