Lammert Groenewold overleden

  • Henk Klöpping

      Lammert Groenewold ·  

    Beste vrienden / kennissen van Lammert,Vandaag is onze vader en maatje overleden na een lange strijd met een vreselijke ziekte. Hij is overleden op 55 jarige leeftijd.

    Dit is het eerste algemene bericht.Dear friends / aquaintances of Lammert,

    Today, our father and partner has passed away after a long battle with a terrible disease. He passed away at the age of 55. 

    This is the first message sent in general.Joke, Stein en Resa 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Dank je Oane.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Ik ken Lammert al lang sinds ongeveer 1982. Eerst was hij vrijwillig molenaar op de Koningslaagte, daarna op de Grote Poldermolen te Slochteren waar hij ook instructeur was. Als Lammert op bepaalde draaidagen zoals op de NM verhinderd was, dan viel ik voor hem in op de Koningslaagte. Bij zijn huwelijk met Joke waren wij nog aanwezig. Zaterdag 16 januari j.l. heeft m’n vrouw Jeannette – al jarenlang in de zorg gewerkt – hem thuis verzorgd, aangezien z’n gezin de hele dag en avond weg moest. Ik was ook erbij en Lammert was nog aanspreekbaar maar liggend in bed kon hij vrijwel niets uitrichten. Toch nog niet gedacht dat dit de laatste keer was dat wij hem zagen.Het bestuur van de Molenstichting Midden- en Oost-Groningen heeft opgeroepen dat de molens binnen hun gebied tot 4 maart a.s in de rouwstand gezet zullen worden. 55 jaar, veel te jong. Hij is onlosmakelijk verbonden met de herbouw van de Entreprise in Kolham. De baard van deze molen heeft hij nog zelf gesneden. Hierbij een foto van Lammert (links) op de stelling in Kolham op 2 juni 2014.

    =12pt

  • Henk Klöpping

    Lammert heeft ook aan de basis gestaan van de Slochter Molenstichting, waar hij ook nog bijna 15 jaar secretaris van is geweest. Zijn grote verdiensten voor onze Stichting en de molenwereld in het algemeen blijkt ook uit het gegeven dat hij in maart 2013 het certificaat voor Vernuft en Volharding heeft uitgereikt gekregen .

    Daarnaast was hij een boeiend mens, een vaardig verteller, een overtuiger en een goede vriend. Hij was muzikaal en creatief: zo bouwde hij speelmolentjes maar ook banjo's. Hij speelde met zijn vrouw Joke vaak samen, tot een paar weken geleden ging dat nog.  Hij had altijd de pest aan Facebook, maar toen hij zo immobiel werd ontdekte hij dat medium toch en werd er zelfs nog heel handig in; bekend is zijn “Meulenkwis” op Facebook, waar veel response op kwam. Velen kennen ook het mooie werk wat hij voor het Groninger Molenhuis heeft gedaan: “Nieuw Leven op de Groninger Molens” - een serie Powerpoint presentaties die het bestaande lesmateriaal zo mooi aanvulden.

    Ik heb sinds 2009 samen met Lammert een tiental leerlingen geholpen om bij het examen te komen, Lammert was de eerste tijd mijn begeleidend instructeur. Nooit een probleem gehad, de samenwerking ging soepel en zowel hij als ik hadden er plezier in. We liepen voorop als het ging om openheid van ons curriculum, om innovaties als het “duaal instructeursschap” en om inzet van het Internet bij onze opleiding. Hij maakte recent nog kleurplaten van alle molens, schreef nog samen met mij bulletins over de renovatie van “onze” molen en zelfs in zijn laatste weken bleef hij adviezen geven, meedenken en projecten starten, waaronder het project om lokale Groninger varianten van molennamen te verzamelen.

    We waren samen molenaar op de molen - iets waar andere molenaars wel eens wat verbaasd over waren, want ja, twee kapteins op een schip? Als Lammert dat hoorde dan merkte hij steevast op “Joa, meulen het aal zailen moar t is ja gain schip..” en dan was hij er klaar mee.

    Ik zal mijn molenmaatje missen.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • keesvanger

    Een actie foto van Lammert gemaakt bij de MOLEN VAN DE GROOTE POLDER in Slochteren tijdens een excursie van Drentse molenaars in 2014 naar een aantal mooie Groninger molens.

    kees

    ZIE: HIER

  • keesvanger

    Een actie foto van Lammert gemaakt bij de MOLEN VAN DE GROOTE POLDER in Slochteren tijdens een excursie van Drentse molenaars in 2014 naar een aantal mooie Groninger molens.

    kees

    ZIE: HIER

  • keesvanger

    Een actie foto van Lammert gemaakt bij de MOLEN VAN DE GROOTE POLDER in Slochteren tijdens een excursie van Drentse molenaars in 2014 naar een aantal mooie Groninger molens.

    kees

    ZIE: HIER

  • Henk Klöpping

    Repetitio mater scientiae est.

    Scientiae - ach ja.. Lammert en ik hadden de laatste jaren veel plezier over iets wat wij “t akkedemies waark en denk nivo” gingen noemen: als je dingen ziet die anderen niet of juist heel anders zien. “Joa jong”, grinnikten wij wij dan tegen elkaar “n mooi veurbeeld van akkedemies waark en denk nivo”.

    Als een bepaalde premier ons allemaal 1000 euro beloofde maar die kwamen nooit, en wij kregen het daar dan over - “Joa jong, t akkedemies waark en denk nivo”. Als een man met een wat vreemd kapsel ons vertelde dat al het menselijk leed te wijten was aan een bepaald type gelovigen - joa jong, t akkedemies waark en denk nivo. Als op dit molenprikbord mensen met zekerheid dingen wisten over molens die wij toch echt heel anders zagen -   t akkedemies waark en denk nivo. Als mensen tegen hun eigen belang ingingen om maar vooral niet te laten merken dat ze fout zaten - akkedemies waark en denk nivo.

    Maar ook als mensen met goede inzichten kwamen, als we constateerden dat er iets (heel) goed was gegaan, als we tevreden keken naar hoe anderen - soms wijzelf - dingen bleken te doen en te kunnen wat niet voor mogelijk werd gehouden - dan rechtten wij de schouders, keken elkaar aan en we zeiden hardop wat we beiden dachten “Joa jong, t akkedemies waark en denk nivo”.

    Waar mensen net iets meer doen - net iets meer voelen, beleven, willen en kunnen - ook al is dat soms niet wat de massa wil - ook al gaat dat soms falikant fout - joa jong din hebben ze akkedemies waark en denk nivo.

    Zo gezien had Lammert zeer zeker akkedemies waark en denk nivo.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

     

    Post is bewerkt op jan 24, 2016, 3:05 a.m. door Henk Klöpping

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Voor degenen die geen rouwkaart hebben ontvangen:  in deze mail van Joke (Lammert's vrouw) kun je een link naar de digitale versie vinden. Mensen die afscheid willen nemen zijn van harte welkom.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren