Het polderpeil moet naar beneden

  • keesvanger

    'N BJUSTERBARLIJK MOAIE DEI

    Het water in natuurgebied de Lindevallei stond veel te hoog. Normaal malen we in een circuit. Deze keer moest het polderpeil naar beneden. Door alle overvloedige regen stond het water wel erg hoog in dit prachtige natuurgebied van het Fryske Gea. Molen “de Gooijer” heeft van ‘s morgens 10 uur tot ’s avonds 18.30 uur in ieder geval flink zijn best gedaan.

    groet, Kees, Andrien en Sake.

  • Henk Klöpping

    Mooi hoor. De molen van de Groote Polder kan straks ook in circuit malen - maar we hebben ook zo'n handig luik tussen de polder en de molen laten aanbrengen. Dat kan open en dan kunnen we de polder nog bemalen.  Mocht het bij ons ook eens te hoog worden dan kunnen wij ook nog meehelpen de voeten droog te houden.

    Overigens is de titel boven je stukje in mijn ogen juist niet goed: we moeten in Nederland juist de polderpeilen weer wat omhoog zien te krijgen, zodat de inklinking stopt. Ik hoorde het ooit eens mooi zeggen door iemand: “we malen onszelf een pispot en wij zitten op de bodem”. En zo is het ook.

    Evenzogoed, ALS het dan te hoog is, dan is het maar mooi dat de molens mee kunnen helpen!

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Er is hoop, Oane. Want niet alle mensen zijn op de korte termijn gericht, veel zelfs niet! Een interessant experiment is het Stanford marshmellow experiment. Zelfs bij kinderen blijkt al dat “slechts” een derde van die kinderen de marshmellow onmiddellijk opeet - maar inderaad, het korte termijn belang wint het uiteindelijk toch wel bij ongeveer tweederde. Maar bij 1/3 dus niet. En het blijkt ook dat cognitieve ontwikkeling een doorslaggevende rol speelt, want het gedrag veranderd snel als de kinderen ouder worden.

    We moeten misschien - ik vloek even in de kerk - onze boeren wat minder inbreng geven en het algemeen belang eens wat laten prevaleren boven het individuele gewin. Maar goed, dat is een verzuchting die ik al vele jaren doe.

    In die context: ze zijn vrijdag nu zo ver gekomen dat mijn nieuwe 6000 liter bezinkbakken (die abusievelijk ook wel “septic tanks” worden genoemd..)  nu ook in bedrijf zijn. Ik heb dus ook wel vrij veel over voor het algemeen belang, zij het dat het algemeen belang me er wel even toe aan moest sporen |||

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    Klopt! ……MAAR …….Kijk uit voordat je snel conclusies trekt. Alles zetten we sowieso af! STANDAARD PROCEDURE!

    De deur had ik FF gewoon open gezet om opnames te. maken en ……ik was alleen op de molen. Hierna alles weer afgesloten zoals het hoort! 

    kees

     

  • keesvanger

    Ik was gewoon helemaal alleen op de molen! Het hekje voor de deur heb ik voor 1 minuut gewoon ff aan de kant gezet om opnames te maken. Met alleen bedoel ik dat niemand anders even per ongeluk toch naar buiten gaat……….dus toch wel steekhoudend! (en nou hou ik op hoor!) 

  • Fietsende

    De Gooijer is wel een aparte poldermolen, ben er een paar maanden geleden nog geweest. De twee deuren staan niet recht, maar in een knik tegenover elkaar, dus de andere deur staat een veld opzij.

  • Henk Klöpping

    Hantumerleech

    Die “hoop” is toch een ijdele hoop, zo lijkt mij Henk. Waar in de oudheid al voor gevreesd werd – dat het niet goed met de kinderen zou komen – is dan ook nog actueel. Met de kinderen is het dus nog nooit goed gekomen: ze worden net zo “ieder voor zich en God voor ons allen” als hun ouders. Terwijl men van het christelijke Europa het tegendeel moet kunnen verwachten.

     

    Wat ik van kinderen en jong volwassenen zie geeft mij juist aanleiding om zeer positief te zijn. De huidige jeugd leeft veel dichter bij de oude “hippie” idealen dan de hippie's zelf - en ik heb die tijd meegemaakt, ik weet dus waar ik het over heb. De huidige jeugd (15-20 jaar) is totaal niet geinteresseerd in materiele zaken, merk ik. Misschien ook wel omdat je je tegenwoordig niet meer onderscheidt met een smart-phone, een MP3 speler (zijn die er nog..?), een laptop of een tablet, om maar eens wat rommel te noemen waar een jaar of 5-10 geleden jongeren nog mee te koop liepen. En kleding is ook al niet meer zo “merkgebonden”, ik zie ten minste op de scholen van mijn kinderen niet veel terug van die rare hang naar een merk of label. Die van mij onderscheiden zich door een degelijke jaren 1950 werkmentaliteit en een jaren 1960 “vrijheid voor allen” mentaliteit - zonder de drugs. Zelfs een biertje wordt maar spaarzaam genuttigd. Kwam daar eens om in mijn jeugd, toen de boerenzonen elk weekend zo ongeveer “op de kop” uit de zuipketen kwamen. Nee, ik heb hoop, Oane; die kinderen van ons doen het prima, heb ik het idee.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Hantumerleech

    Misschien oorspronkelijk met één deur gebouwd en is de tweede deur er later ingebroken?

    Eigenlijk ook wel handig, als je er over nadenkt, want als hier het gevlucht op het westen staat zijn beide deuren geblokkeerd: de een door het gevlucht, de ander door de staart..

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    De ene deur is vlak bij het pad dat langs de molen loopt (erg handig) en de andere deur moest wel op deze plaats aangezien de vijzelbak in de weg zit!

    Vreemd Martin, Je hebt gelijk, maar ik het was me niet eens opgevallen. Ik ben er al helemaal aan gewend!

  • Fietsende

    Hoe bestaat het! Normaal gesproken ligt de lijn tussen de beide deuren van een vijzelpoldermolen haaks over de waterloop. Bij schepradmolens evenwijdig omdat de waterloop daar ver uit in het midden of erbuiten ligt.

    Van De Gooijer heb ik een filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=y1RuezTkJi0 

    Ik mocht daar een zeil voorleggen, maar dat ging niet makkelijk, omdat de binnenroede zo dichtbij het rietdek stond. Bij het uit de klampen zwaaien van het zeil dwarrelden stukjes riet op mijn hoofd!