De klas van 2005

  • karel

    Deze tijd van het jaar nodigt uit tot terugblikken. Wat is er geworden van de 120 mensen die in 2005 begonnen zijn aan de opleiding tot vrijwillig molenaar ?

    Elf van hen zijn nog bezig. Geslaagd zijn er 56. Daarvan zijn er 51 nog lid van het Gilde. Er zijn 53 afvallers (44 %). Van hen die nog geen 30 jaar waren toen ze aan de opleiding begonnen hebben zelfs twee op de drie het voor gezien gehouden. Dat biedt toch wel stof tot nadenken. Een lichtpuntje ; alle mannen die op 16-jarige leeftijd aan de opleiding zijn begonnen in 2005 hebben het gehaald. 

    Een goede jaarwisseling gewenst

  • Henk Klöpping

    Wat ik wat zorgelijk vind zijn die 11 “die nog bezig zijn”.  Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die nog een instructeur hebben - of hebben ze elke 2 jaar een andere? Ik kan me voorstellen dat het soms wat extra tijd kost, maar jongens.. 10 jaren.. dan had de instructeur toch al lang signalen moeten geven dat er iets niet goed gaat? Of zie ik iets over het hoofd?

    Verder valt de helft af - dat vind ik ook wel veel, eigenlijk. Bij ons hier in Slochteren ligt dat (heel) veel lager. Maar het ligt er natuurlijk maar aan hoe je telt: als je iedereen meetelt die het materiaal heeft aangevraagd en dan na een paar lessen toch moest besluiten dat het niets voor hen was is het logisch dat het zo hoog ligt. Wat interessant is is de vraag hoeveel mensen al na een paar lessen af zijn gehaakt. Als dat er veel zijn dan moeten we misschien de intake anders doen.  Eerst eens een maandje “proeflessen”. Maar omdat iedereen gelijk lid moet worden van het Gilde kan het beeld dus vertekenen.

    Prettig 2016!

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Zeg, Bart, dat kan ik op 2 manieren lezen: “de afdeling Brabant heeft al vele jaren geleden ingevoerd dat men het pakket direct op de mat krijgt zonder intake of contact” of “de afdeling Brabant heeft al vele jaren geleden ingevoerd dat men eerst een intake heeft voor het pakket op de mat valt”. Welke van de 2 interpretaties bedoel jij?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    FYI: hoe doen “wij in Slochteren” het dan?

    Er zijn 2 scenario's: men is al aangemeld bij het Gilde - of niet. Het laatste komt ongeveer even vaak voor als het eerste. 

    In beide gevallen laten we de kandidaat eerst 6 weken meelopen. We doen de eerste 6 weken de theorie van het weer en het aanleren van basale vaardigheden (inspectie, smeren, krooien, zeil voorleggen etc.) Dat is met opzet zo: mocht iemand nou toch niet zo geschikt zijn dan gaat hij/zij toch weg met een bruikbaar stuk (weer)kennis en is het dus geen “weggegooide tijd”. Na die 6 weken besluiten we of de leerling geschikt is of niet. Een enkele keer hebben we meegemaakt dat we iemand inderdaad na een aantal lessen al weg moesten sturen: zwak hart, last van de rug, onoverwinnelijke hoogtevrees, motoriek niet goed etc. We vragen overigens bij begin van de eerste (proef)les zeer nadrukkelijk of mensen daar last van hebben.

    In de praktijk weet je het meestal al wel na een paar lessen. Dan geven we voor degenen die nog geen lid zijn van het Gilde aan dat ze lid moeten worden (het is een randvoorwaarde om bij ons opgeleid te worden). Degenen die al lid zijn - zijn al lid.

    Hoe dan ook: wat er lijkt te ontbreken is het proces wat iemand van “lid in opleiding” omzet naar “donateur”. Anders snap ik niet hoe het kan dat iemand al 10 jaar of meer “in opleiding” kan zijn..

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • karel

    Heel sporadisch haken mensen al in het jaar van aanmelding weer af. We praten dan over 2 % van de afvallers, dus daar zit, qua afvallers, de pijn niet.

    (Een goed intake voorkomt die vroege uitval overigens wel)

    Ik ken ook mensen die, na meer dan tien jaar opleiding hele goede molenaars zijn geworden, dus voor de 11 % die nog bezig zijn ; succes !

    Dat zoveel mensen afhaken, dat blijft jammer. Dat juist ook zo veel “jongeren” afhaken, zit me ook niet lekker.

