Schreeuwend lelijk....?

  • Henk Klöpping

    Nou gaat het plotseling wel over iets anders dan de lelijkheid van de verlichting - maar goed,ik begon er niet over :P 

    Bij mij rijst de vraag rijst of onze ooit zeer terechte zorg om ons milieu zo langzamerhand niet wat aan het doorschieten is. Met name in het “persoonlijk domein” zijn we vaak bezig met kolderieke maatregelen die helemaal NIETS voor ons milieu doen, in tegendeel. Men legt massaal zonnepanelen op de daken en vergeet na te rekenen wat het produceren van die dingen doet met ons milieu. We willen nu allemaal electrisch rijden, maar heb je wel een gekeken waar die batterijen van zijn gemaakt..? En hoe wordt de stroom opgewekt waar je het ding mee moet laden?

    We vergeten wel eens dat we gewoon onderdeel zijn van de “circle of life” - alsof we buitenaardsen zouden zijn die te gast zijn op een kwetsbare planeet. Onzin, we horen er gewoon en ja, dan heb je invloed op het milieu. So, what?  In de 19e eeuw stookte “iedereen” turf, hout en steenkool. Wel eens in Londen geweest? Daar zit het roet van eeuwen nog op sommige muren. In onze contreien smeten mensen hun po leeg op straat. Paarden deden zo maar zonder vragen hun behoefte op straat (ik heb het als jongen nog meegemaakt). En mijn vader smeet routineus de strontemmer leeg over de preien die wij een tijdje later met smaak consumeerden. Milieu, milieu, je kunt ook te ver gaan.

    Ik noem een voorbeeld uit eigen leven: ik woon in een buitengebied. Wij hebben een eenvoudige doch goed werkende septic tank.  Nou moest ik plotseling “omwille van het milieu” een IBA installatie aanleggen. Offerte gevraagd. Bleek het te gaan om drie enorme plastic (!) bakken, die in mijn landje in moeten worden gegraven, daar dan een electromotor op om de faeces te roeren.  Die plastic bakken zijn gemaakt uit olie en het kost heel wat energie om ze te maken. Dan heb ik het niet over het materiaal voor die electromotor: koper, ijzer, verf.. allemaal belastend voor het milieu. En o ja, die motor loopt op stroom en stroom .. komt bij ons deels uit kolencentrales, kerncentrales, gasgestookte centrales .. afijn. Maak de som maar eens en dan zul je zien dat het maken van zo'n enorm ding + de energie die nodig is om het ding in leven te houden sterk milieubelastend is.  Verder moet hij volgens het foldertje elk jaar worden gecontroleerd - dan komt er een vent in een auto langs en dat kost energie en belast het milieu. En zo eens per jaar komt de zuigwagen, die kwam vroeger eens per 4-7 jaar! Vroeger lieten we de tank eigenlijk pas leeghalen als het water terug begon te komen in het toilet. Vaak groef ik dan de put zelf uit en brak ik met de schop de koek wat weg rond de uitstroom. Dan konden we nog een jaar verder. Maar dat mag dus niet meer, want ‘het is slecht voor het milieu’.  Och kom nou.

    Ondertussen spatten de scholeksters verheugd mijn hele molen er onder, de lokale reiger laat al wegvliegend hele kwakken kletsen, de hele visstand doet het gewoon in het water, de zwanen en eenden ook al en amaai, dan zetten ze ook nog koeien in de wei, heb je wel gezien wat DIE aan methaan produceren.. werklieden bij mijn molen sassen ongestraft zo maar in de sloot - maar zouden wij het zo in het water laten lopen dan is DAT plots slecht voor het milieu..

