Zomaar een heel duur boek

  • Enkie

    Ik ben op zoek geweest of het boek op cd te verkrijgen is.

    Op de site Boek op cd.nl heb ik Het Groot Volkomen Moolenboek ingetoetst bij uitgegreid zoeken

    en tot mijn verbazing kom er te voorschijn Het Groot volkomen Moolenboek te voorschijn met als

    auteur Cohen mr. I.B. kosten € 40.00.

    Mogelijk is het niet het gezochte maar toch.

    M.vr.gr.

    Enkie

  • bea tilanus

    Je zou zeggen dat dit het is.

    Maar de schrijver Mr. I.B. Cohen klopt niet en het jaar van uitgifte evenmin.

    Volgens Boek op CD is het jaar van uitgifte 1748.

    Terwijl het 'Groot volkomen Moolenboek; of Naauwkeurig Ontwerp. Van Allerhande tot nog toe bekende Soorten van Moolens, met haare Groonden en Opstallen, en al het geene verder daar toe behoort van Natrus, Leendert van / Polly, Jacob / Vuuren, Cornelis van

    uitgegeven is in 1734 -1736.

    Toch lijkt het mij haast onmogelijk dat er destijds in eewn tijdsbestek van 10 jaar twee volkomenmolenboeken op de markt zijn gekomen. Zeker niet als ik zie wat voor 'n pil de dame op de foto bij zich draagt. Dat boek lijkt haast een molensteen zo groot.

    http://www.boekopcd.nl/product_info.php?products_id=8440&osCsid=f2a332f5a981ca57c65353a16733f98c

    Wie kan dit zeggen?

  • Bob Poppen

    Het door de firma boek-op-cd gescande “Het Groot Volkomen Moolenboek” omvat één pdf-bestand met 112 pagina's.

    Het bestand is ruim 43 Mb groot.

    Ik heb vanuit dat bestand van de titelpagina een scan gemaakt, zodat je de volledige titelbeschrijving kunt lezen.

    Tevens heb ik een scan van de inhoudsopgave gemaakt.

    Zie: http://www.bdpoppen.nl/volkomolenboek.html

    Ondanks het feit dat je op deze wijze het boek (bestand) makkelijk mee kunt nemen, gaat er m.i. toch niets boven het origineel.

  • Fisher

    Dag Bea,

    Het boek dat deze lieve dame in haar armen houdt is een origineel. Ik er een kunnen inkijken in het

    Centrum voor Molinologie in Sint-Amands a/d Schelde in Oost-Vlaanderen, alwaar ook nog het

    “Groot Algemeen Moolenboek” , van Johannis van Zyl, Moolenmaker van Lexmondt, aanwezig is.

    Ook in het MOLA, het molenmuseum in Wachtebeke eveneens in Oost-Vlaanderen, bevinden zich

    van deze boeken originele exemplaren.

    Marc.

  • bianca

    kijkeen sop deze site daar staat het groot volkmen molenboek gewoon gescant en al voor je klaar 3 delen 

    gr peter bank 

    https://nl.wikisource.org/wiki/Groot_volkomen_moolenboek

  • Sjaak

    Ik zal mijn exemplaaar  binenkort in de verkoopdoen, bij interesse,graag mailen, ik heb foto's

    Windmolens. 1734-63. Groot Volkomen Moolenboek. 

    Groot volkomen moolenboek; of naauwkeurig ontwerp van allerhande tot nog toe bekende soorten van moolens, met haare gronden en opstallen, en al het geene verder daar toe behoort,

    Gravures van Jan Punt. 2 volumes. Groot folio, gewijd aan technische aspecten van de constructie van windmolens. De gegraveerde illustraties zijn zeer helder, mooi en diepdruk. De twee delen verschenen in 1734 en 1736 in Amsterdam. Elk deel bevat 27 genummerde gravures. Een van de platen heeft een kleine scharnierende klep die opent om een ​​ander aspect van het ontwerp te onthullen.  

    Fraai, in eigentijdse banden 

    Deel 1 heeft een voorwoord van twee pagina's en negen beschrijvende pagina's tekst. 

    Deel 2 heeft acht pagina's beschrijvende tekst en een lijst met twee pagina's van de inhoudsbeschrijving van de molens.

    Alles aanwezig. De platen zijn gedrukt op dik geschept papier en hebben het formaat

    69 x 57 cm

    en

    82 x 57 cm

    De boeken hebben de afmeting:  57 x 36 cm

    Prachtig zeldzaam werk!!

    1E DRUK !!