De wiekloze meule van Wassens Zuidwolde

  • keesvanger

    DE MEULE VAN WASSENS ZUIDWOLDEVandaag een bezoek gebracht aan de meule van Wassens in Zuidwolde. Een wiekloze molen die er helaas van buiten erg verwaarloosd uit ziet. Samen met de eigenaar Joe Wassens de molen van onder tot boven meer dan 2 uur lang bekeken. Wat een prachtige molen! Ontzettend zwaar en robuust uitgevoerd. Joe doet al jaren echt met passie zijn best om de molen zo goed mogelijk te bewaren. De binnenkant van de molen ziet er gelukkig nog erg degelijk en goed bezorgd uit. Joe zorgt ervoor dat de molen in ieder geval van binnen niet verder achteruit gaat. Bewonderenswaardig! De buitenkant ziet er helaas veel minder uit. Het staartwerk viel me nog mee, maar de windpeluw en de koppen van de voeghouten zien erg niet erg betrouwbaar uit. De wieken liggen dan ook bij de molen in het gras en kunnen zo geplaatst worden. Joe heeft ze goed in de verf gezet. Joe kan deze molen zo langzamerhand niet meer in zijn eentje behouden en  onderhouden en bekostigen. Ik ga Joe de komende tijd met alle plezier helpen bij het klussen/waterdicht houden etc. van de molen en het samen zoeken naar een nieuwe en goede toekomst voor deze prachtige beltmolen.

  • Henk Klöpping

    Centenkwestie vermoed ik. Een levend voorbeeld van het jammerlijke feit dat een molen niet meer economisch rendabel is en dan is aangewezen op liefdadigheid / subsidiegeld. En het lukt zo te zien niet voldoende om dat voor elkaar te krijgen.

    De tekst op de molendatabase van verdwenen molens suggereert dat de eigenaar ook niet (nog eens) WIL restaureren, maar als ik jouw video en posting zo zie, Kees, dan wil hij dat wel, maar heeft de mogelijkheden niet.

    Misschien een actieplan maken? Het gaat denk ik dan om a) conservatie en b) restauratie. Maar parallel daaraan moet je ook molenaars hebben die er kunnen en willen draaien. En hoe ligt de molen bij de mensen in Zuidwolde? Is er draagvlak / wil / wens tot herstel? Hoe staat de Gemeente er in? De vingers gaan hier zelfs al jeuken, Kees, ik kan me voorstellen dat dat in de directe omgeving nog erger is.

    Tekst uit “verdwenen molendatabase”:

    *Op 23 maart 2010 is de molen opgenomen in deze molendatabase aangezien er geen uitzicht is op herstel van de molen. De huidige eigenaar is niet van plan te molen te restaureren/herstellen. De roeden die enige jaren geleden gestoken waren, liggen er al weer naast. Twee jaar geleden was de toestand van de molen al heel slecht, je keek vanaf de begane grond zo tegen de steenzolder en de meelbak aan.. de maalzolder was compleet verdwenen.

    (JNJV)

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    Ik ben erg hoopvol! 't Is NU of mischien wel nooit meer!

    Kees

  • Peter van Kuik

    Ik ben er een kleine 40 jaar geleden in geweest. Toen lag de maalzolder er nog in maar je moest goed kijken waar je kon lopen. Op de maalzolder na ziet het er van binnen puntgaaf uit. Eigenlijk is de rest groot onderhoud, maar dat kost ook geld. Jammer dat zo'n molen weer zonodig in de verdwenen molendatabase moet, terwijl het een complete molen met gangwerk is waar de roeden naast liggen.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Henk Klöpping

    Zeg, Kees, is het een idee een werkgroep in het leven te roepen? Ik wil best helpen.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    Bedankt Henk. Een mooi aanbod, maar heb nog ff geduld. Een broedende kip moet je niet storen.

    Kees. 

  • Fietsende

    Kan de Drentse Molenstichting de meule van Wassens niet overnemen? Kijk bijvoorbeeld naar Gieterveen waar men voortvarend aan heeft gewerkt.

  • Henk Klöpping

    Hai, man, Lolke, mien jong.. moet dat nou per sé zo?  Je neemt waar dat het vaak mis gaat, maar ondertussen gaat het toch ook heel vaak goed - ik denk zelfs: vaker goed dan niet. Veel vaker goed dan niet! En dat is wel vaak ook dankzij de inspanningen van Gemeenten, vergeet dat niet.

    Helderheid is mooi, maar je hoeft er toch niet per sé met twee benen in..

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Covey .. de cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed.  Goed om te lezen dat de nuance er wel degelijk is bij jou, Lolke ||| 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    DE MEULE VAN WASSENS in Zuidwolde is oorspronkelijk een Zuid Hollandse poldermolen uit de Zuidplaspolder Moordrecht. In 1878 door Schiller (uit Kampen) voor de familie Wassens weer in elkaar gezet in Zuidwolde. De molen is toen flink ingekort bij de herbouw. De kap is nog origineel en relatief groot en erg zwaar. Joe’s Wassens (de huidige eigenaar) zijn grootvader Johannes weet daar (deels) ook het nogal zware kruien aan. Er wordt later zelfs een motortje gebruikt bij het kruien. 

    De molen van Zuidwolde lijkt veel op molen de Hoop in Elspeet. Ook deze molen komt van oorsprong uit dezelfde Zuid- Hollandse provincie. Deze molen is in 1962 en 1972 gerestaureerd, maar kwam na die laatste restauratie niet meer in bedrijf. ZO GING HET AANVANKELIJK MET MOLEN DE HOOP IN ELSPEET 

    ‘Het is een aanfluiting zoals ie erbij staat. Ik bedoel, ik heb er als kind vaak gespeeld en heb er een bepaald gevoel bij. ‘Er moet iets aan gebeuren.’Ook de gemeente Nunspeet staat te trappelen van ongeduld, want het is een lang gekoesterde wens van het gemeentebestuur om de molen op te knappen. Er ligt al geld op de plank klaar om te beginnen.Samen gaat men bekijken hoe en wat er gerestaureerd moet worden. Maar voorts wordt onderzocht of er nog meer geldpotjes bij het Rijk en de provincie kunnen worden geleegd ten behoeve van de molen in Elspeet.Jarenlang stond de molen er erg troosteloos bij. In november 2010 kwam hieraan gelukkig een eind door de start van een ingrijpende restauratie. 

    Zomer 2012 was de molen uitwendig weer hersteld en in het najaar van 2012 is een aanvang gemaakt met het inwendig herstel en is de directe omgeving aangepakt. Met als resultaat dat in het voorjaar van 2013 de molen weer als maalwerktuig in gebruik kon worden genomen.ZOU DIT MET DE MEULE VAN WASSENS IN ZUIDWOLDE OOK KUNNEN?  Ik hoop het!

    Zie HIER de foto’s van molen de Hoop te Elspeet: