Doofpot

  • Teun

    Mooi verhaal, Oane, alleen: “Je voortdurend bewust zijn van risico's..”: Hoe lukt jou dat? Train je dat? TvdM

  • Henk Klöpping

    Het ging om het registreren en bespreekbaar maken van ongevallen.

    Alleen publiceren van wat er ergens op een molen is gebeurd is niet zo heel zinvol: je hebt geen borging dat de eigenaren / molenaars dat hebben gelezen, soms zullen ze ook niet in staat zijn om de achterliggende risico's te bepalen, soms lukt het niet om maatregelen te bedenken om die risico's geringer te maken. Een lijst van maatregelen (technisch, organisatorisch, gedragsgericht..) helpt naar mijn ondervinding (ISO27000 bijvoorbeeld).

    Ik maak dus de stap naar “lering trekken uit” en dat gaat alleen maar als je dat koppelt aan een periodiek uit te voeren risico-analyse (RI&E plus, zeg maar). Ik ben dan een voorstander van een pragmatische benadering, dus: een lijst van maatregelen die je door kunt lopen en die je gelijk bewust(er) maakt van de risico's. Daarbij neem je ter onderbouwing de ongevallen die daadwerkelijk voor zijn gekomen er ook bij op, in zover dat helpt bij het bepalen van impact / kans.

    Overigens heb je ongelijk als je zegt dat technische maatregelen niet werken, dat doen ze wel degelijk. Het is waar dat je met ALLEEN technische maatregelen er niet komt, maar dat  heb ik ook niet gezegd.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Oane, ik geloof best dat je je best doet om je van de risico's bewust te zijn. En dat lukt meestal ook wel. Maar het is juist wanneer je op een dag de kop er even niet bij hebt dat je wel eens heel blij zou kunnen zijn met een technische maatregel - zoals dat hekje of netje.  Zoals je zelf schrijft: "Als tweede moet de eventuele redenering dat heb ik of hebben wij, al zo vaak zo gedaan en het ging altijd goed, overboord gegooid worden".

    Verder valt me in je verhaal op dat je de kap ingaat om de aspen te smeren met DRAAIENDE molen .. een risico wat wij als VRIJWILLIGERS niet hoeven te nemen. Anderzijds wil ik hier ook niet het heilig boontje uithangen: ik heb ook wel eens leerlingen in de kap gelaten en dan de vang gelicht, dan weer opgelegd: aanschouwelijk onderwijs.  Maar goed, als jij boven in de kap je evenwicht verliest kan een plank in de “indraai” of een constructie om de bonkelaar nét het verschil maken.

    De regel die wij - Lammert en ik - altijd aan onze leerlingen leerden was dat de man die de zeilen voorlegt ook de vang licht. Maar ja, als je alleen op een molen bent en je legt de vang er niet op maar duwt het volgende end op elleboogstoom voor en klimt er in .. dan helpt dat ook niet.  Niet dat ik weet dat het zo gegaan is, hou me ten goede - ik weet NIETS over wat er gebeurd is waardoor die molenaar uit het gevlucht viel.

    Dat een ongeluk in de doofpot beland is WEL “erg”, want dan kun je er niet van leren en dus gebeurd het gewoon nog eens, en nog eens.  En ja, ik kan van alles bedenken, maar toen ik eens bij het doordraaien van een end bijna een nest vol eieren in de nek kreeg keek ik toch raar op. Dat waren maar eieren, maar de werkelijkheid is soms absurder en gevaarlijker dan wij ons voor kunnen stellen.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Hahaha :) 

    Volledig gelijk hoor Oane. Nee, ik dacht dat je het over de bovenas had. Ik ken de naam “vijzelpen” niet. Ik kon me verder niets met “pen” er in voorstellen dat je eens per uur moet smeren.  Bij “ons” is de “pen” het deel van de bovenas wat in de pensteen draait.

    Ik smeer die “pen” regelmatig, maar niet eens per uur, eerder eens per draaidag, als het nodig is ten minste. Ik smeer het halslager van de vijzel ook nog wel eens, maar daar hebben wij een handig smeerkistje voor, dus ook dat niet elk uur.  En ja, dan hebben we nog de taats die onder aan de vijzel in de onderkroon zit, die smeren we hier met een Stauffer potje. Bijna nooit, trouwens.

