MOLENPRIJS 2015 maak je keuze

  • Fietsende

    Zojuist op Keldonk gestemd.

  • Peter van Kuik

    Ook op Keldonk gestemd. Dit is veruit het meest waardevolle project voor de molenwereld. De molen is voor de afbraak goed gedocumenteerd en het achtkant en delen van het gangwerk zijn ook nog eens bewaard gebleven, zodat deze kleine bijzondere molen zeer verantwoord te herbouwen is. Heb ook bewondering voor de inzet en eigenwerkzaamheid van het dorp.

    Ooievaar vind ook nog wel een leuk en nuttig project.

    Heimolen gun ik best een toilet en dergelijke  in de molenbelt maar de molen wordt er voor mij niet aantrekkelijker door en ik denk dat het er ook wel komt als we er niet op stemmen.

    Thornse molen ben ik erg in teleurgesteld sinds ik er achter ben gekomen dat er een fantasie ontwerp Hollandse wipmolen wordt gebouwd en geen reconstructie van de unieke kokermolen (eigenlijk een soort grote spinnekop) die er stond, terwijl er genoeg fotomateriaal is om een redelijk goede reconstructie te kunnen maken. Ik heb de stichting nog aangeschreven toen ik het ontwerp zag op internet, maar ze waren al in en te ver stadium om het nog te veranderen. Niet hun schuld, ze dachten een goede molenontwerper te hebben, maar voor mij is het geen interessante herbouw meer.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • keesvanger

    Molen DE OOIEVAAR. Zo kan het met steun van je stem worden. De moeite waard dus!

  • keesvanger

    =9ptMOLEN DE OOIEVAAR.=9pt=9ptEen paar jaar geleden hebben we via de intercom op het terrein van Duyvis geprobeerd om de prachtige molen de Ooievaar te bezoeken. Erg vriendelijk gevraagd of we over het  terrein van de Duyvisfabriek mochten! Een andere mogelijkheid was er niet! Nou dat lukte dus echt niet….. Na veel gezeur over en weer werden we door een personeelslid van dit windvangende bedrijf gesommeerd om het terrein z.s.m. te verlaten. Gloeiende….gloeiende…..gefrustreerd zijn we toch maar vertrokken en hebben andere (ook erg boeiende) molens in de omgeving bezocht.  =9ptDoor het winnen van de molenprijs komt er straks wel een mogelijkheid om deze molen te bezoeken. Een prachtige oplossing die in ieder geval mijn stem krijgt. Ook al staat er een lelijk en hoog gebouw als stoorzender in de buurt!=9ptINFO

    =9ptIn Zaandam. Vereniging de Zaansche Molen wil Molen De Ooievaar weer  bereikbaar maken voor publiek. =9ptIets verstopt achter de brug en naast de fabriek van Duyvis nabij de Zaanse Schans staat de Zaanse oliemolen sinds 1670 aan de Zaan.=9ptDe molenschuur is kort geleden gerestaureerd en vormt het onderkomen van een molenmakerij.

    =9ptDoor zijn ligging op het afgesloten fabrieksterrein is de molen onbereikbaar voor publiek. Daarom wil De Zaansche Molen de oude insteekhaven met houten hijskraan Naast de molen terugbrengen. Zo wordt de historische situatie hersteld en wordt toegang tot de molen, via het water, een bijzondere ervaring.=9pt 

    =9ptElke oliemolen langs de Zaan had vroeger zo’n een plek waar schepen konden laden en lossen. Over het water was het vervoer veel eenvoudiger én sneller. Met het uit bedrijf raken van de molens, verdween het transport van en naar de molens. Ook bij De Ooievaar werd de houten kraan gesloopt en de insteekhaven gedempt. Nu de molen ingeklemd staat tussen de Zaan en de fabriek van Duyvis kan de insteekhaven weer een belangrijke toegangsweg tot de molen worden

  • Willem

    Ik vraag me af of een vereniging als de Zaanse molen dit zelf niet zou kunnen opbrengen. Ook het aanpassen van de molen van Rucphen moet op ook een andere manier te financieren zijn. Ik heb op de Kelsdonkse molen gestemd omdat dit een prachtig project is zonder grote sponsors.