    (T'is denkelijk verder wel duidelijk wat Bart bedoelt)

     

  • Henk Klöpping

    @Karel: mij dus niet en ik heb geleerd het dan even na te vragen. Ik ben zelf voorstander van “eerst een intake doen en dan pas lid worden”.  Maar dat is vanuit het Gilde (en dan vooral: de financiën) niet aantrekkelijk, dan mis je mogelijk een jaar inkomsten. Een andere invalshoek is het al dan niet verzekerd zijn: als MIO ben je verzekerd. Nou meen ik wel dat je “zelfs” als “gewoon” molenaar ook les mag geven en dat je leerlingen dan verzekerd zijn via jou, dus zal het misschien meevallen, maar ja, aannames..

    Ik vind het echt niet goed als mensen 10 jaar bezig zijn met opleiden. Dat kan duiden op examenvrees of op een leermoeilijkheid, een slechte match tussen instructeur(s) en leerling(en) etc. en dan zou je toch willen dat er iets structureels wordt ondernomen om het eerder op te lossen. Hoe dan ook, in ieder geval zou er altijd een instructeur voor die mensen moeten zijn die aan kan geven hoe het zit.

    Wat betreft die afhakende jongeren: ik zie een aantal redenen. Bijvoorbeeld de inertie van molenaars (op zich zeer begrijpelijk) om met de tijd mee te groeien. Voor veel molenaars zijn de mogelijkheden van social media, on-line opleiden etc. nog steeds niet gemeengoed - waar jongeren dat dood- en doodnormaal vinden. Wij komen dan over als een wat stoffige ouwe mannenclub, vrees ik.  Verder krijgen jongeren nu eenmaal vaak een partner en komen dan vaak in een gezinssituatie terecht, werken dan volop voor de kost en ja, dan is het moeilijk nog tijd te vinden voor een opleiding, waar men gemiddeld rustig 2 jaar voor uit denkt te moeten trekken.  2 jaren is voor iemand van 16 of zelfs van 18 nog een eeuwigheid.  Verder doen wij nou ook niet bepaald erg ons best om de jongeren bij onze molens te krijgen. Ik ben voor een programma om met molenaars en molengidsen de VMBO scholen langs te gaan om zo elk jaar dit oude ambacht onder de aandacht te brengen. Als je maar een promille van de scholieren meekrijgt heb je al een gigantische instroom van jongeren. Want in mijn ogen zetten we veel te veel onze kaarten op de ouwe mannen en veel te weinig op de jongeren. Die ouwe kerels komen vanzelf wel is mijn ondervinding, maar de hupse jonge mulders (m/v) die moet je echt actief benaderen, meen ik.

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Joho, Lolke - nee jong, het was me echt niet duidelijk (en nog niet). Beide is te verdedigen: als iemand zich meldt gelijk pakket op de mat, want je wilt motiveren, stimuleren en ja, het geld is ook welkom + dat iemand dan gelijk verzekerd is en de instructeur niet eerst ook nog 6 weken moet wachten tot de leerling het materiaal heeft.. 

    Maar het is ook verdedigbaar - en heeft MIJN voorkeur - dat je eerst een intake doet, want het zou toch zonde zijn als je bij de eerste paar vragen moet ontdekken dat de m/v ongeschikt is, waar hij dan wel al geld heeft uitgegeven voor het materiaal.

    Ik weet het dus nog steeds niet.

    Je pleidooi om “middengroepers” te benaderen snap ik. Simpel gezegd is natuurlijk iedereen welkom en zeker die middengroepers ook - ik heb mijn opleiding ook gedaan als “middengroeper”. Maar je moet ergens beginnen en dan zou ik gaan voor de jongeren, want die zien we nu VEEL te weinig op de molen, stel ik. Los daarvan moet de traditie eigenlijk vooral onder de jongeren gaan leven, stel ik, want over 20 jaar hebben zij de macht - en ben ik toch al tamelijk oud..

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Dank je Andre - dat is dus nog een DERDE variant. Zo zie je maar weer, even navragen is nooit slecht ^_^ 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • karel

    Ach, ik weet niet of de oplossing voor het vraagstuk van de hoge uitval onder jonge(re) leerling-molenaars nu wel is, om er dan maar meer te gaan werven, of om te gaan werven in een andere doelgroep, of om de intake-procedure te veranderen. Het blijft jammer, dat mensen enthousiast beginnen en vervolgens afhaken. Wellicht kan daar toch wat verbetering in worden gebracht. 

  • keesvanger

    …………  en verder veel  meer gebruik maken van de digitale kant bij het opleiden van nieuwe molenaars. ERG HANDIG!

    Ik heb ettelijke jaren geleden al een voorzetje gegeven.

    Zie   HIER.

    groet, Kees Vanger