Eureka in Wetsinge

  • Fietsende

    Het gaat nu goed met de restauratie van de Eureka in Wetsinge. Begin augustus zijn de steigers rond de molen verwijderd, zodat er haast een nieuwe molen tevoorschijn is gekomen. Nu ligt het werk stil in verband met de bouwvak, maar daarna zullen de roeden gestoken en de staart aangebracht worden. Molenmaker Vaags deelde mee dat er geen Oudhollandse voorborden komen, maar Van Bussels! Of er neusremkleppen bij komen, heb ik geen idee van, want de zelfzwichting met de drie dwarskleppen aan de enden komen weer terug. Ook zullen de oude ramen in het achterkeuvelens terugkomen, wat ik van harte toejuich. Die staan duidelijk afgebeeld op pagina 185 in het Groninger Molenboek 1981: met echte ruiten van glas. Ook is de oude grijze verfkleur op het bovenachtkant van vroeger weer teruggekomen. De oorspronkelijk gele (!) verfkleur van de kapbekleding – ik heb het over van vóór 1987 – wordt niet gehandhaafd en is nu zwart.De feestelijke heropening vindt ergens in september plaats, als ik de kranten mag geloven. Bijgaande foto's heb ik op 9 augustus genomen. 

     
     
  • Fietsende

    Geen idee, maar ik ga wel er van uit dat het geheel maal- en pelvaardig opgeleverd zal worden. Er zijn maar twee windmolens in Nederland bekend met een spoorwiel onder de maalwerktuigen: De Koe in Veere en deze hier, waarbij de Eureka ook nog als enige pelmolen met onderaandrijving bekend staat. Dus uniek! Molenmaker Vaags is momenteel met vakantie.

  • Fietsende

    Vandaag zijn de roeden opgehekt en er zit al zelfzwichting in met de dwarskleppen aan de vier enden. Nieuw voor de Eureka is dat het Van Bussel-systeem straks nog komt. De vang- en zwichtstokken achter de kap zijn ook aangebracht. 

  • Smokey

    Ben toch wel erg nieuwschierig naar de foto,s

     

  • Fietsende

    De molen is nu klaar, in ieder geval uitwendig. Men heeft er een hele mooie zelfzwichter van gemaakt! In plaats van de oudhollandse voorborden met steekborden zit er nu het Van Bussel-systeem op, zonder neusremkleppen. Want bij de vernieuwde zelfzwichting zijn per end twee grote dwarskleppen gehandhaafd. Onderstaande foto is nog van 18 oktober, dus nog niet klaar…. Het gevlucht staat vandaag op het zuiden (op de foto op het westen) en de touwen tussen de wiektoppen zijn al verwijderd. Fabrikaat roeden moet ik nog navragen. De ramen in het achterkeuvelens, zoals weergegeven op pag. 185 van het Groninger Molenboek 1981, zijn nog niet aangebracht.

    =12pt

  • Smokey

    Bedankt voor de foto,s het is een plaatje geworden al had ik in het begin mijn twijfels bij de grijze roeden,vindt het toch een heel mooi geheel geworden.

  • Smokey

    Het valt me nu ineens op dat de askop helemaal rood is geworden met een witte ster,jammer vond hem eerst mooiermet de witte voorkant en rode ster.

  • Fietsende

    Niet alleen de askop, maar de roeden waren van 1987 tot 2014 rood van kleur….

  • Smokey

    Rood van de grondverf idnderdaad maa na de restauratie van 1987 waren ze toch echt donkergroen geverfd,de groene laag is in de loop der jaren verdwenen waardoor alleen de grondverf nog zichtbaar was.wat ik bedoelde is dat tijdens deze restauratie in eerste instantie de askop van voren wit geschilderd was,en op de foto van Kees vanger is de askop nu helemaal rood geschilderd.