Roeden Rode Hert gestreken

  • R.van den Aakster

    Vandaag heeft de firma Vaags de roeden van het Rode Hert, of tenminste wat er van over is, gestreken.

    Men had het over metaalmoeheid.

  • Kornelis smook

    Mischien een goed idee om straks beide roeden oudhollands op te hekken?

    Lijkt me een stuk minder zwaar.8-)

  • Mike Ekelschot

    awel Kornelis zoals je zelf al schrijft : “LIJKT me een stuk minder zwaar”.

    Voor jou zal dat misschien zo lijken… een roede moet echter normaal kunnen functioneren met Ten Have.

    Daarbij, een OH-ophekking, weegt ook écht niet niets (alleen 60 heklatten (eik) wegen op één roede al ongeveer 1000kg).

  • Andreas de Vos

    Heklatten zijn niet van eiken, maar van larix (russisch Lerken) of (Amerikaans?) grenen, of tegenwoordig (helaas) ook wel bankirai of andere tropische troep.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Margreet

    Andreas de Vos Schreef:

    ——————————————————-

    ….. of andere

    > tropische troep.

    Die dan ook nog zwaarder blijkt te zijn, aldus enkele van m'n malende collegae, Margreet

  • Mike Ekelschot

    Andreas de Vos Schreef:

    ——————————————————-

    > Heklatten zijn niet van eiken, maar van larix

    > (russisch Lerken) of (Amerikaans?) grenen, of

    > tegenwoordig (helaas) ook wel bankirai of andere

    > tropische troep.

    >

    > Groetsels,

    > Andreas de Vos

    Andreas,

    Dat is een “kort door de bocht stelling” die je mag nuanceren…

    De mijne zijn dat namelijk wél… en diegenen die ik voor de laatste molens heb gemaakt ook, maar dat is in Vlaanderen een standaard.

    Zoomlatten zijn hier doorgaans wel van een grenen of lariks.

    Voor soortelijk gewicht is tropisch idd. niet bevorderlijk:

    ter info

    Lariks rond 600kg/ m3

    Eik : rond 700kg/m3

    Bankirai rond 1000kg/m3

  • Gert Klijnstra

    En hoe zwaar is die TenHave klep nu??? Lijkt mij zat mee te vallen met die klep van red cedar a 370 kg per kuup en zoveel ijzerwerk en schenkels zit er niet aan.

  • L.v.d.W.W.

    En op de ten-have roede zat als ander systeem Van Bussel, alliminium, dus dit zal niet de zwaarste roede zijn met ten-have lijkt mij dan weer.

    Luc

  • Rob Simons

    Klopt, in (het westen van) Vlaanderen werd en wordt vaak eikenhout gebruikt voor scheien.

    Bilinga wordt in nederland ook wel gebruikt..

    Is de huidige kwaiteit grenen of lariks eigelijk zo slecht dat er hardhout gebruikt moet worden?

    Overigens lijkt mij het bericht van de heer Smook niet echt serieus bedoeld…

    Groet,

    Rob

  • R.v.d.Aakster

    De roeden zijn een jaar of 20 geleden speciaal gemaakt voor Ten Have, moet ie dus kunnen hebben.

    Oud Hollands is voor deze productiemolen niet echt handig meer.