Watermolens in Noord-Brabant, vroeger en nu.

  • Piet-Hein van Halder

    Vooraankondiging

    Ontdek de rijke historie van de bestaande en verdwenen watermolens in Noord-Brabant.

    Begin juni verschijnt een boek over de bestaande en verdwenen watermolens in Noord-Brabant.

    Vier Nederlandse provincies hebben een groot aantal watermolens gekend: Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel. De laatste drie hebben hun watermolenhistorie al vastgelegd, Noord-Brabant niet. Met als gevolg de vraag: waarom is er geen boek over de watermolens in Noord-Brabant?

    In Noord-Brabant stonden in het verleden 83 watergedreven molens. In 39 van de huidige 67 Noord-Brabantse gemeenten stonden een of meer watermolens.

    Helaas zijn er slechts 10 over. Het zijn vergeten monumenten.

    De watermolens vormen een belangrijk onderdeel van ons cultureel en industrieel erfgoed.

    Waar lagen ze? Welke functie hadden ze? Wanneer zijn ze gesticht? Wie waren de eigenaren en de mulders? Wanneer en waarom zijn ze verdwenen? Op deze en andere vragen geeft het boek

    ‘Watermolens in Noord-Brabant, vroeger en nu” U het antwoord. Het laat U kennismaken met ‘de pracht en praal’ en ‘het wel en wee’ van de watermolens in onze provincie.

    Het boek is samengesteld door P-H van Halder en wordt door hem in eigen beheer uitgegeven.

    Het wordt gedrukt op A4 formaat in genaaid gebonden uitvoering met harde kaft. Het heeft 272 pagina’s, waarvan 160 in full colour met ruim 300 foto’s, afbeeldingen, grafieken en tabellen.

    De prijs bedraagt € 20,-.

    Het boek kan worden besteld via phvanhalder@hetnet.nl . De verzendkosten in NL bdragen € 3,50 per exemplaar. U dient € 23,50 over te maken op bankrekening 523942354 t.n.v. P-H van Halder te

    ’s-Hertogenbosch. Het boek zal U vervolgens via TNT Post worden toegezonden.

  • Ad Verdonk

    L.S.

    Kunt u mij vertellen of dit boek nog te verkrijgen is?

    m.vr.gr.

    Ad Verdonk

  • Bart Hoofs

    Beste Ad,

    Ik heb recent nog contact gehad met de heer Piet-Hein van Halder en het is nog beschikbaar.

  • Ton Slings

    Hoi allen,

    als oud-vrijwilliger op een watermolen werd ik verrast door opfrissing van dit bericht. Ik heb het boek meteen besteld en een uur geleden kwam de post het brengen. Ik moet zeggen schitterend, ongelooflijk uitvoerig. Een sieraad voor mijn boekenkast!

    groet

    Ton

  • herman sengers

    Geachte heer van Halder,

    Hierbij wil ik graag het boek bestellen, maar tevens wil ik graag met u in contact komen over de mogelijkheden van een watermolen voor de opwekking van elktriciteit. Ik wil een project opstarten om deze techniek in ontwikkelingsgebieden op te starten. Daarvoor heb ik advies van een deskundige op het gebied van watermolens nodig.

    Met vriendelijke groet,

    herman Sengers 06-50293723

  • reinier

    ik heb dit boek bij mij op de plank liggen en is voor de liefhebber beschikbaar.De prijs bedraagt € 22,-. Het boek kan via TNT Post worden toegezonden.

    Maar ophalen in Roermond kan ook.

    \tevens verschillende andere boeke die ik tijdens de opleiding gekocht heb zijn beschikbaar.

    ​mailtje naar; reinierdenuijlatplanetpuntnl