Waar precies stond de "Aurora"?

  • Leen Boshuizen

    Hallo Martin,ja die bedoelde ik,wat een mooie foto,nog niet eerder gezien.Dit is denk ik de achterzijde,met al die aanbouwsels.

  • Margreet

    Geweldig mooie foto overigens Martin! Zoiets moet ook in Den Horn gestaan hebben? Ik zag eens een foto in het Groninger Molenboek. Even ervoor had ik een meneer Moes in de molen gehad voor een kinderfeestje van een van zijn vele kinderen. Hij vertelde me bij die gelegenheid dat zijn familie een graanmaalderij had gehad in Den Horn, groet, Margreet

  • Margreet

    En dan niet te vergeten David! dat was toch ook een zaagmolentje? En bovendien testmolen voordat de zelfzwichting algemeen werd toegepast In Groningen Noord-Drenthe; Friesland en elders.

  • Michiel Hooijberg

    Zie Molen van Moes, dbnr. 1184.

  • Waterpezer

    grappig, van dit molentje heb ik een model in de jonge held staan.

    alleen de wieken en stelling moeten even weer gerepareerd worden.

    gr jeffrey

  • Martin E. van Doornik

    Vergeet niet dat er nog een Groninger spinnekopstellingmolen heeft bestaan, de Molen van Klimp in Overschild, verdwenen molendatabase nr. 1156. Ook een mooi exemplaar!

  • Michiel Hooijberg

    Sterker nog, er zijn in Groningen 14 spinnenkopstellingmolens bekend.

  • J.R.

    Aurora stond zuidkant Oosterstraat, inderdaad dichtbij Hoofdstraat, tegenover huis dokter. Molen stond, ‘natuurlijk’ boven op de molenberg, die afliep richting Hoofdstraat, achter de molen stond de boerderij van de fam Oomkens, het eerdere postkantoor, met de kop aan de Oosterstraat, daarachter een grote tuin, dan één huis, het latere postkantoor, dan weer stuk onbebouwd tot aan de verbindingsweg.  Het Molenbergpadje liep van de Hoofdstraat door tot achter Oosterstraat 12, aan dit pad lag, aan de zuidkant, de tennisbaan. Op de plek van de molen en de boerderij werden het groe-kruisgebouw en een bankgebouw gezet, nu de twee grote woningen. Op de tuin, tussen de boerderij en no 12 zijn later twee huizen gebouwd en ook op het stuk tot de verbindingsweg zijn twee huizen gebouwd. Tegenover de verbindingsweg is het hertenkamp verdwenen ten gunste van de ontsluiting nieuwbouw, de Plantsoenlaan. Molenaar Oomkens was nog postkantoorhouder, Oosterstraat 12, tot zijn pensionering, verhuisde daarna naar Zuidbroek en later naar Winschoten.