    Zie Mike, ik ben ook milieubewust. Ik heb de tijd meegemaakt dat je hier in Groningen niet fatsoenlijk bij het kanaal langs kon omdat het zo verschrikkelijk stonk. Verschrikkelijk. Daar hebben we iets aan gedaan en dat was maar goed ook. Maar als we ons zorgen gaan maken of de paar watt die de moderne verlichting vraag wel “kan” en “mag” verstookt worden zijn we volgens mij compleet zot bezig. Dat kan en dat mag en dat zorgt NIET voor opwarming van de aarde…

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

     

    Post is bewerkt op jun 25, 2015, 7:51 p.m. door tvdm

  • Henk Klöpping

    We zijn het in grote lijnen eens, Mike. Mijn betoog is ook niet bedoeld om een vrijbrief te krijgen voor allerhande onzalige zaken die het milieu echt belasten. Maar we vergeten vaak om even door te rekenen. Hout stoken mag dan voor eventuele buren onaangenaam zijn omdat zij in jouw houtgassen zitten, maar het is niet slecht voor het milieu. Gas stoken daarentegen wel, ik woon in een gebied waar nu aardbevingen voorkomen omdat er gas is gewonnen.

    Over die verlichting: over smaak valt te twisten en dat doen we dan ook vaak. Maar je komt er nooit uit. Ik hou het er op dat ik “mijn” molen alleen rond de kerst verlicht (en dan ook nog niet echt potsierlijk in mijn ogen). De rest van het jaar niet. Maar mijn molen staat niet midden in stad of dorp, daar kan het weer mooi zijn de molen WEL in het al dan niet milieuvriendelijke licht te zetten.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    ENERGIEZUINIGE LEDPLAMPEN.

    De techniek van tegenwordig maakt de discussie over wel of geen energie slurpende verlichting een stuk eenvoudiger. Wanneer je een verlichte molen mooi vindt, dan kun je met de nieuwste ledlampen met heel erg weing energie verlichten. (vraag maar aan Sake Bergsma op de Windlust in Noordwolde)  Zo kan het dus ook! 

    Gisteravond laat nog bij molen de Weert langs gefietst. Ook deze molen staat in't licht (mooie warme lampen) ECHT FANTASTISCH. Je moet je molen op allerlei manieren promeoten. Dit is er één van! 

    Kees. 

  • Teun

    Beste Kees,

    Juist de energiezuinige ledverlichting gaat straks voor nog grote probleem zorgen. Molenaars en molenstichtingen hebben sterk de neiging om zichzelf met verlichting zo te overschreeuwen. Er is toch zoiets als ‘lichthinder’? In de stad zie je al helemaal geen sterren aan de hemel meer! Molens worden zo fel aangelicht onder het mom ‘kijk mij eens’, dat je de rest van de omgeving soms totaal niet meer ziet! Over smaak valt niet te twisten, werd elders gezegd. Maar waarom zijn er dan wél deskundigen die over het uiterlijk van een molen bij daglicht beslissen? En waarom zijn het dan de knutselaars die over het uiterlijk van de molen bij nacht mogen beslissen? Verlichtingskunde is een vak!

    Da groen-geel actie bij de Vlijt vond ik briljant gevonden. Dan heiligt het doel de middelen. En ook de Weert is keurig sober aangelicht. Maar de Vlijt is volgens onderstaande foto (zie beneden) dan 's nachts weer zo schreeuwend aangelicht dat de hele omgeving weer niet meer te zien is. Foeilelijk en waarom?

    Molens moeten met licht gepromoot worden? Dat zij dan maar zo. Ik geloof daar niet echt in. We willlen liefst zo ambachtelijk mogelijk overkomen, en dan gaan we 's nachts met een stoot kunstlicht werken….? Deden we dat vroeger ook al? En als het dan wél moet, laat het dan vakkundig gebeuren. Kijk naar de Nachtwacht van molenaarszoon Rembrandt die zo goed in licht en donker was. Kijk naar die eerdere foto van het diner in het Rijksmuseum…… Sober verlicht, met een klein kleuraccentje. Prachtig! Zo kan het ook….. Vakwerk!

    TvdM

    Molen de Vlijt met (teveel) licht

  • keesvanger

    Mee eens. Maar dit is nog een foto van de oude situatie. Toen stonden er twee energie slurpende lampen veel te fel te waren. Bovendien geven foto's ook wel eens een vertekend beeld! Da's dus verbeterd.

     

  • Henk Klöpping

    Je verhaal over da Landrover heeft me doen grijnzen, Oane: dat is ook altijd wat ik zeg tegen mensen die denken dat mijn Volvo zo'n milieuonvriendelijk ding is. Maar eerlijk is eerlijk, die is “nog maar” 17 jaar oud en geen 46… |||

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren