oude filmbeelden

  • Roest Hans

    Op onderstaande link staan div molens o.a bij 7.45 zaandam?

    en bij 8.40 het omvallen van een standaardmolen.

    http://tijd.ntr.nl/page/23578/nl

  • Robert Van't Geloof

    Hoi Hans die volgens jou zaandamse molens zijn de ster en de Bijgeval in Utrecht.

    Die standerdmolens weet ik niet, Gr Robert

  • Robert Van't Geloof

    Overigens die vallende standerdmolen lijkt me een Belgische standerdmolen.

    En iets later zie je wel een aantal Zaanse molens malen rondvol en best lopend Dank voor jouw link Hans

    gr Robert

  • Mike

    die staakmolen, was dat niet voor de verfilming van een werk van Streuvels? “de terechtstelling van een onschuldige” oid?

  • Rob van Zijll

    De eerste molen die je ziet is:Houtzaagmolen“De Vriendschap”te Monnikendam.

    Groeten van “De Wilde Westlander”.

    Rob van Zijll.

  • R.v.d.Aakster

    Best de moeite waard om alles te bekijken, aan het eind ook nog een stukje Zaandam met vervallen molens en de verkade fabriek.

    Ergens halverwege twee molens in Weesp volgens mij….!

  • Rob Hoving

    Ik heb ook de hele film bekeken.

    Vond vooral de molens, maar de rest ook best interessant.

  • Thijs van Hoof

    ik zag ook de stelling van de oude distileerketel, en bij het leggen van die electa-leiding zie je nog snel even een romp met kap staan links in beeld

  • Jaap C. van Driel

    In de gauwigheid zijn me ten minste twee plekken opgevallen die niet betrouwbaar zijn:

    - Een omvallende molen waar toevallig(!!!) een camera aanwezig is. Lijkt me een opzettelijke gebeurtenis met een molen die toch al op de nominatie stond om gesloopt te worden. In het begin van het fragment is dunkt me een deel van de standerd te zien niet best…

    - 8:39 De bliksemflitsen zijn nep. Duidelijk ingetekend, zoals kinderen bliksem tekenen. Er is ook geen belichting van de achtergrond door de flits.

    - 8:46 De achtergrond, buiten het raam, is nep. Het is een fout geprojecteerde film (alle molens draaien spiegelbeeldig!).

    Waarmee maar weer eens bewezen is dat documenten niet zomaar te vertrouwen zijn.

    <<< JaaP :::

  • Martin E. van Doornik

    Er is ook een beeld vanuit een raam met twee verkeerd-om draaiende (getekende?) molens op de achtergrond met daartussen een kerktoren. Lijkt me fantasie.

    Maar wel mooie beelden hoe Nederland ruim honderd jaar geleden eruit zag (gebaseerd op De Bijgeval, gesloopt in 1909 en De Ster, onttakeld in 1911).