    Afijn - waar zit het ding wat jij ‘vijzelpen’ noemt dan?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    En Oane - als je er niets van hoort leer je er niets van. Dat geval met die man die uit het gevlucht viel (als dat is wat er is gebeurd, geheimzinnigheid alom..) ken ik via, via, via en van horen zeggen. Weet ik veel, voor hetzelfde geld was er iets met de vang, of had de beste man gedacht de vang er op te hebben gegooid maarj hing die nog achter de duim (als die molen een duim heeft) etc. etc.

    Daarnaast is het niet makkelijk zo niet onmogelijk om aan alle risico's te denken als je met de molen bezig bent. Zo'n grote kop heb zelfs jij niet |||  De maatregelen, zeker de technische maatregelen, beschermen je juist daar uitstekend tegen.  En een lijst met maatregelen en contexten + voorbeelden kan een eigenaar en de molenaars uitstekend helpen om te bepalen waar je je hoe tegen moet / kunt wapenen.

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Peter van Kuik

    Het is net als het verkeer. Een kind moet je van begin af aan leren constant op de gevaren te letten. Op een bepaald moment moet dat gewoonte zijn geworden voordat je iemand alleen over straat laat gaan. Diverse technische aanpassingen kunnen bepaalde risico's verminderen, maar het blijft gewoon opletten. Twee keer kijken voor je oversteekt. En bepaalde dingen gewoon niet doen zoals werken bij draaiende delen. De rol van de instructeur is daarom denk ik groter dan de rol van een RI&E

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Henk Klöpping

    Oane, ik ben ongeveer de laatste die zal zeggen dat “de kop er bij houden” niet van belang is. Tijdens de opleiding wordt daar heel veel aandacht aan besteed.

    Maar we doen eigenlijk niet aan nazorg, na de opleiding is men zelf baas.  En bij sommigen lukt het goed, bij anderen wat minder om zich te trainen om bewust te blijven. Elk mens heeft wel eens zijn dag niet en als een simpele maatregel je leven - en dat van anderen - kan redden, waarom dan die niet treffen..

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Klopt hoor: technische maatregelen zijn geen VERVANGING voor oplettendheid. Maar ze helpen wel. Ze hebben vandaag hekken gezet rond dat griezelig diepe gat bij mijn molen - ik ben daar toch echt wel heel blij mee. Want je kunt stellen dat mensen het gat vast wel hadden gezien en dat zo'n hek schijnveiligheid biedt, maar als er een groep staat, met de kont naar dat gat gedraaid en wat gedrang ontstaat, dan kan er maar zo één de plomp inkukelen. Zo'n hek helpt dan toch echt wel hoor ||| 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Dit draadje heet 'Doofpot'. Maar wat te denken van die bordjes "U betreedt de molen op eigen risco". Juridisch gezien hebben die weinig betekenis. Daar is al over geschreven. Deze bordjes zetten zowel molenaar als bezoeker zelfs op het verkeerde been.

    Vervang die bordjes nou 's door:

                            PAS OP:

       Voor eenieder die hier binnentreedt:

    De veiligheidssituatie in de molenwereld

           is schokkend en onacceptabel"

    Met die tekst worden zowel de molenaars als de bezoekers correct geinformeerd. Het is de conclusie van de onafhankelijk veiligheidsdeskundige. Maar wie wil zo'n boodschap in zijn molen aanbrengen en het zelf ook onder ogen zien? Of lopen we met die realiteit toch maar liever niet te koop? Doofpot…?

    TvdM

     

  • Henk Klöpping

    Ja. De veiligheidssituatie in de wielrennerij is ook schokkend en onacceptabel. Wie bedenkt het ook: op twee HELE smallen bandjes met 100 Km/h de berg af.. en dan alleen zo'n lullig leren bandje op de kop, geen valpak, links en rechts prikkeldraad, bomen en publiek.. en dan niet met één man maar met gelijk 50 of zo tegelijk die berg af denderen..

    Geen bord te zien.

    Wat stel je voor: verbieden?

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren