Groninger molentermen / namen gezocht!

  • Henk Klöpping

    Molenaar Lammert Groenewold heeft een aardig puzzeltje voor de Groningstaligen onder u. Hij is namelijk benieuwd hoe de Gronings-sprekende molenaars benamingen of begrippen van de molen in het Gronings noemen. En zoals de kenners weten: ‘het’ Gronings bestaat niet. Er zijn diverse varianten: Westerkwartiers, Hogelands, Legelands, Stads, Veenkoloniaals, Oldambts en het Westerwolds. De opzet is om aan de hand van een lijst met Nederlandse benamingen al die Groninger vormen te verzamelen en ze zo te behouden voor het nageslacht. Wie van u mee wil doen kan zich melden bij Lammert door een e-mail te sturen: lammert.groenewold@msmog.nl.  Om u gerust te stellen: het hoeft niet grammaticaal correct. Fonetisch is geen probleem. Denk aan Laange spruut of Wiendpeul of Vang.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Gert, ik zal het met Lammert opnemen, ik denk dat hij wel gezocht heeft maar dit niet gevonden had. Lammert zo kennende zal hij graag met Stefan samen willen werken c.q. zijn lijst ook aan Stefan ter beschikking stellen. De lijst van Stefan is nog tamelijk leeg zie ik, daar mag wel wat bij, dus Groningers: gewoon blijven mailen met Lammert vooralsnog, dat komt dan vanzelf bij Stefan terecht.

    Kent iemand Stefan, hier, of leest Stefan mee hier?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Grinnik - ja, Gert, eens. Maar ik wordt toch regelmatig verketterd als ik mijn molen zeg te krooien - dat heet “kruijje” volgens zelfs mijn Groninger collega's ||| 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    In het Groninger Molenboek van 1981 staat een stuk van Hans Weerheym over de pelmolen met veel Groninger molentermen.