Theodor Steenblock overleden

  • Fietsende

    In de nacht van zaterdag op zondag j.l. is thuis Müllermeister Theodor Georg Steenblock van de bekende molen in Spertzerfehn overleden, op de leeftijd van 86 jaar. Een zeer bekende Duitse beroepsmolenaar is ons ontvallen. Aan hem heb ik tijdens mijn opleiding op zijn molen veel te danken gehad.

    De herdenkingsdienst vindt plaats op donderdag 24 september 24 om 13:30 uur in de Martin Lutherkerk te Bagband, daarna aansluitend begrafenis op de begraafplaats I van Spetzerfehn.

    Der Wind bläst, wo er will, und du hörst sein Sausen wohl; aber du weißt nicht woher ter kommt und wohin er fährt.

    So ist es bei jedem, der aus dem Geist geboren ist.

    Johannes 3 vers 8

    Helaas zijn wij al onderweg naar Zweden, maar woensdag kunnen wij wel een condoleancebezoek brengen aan de familie. 

  • Henk Klöpping

    Frei wie der Wind wirst Du sein,

    Mit offenen Armen über den Meeren wohnen,

    Im Morgenrot über die Bergkuppen ziehen,

    Mit den Wolken im Gleichklang schweben,

    Im Herbst über die weiten Felder treiben,

    Und am Ende der Reise wird Dich der Abendwind wieder betten ….

    Irgendwo

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Een artikel over Theodor, geschreven door Martin, vinden jullie onder snelcode 249 op de MSMOG webstek. Zie rechtsboven op onze hoofdpagina, daar vind je een vakje waar je het nummer 249 in kunt tikken. Klik dan op (GO) en je komt op het goede artikel uit.

    Ik had de link graag hier opgenomen maar helaas kan de software hier niet goed overweg met URL's waar een ampersand in staat. Maar knippen en plakken werkt denk ik wel:

    http://www.msmog.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=249

    Post is bewerkt op sep 22, 2015, 9:33 p.m. door Henk Klöpping

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Jeannette (mijn vrouw) en ik zijn woensdag 23 september naar de familie Steenblock in Neufirrel op bezoek geweest. Ondanks het verdriet was de ontvangst als oude vrienden altijd hartelijk. Door de aanwezigheid van de overige kinderen met kleinkinderen van Theodor Steenblock was het huis zowat vol. In het aangrenzende kantoor ratelde een vel papier uit de printer: met condoleances van de ons bekende molenaarsfamilie Bökkers uit Terwolde. Na een maaltijd, waarbij de weduwe Hanna ook aanwezig was, ging de oudste zoon Heyo met zijn vrouw Anita samen met ons naar het kapelletje van Spetzerfehn, waar Theodor Steenblock lag opgebaard. Toen ik in 1983 bij hem in opleiding was, kreeg ik op de laatste dag van hem een Bijbel cadeau, met op het schutblad een door hem geschreven tekst als herinnering dat ik bij hem op zijn molen heb gewerkt en geleerd. Dezelfde Bijbel heb ik nu meegenomen en legde het boek eventjes op zijn lichaam bij wijze van afscheid. Ik zei nog tegen Heyo: „Dein Vater, die Müllermeister, geht mit dem Wind nach den Himmel.” Daar kreeg hij begrijpend een brok in de keel van. Lang zijn wij niet gebleven, want wij waren onderweg naar Zweden, waarvoor wij de Stena Line-veerboot van Kiel naar Göteborg al maanden geleden hebben geboekt. Amper tien minuten voor de afvaart hebben wij de boot gehaald! Het was echter een reis waarbij ik zeer geëmotioneerd ben geweest. Ik ken Theodor Steenblock tenslotte al 33 jaar!

    Op de bovenste foto staan Heyo en Anita bij het kapelletje van Spetzerfehn met op de achtergrond zijn bekende molen in de rouwstand. De tweede foto is een dronefoto, gemaakt door zijn schoonzoon Karsten Schirmacher.

     

  • Fietsende

    Afgelopen weekend ben ik opnieuw naar Spetzerfehn geweest. De familie Steenblock weer gezien en het graf van Theodor bezocht, schuin tegenover zijn geliefde molen, die nog steeds in de rouwstand staat. Zij hadden verteld dat de kerk van Bagband tijdens de herdenkingsdienst op 24 september veel te klein was voor zoveel aanwezigen. Ik bekeek zijn kantoor met zijn bureau en zijn stoel, akelig leeg en koud aanvoelend. Ook ben ik de molen binnen geweest, daar ondervond ik hetzelfde gevoel. Hier in deze kantoorruimte heb ik de Duitse diploma van Theodor gekregen, nog tien maanden vóórdat ik het DHM-getuigschrift in hotel Krasnapolsky heb ontvangen.

    =12pt

  • Fietsende

    Vandaag (28 november) zijn Jeannette (m’n vrouw) en ik op uitnodiging van de familie Steenblock naar Spetzerfehn geweest. Zoals altijd is de ontvangst heel hartelijk gegaan. Compleet met Ostfriesische Tee met lekkernijen erbij, daarna een warme maaltijd. De molen staat nog steeds in de rouwstand. De rust na het overlijden van Theodor is gestaag teruggekeerd en men gaat over tot de orde van de dag. De weduwe Hanna woont nu alleen in het molenaarshuis en zij ontvangt thuiszorg, maar zoon Heyo is nu vaker op de molen te vinden en draait door de week hele dagen, zaterdags tot 12.00 uur en zondags gesloten. Voor de graanhandel in Neufirrel is er een knecht in dienst genomen.  Als Heyo hulp nodig heeft om de maalstenen open te leggen om te billen, heb ik mijn hulp aangeboden wat hij graag aangenomen heeft. Is maar een klein anderhalf uur rijden of anders pak ik de trein en fiets wel. Bij ons is de Sinterklaas nog niet gearriveerd, maar in Duitsland zijn de straten nu al overal in Kerstsfeer versierd, vooral in de dorpen is niet één lantaarnpaal zonder versiering. En de winkels zien met extra feestverlichting er gezellig uit.