Molendag Tielerwaard 14 november

  • Peter van Kuik

    Persbericht:

    Maar liefst 11 korenmolens en 7 poldermolens presenteren zich tijdens de Molendag Tielerwaard op zaterdag 14 november. Van 10.00 tot 17.00 uur zetten de molenaars van de polder- en korenmolens de deuren open voor belangstellenden. Deze molens kunnen tot op de dag van vandaag nog water verpompen en graan tot meel vermalen. Er worden rondleidingen gehouden, er zijn proeverijen en speurtochten en producten worden te koop aangeboden. Kijk voor meer informatie en voor alle deelnemende molens op www.molensrivierengebied.nl/nieuws

    Helaas staat de deelnemerslijst nog niet op de site.

    Molen De Zwaan in Lienden ( De unieke overgangsvorm tussen de klassieke torenmolen en de ronde stenen bovenkruier) zal dit jaar ieder geval ook weer mee doen.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Peter van Kuik

    Het is eigenlijk de molendag van de Molenstichting voor het Gelders Rivierengebied, waarvan de meeste molens in de Tielerwaard liggen, maar ook een in de Bommelerwaard (Zuilichem) en een in de Neder Betuwe (De Marsch). Gaandeweg zijn ook andere molens in dezelfde streken mee gaan doen, waardoor er met name in de Neder Betuwe (het gebied boven de Linge) nu diverse deelnemers zijn. Ook Rijswijk en Buren liggen in deze streek. Ik zit niet in de organisatie van de molendag, dus ik weet niet waarom Buren en Rijswijk niet meedoen. Misschien zijn ze wel nooit gevraagd.

    Molen van Rijswijk draait momenteel dacht ik een maal per maand, zie http://www.molenrijswijk.nl/index.html

    Post is bewerkt op nov 21, 2015, 9:18 p.m. door Peter van Kuik

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Fietsende

    De Hoop in Rijswijk is wel een bijzonder geval, met name de molenaarswoning. Voor een grondzeiler is hij nogal hoog en lijkt ook meer op een stationnetje.