Schreeuwend lelijk....?

  • Teun

     

    Niet écht actueel op zowat de langste dag van het jaar, maar het aanlichten van molens (als het al zonodig moet!) is werk voor vaklui. Wie heeft dit toch bedacht? Is dit niet schreeuwend lelijk…?

    TvdM

     

  • teake

    de aparte kleur van de verlichting ‘is volgens mij een keer gebeurd tijdens een speciale gelegenheid , ik zie op internet genoeg foto’s die de molen tonen in redelijk normale verlichting .

    groeten van teake

  • keesvanger

    Je zet je monument waar je trots op bent en graag wil laten zien op deze manier extra in de kijker. Niks kitch!. Ja een mooie molen die er in het donker ook uit springt. Ik hou er wel van 

    Post is bewerkt op jun 21, 2015, 12:05 p.m. door keesvanger

  • Teun

    Je ziet ook bij molens vaak wat ze in een zangkoor het “solisten-effect” noemen. Je hebt bijna altijdwel iemand die zichzelf zo bijzonder vindt zingen, dat hij over jan en alleman heen gaat schreeuwen. Erg vervelend. Het geheel klinkt dan ook letterlijk “schreeuwend lelijk”.

    Ziet iemand in beide bovenstaande foto's ook maar iéts van een molen, in harmonie met zijn omgeving? En als het voor een bijzondere gelegenheid is, dan trek je toch juist je mooiste, en je niet je lelijkste pak aan?

    TvdM

  • Henk Klöpping

    De molen van de Groote Polder draait nooit in de kerstperiode. Hij staat dan in lange rust (overhek) met twee

    lichtslangen in het gevlucht. Je ziet de molen in het donker - want het is dan al om 4 uur 's middags donker - van kilometers afstand. Ik hoor er vaak positieve geluiden over.

    Ik gebruikte eerst een “ouderwetse” lichtslang met lampjes. Daar vielen op een gegeven moment nogal wat segmentjes van uit en toen heb ik een paar jaar een slang met veelkleurige ledjes gehad. Maar dat zag er heel “spookachtig” uit, die kleuren vermengden zich en dan zag je een soort blauwachtig schijnsel. Kon je ook lang zo ver niet zien. Was wel leuk geweest voor Halloween, maar niet erg Kerstelijk. Verleden jaar heb ik dus nieuwe “gele” slangen gekocht - weer met van die gezellige lampjes. Gelijk een stuk mooier.

    Aanlichten van molens - ik zou niet weten waarom niet. Men licht bij ons borgen en torens ook aan. Deden ze vroeger ook niet hoor..

    Een heel andere vraag is wat mooi is of niet. Blauw of rood of paars of misschien wel met 10 kleuren per minuut of zelfs gelijkertijd - nou ja, dat vind IK niet mooi. Zelfs dan zou het moeten kunnen, als er maar een reden voor is (het thema van de molenweek is bijvoorbeeld “de zotte molen” of “de bonte molen”, zoiets).

    foto: Hans Bergman.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Nou ja, Bart, het kan gelukkig ook weer “uit” moet je maar denken.. als het nou verf was..

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    DE MOLEN ERGERT ZICH GROEN EN GEEL.

    Wij hebben molen “de Vlijt” in Meppel een paar jaar geleden (gratis) door een bedrijf laten verlichten om aan te geven dat de molen hoognodig aan onderhoud toe was.

    Soms moet je mensen duidelijk maken dat er echt iets moet gebeuren. De molen heeft s avonds 6 weken lang in een groen en gele kleur om aandacht geschreeuwd. Onder het motto “DE MOLEN ERGERT ZICH GROEN EN GEEL”.

    Uiteindelijk heeft het toch geholpen. We kregen van een fonds uit Meppel maar liefst € 7500,- om de molen op te knappen.(verven) Dat was een mooie start die we uiteindelijk willen afronden met een maalvaardige mosterdmolen.

    kees 

    ZIE: 

    Post is bewerkt op jun 22, 2015, 11:25 p.m. door keesvanger

  • Teun

    Vergelijk de foto van de standerdmolen van Mierlo eens met onderstaande foto. In beide gevallen wordt blauw-paars licht decoratief gebruikt. Zou iemand het in z'n hoofd halen om de Nachtwacht fel bauw-paars aan te lichten? Waarom de molen dan wél? Waarom heeft men er toch zo'n Disneyland-molen van gemaakt? Treurnis ten top.

    Verichtingskunde is een vak en je kan er práchtige dingen mee doen! Laat het -als het om aanlichten gaat- dan ook aan vaklui over!

    TvdM

  • Henk Klöpping

    Je zou er bijna een standaard of norm voor willen hebben, TvdM ||| 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Oane, het opmerkelijke fenomeen doet zich voor dat jij je nu zorgen maakt over een paar Joule aan warmte die door die aanlichting kan onstaan - terwijl er per vierkante meter zeg eens 1000 Watt aan energie neerdaalt op de planeet, rechtstreeks vanaf onze zon. Nou, als je het over opwarming van de aarde hebt - dan kunnen we beter die zon maar eens uit zien te krijgen :D

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren