Doofpot

  • Teun

    Wie zich aan een ander spiegelt…. Ik denk dat een wielrenner die naar beneden suist zich bewust is dat hij grote risico's neemt! In de molenwereld ligt dat anders. Daar staat het besef van veiligheidheid en risico's nog steeds in de kinderschoenen, en sust men zichzelf liever in slaap met bordjes als “U betreedt de molen op eigen risico….”

    TvdM

     

  • Henk Klöpping

    Sja, bewust of niet, maar het gaat soms smerig mis. Dat is precies zo als bij de molenaar: die is zich denk ik vaak wel bewust van de gevaren - maar ook dat gaat wel eens smerig mis. Moet je dus de molen dichtgooien? Het wielrennen verbieden? Ik denk van niet.

    Maar kom op nou, jij mekkert wel steeds over de gevaren - en niemand ontkent die - maar wees eens constructief.  Wat is dan JOUW voorstel, TvdM?

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • karel

    Beste mensen,

    De bordjes “eigen risico” zijn er om bezoekers attent te maken op het gevaar. Zij ontslaan de eigenaar niet van haar plicht om voorzieningen te treffen. Ze ontslaan de molenaar ook niet van haar plicht om toezicht te houden. Veiligheid op molens is een gezamenlijk belang, waarin ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. Bezoekers moeten opletten (ook op hun kinderen). Eigenaars moeten veiligheidsmaatregelen treffen. Molenaars moeten toezicht houden, op bezoekers en vooral ook op leerling-molenaars.

    Voor wie wil ; de post van veiligheidcoördinator van het Gilde is vacant ; meld(t) je !

  • Henk Klöpping

    Ik zie op de GVM site dat de post “opleiding” onbezet is binnen het huidig landelijk GVM bestuur. Maar niets over de veiligheidscoördinator? Onder veiligheid een lijstje met coaches per regio, ook verder niets. Waar vind ik informatie over deze vast en zeker nuttige functie?

    Ik lees in de Gildebrief dat Rienk Oldenkamp dit nog maar net deed.  Rienk is er mee gestopt, begrijp ik?

    Post is bewerkt op feb 3, 2016, 9:40 p.m. door Henk Klöpping

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Henk Klöpping

    Maar kom op nou, jij mekkert wel steeds over de gevaren - en niemand ontkent die - maar wees eens constructief.  Wat is dan JOUW voorstel, TvdM?

     

    Dat je mijn inbreng als ‘mekkert’ omschrijft vind ik onheus. En dat niemand de gevaren ontkent:  Als zelfs Oudendag stelt dat de ‘eigen risico’ bordjes bedoeld zijn om de bezoekers te waarschuwen, dan ontken je toch de ernst van de situatie: “De veiligheidssituatie in de molenwereld is schokkend en onacceptabel”? Is men het daar niet mee eens? Of wil men bezoekers en molenaars die informatieliever toch liever maar onthouden?

    Ik kom zelf uit de wereld van bouw van raffinaderijen. Amerikaanse bedrijven met veiligheid als prioriteit nr 1. Als je sneller dan stapvoets op het terrein liep kon je definitief vertrekken. Dat had 2 goede redenen: als er bij een ontruimingsalarm 8000 mensen gaan rennen vallen er doden. Maar daarnaast, wanneer je over het terrein liep was je je altijd bewust van de noodzaak van veiligheid! Ook stond er een groot bord bij de ingang. “x dagen zonder letsel”. Iedere maand zonder incident kreeg iedereen een frutseltje. Door deze en andere maatregelen is het aantal doden over de hele bouwperiode van zes jaar tot 3 doden beperkt gebleven. En dat was een hele goede score, in de weteschap dat in vergelijkbare situaties 8 doden zijn gevallen. Goed gewerkt…! Wel raar dat zo'n 5 mensen dus het leven gespaard is gebleven, maar dat niemand weet wie dat zijn. Misschien ben ik wel een van die 5…..

    Volens mij is het van groot belang om veiligheid écht op de agenda te krijgen. Is men zich wel bewust van de ernst van de situatie? Willen we het eigenlijk gewoon liever niet weten? Wie meldt er zijn incident(en) bij de veiligheidscoordinator aan? Bijna niemand toch? Is het niet opmerkelijk dat iemand het ‘mekkeren’ noemt zodra het over de gevaren gaat? Wie durft er zijn collega-molenaar op onveiligheid aan te spreken.? Waarom staan alle Nederlandse molens niet een week of maand in rouw als er een dodelijk ongeval gebeurt is? Niet mee te koop lopen? Doofpot? Waarom niet voor op de Gildebrief “ x dagen zonder ongeval”. Waarom moeten molens juist voor veiligheid / de R&I-map zoveel betalen? Je ziet allerlei mensen bezig met veiligheid, maar ik heb geen idee wie wat doet. Waarom is veiligheid in de molenwereld zo versnipperd? Heeft veiligheid niet juist baat bij één duidelijk gezicht? En als de situatie daadwerkelijk schokkend en onacceptabel is, is het dan niet raadzaam om molens niet wekelijks maar slechts maandelijks te laten draaien, totdat er een structurele verbeteringen zijn?

    TvdM

     

  • Henk Klöpping

    TvdM, wat betreft dat “mekkeren”:  in Groningen hebben we een gezegde: "dou zulf wat“.  Oftewel: mooi dat je ergens op wilt wijzen of iets wilt verbeteren - maar doe dan ook eens wat voorstellen waar ik iets mee ”kan".

    In je laatste posting zie ik gelukkig wel wat dingen die ik als maatregelen / doelstellingen kan zien. Laat ik eens proberen die  SMART te maken. Als we het dan in de vervolgdiscussen even bij deze concrete voorstellen houden, dan komen we misschien nog op iets werkbaars uit ook, maar.. ik heb twijfel.

    1. Op de gildebrief x dagen zonder ongeval zetten. Da's alvast een mooi begin: het is in ieder geval wel specifiek.  Is het ‘realistisch’? Geen idee, ik weet niet hoe de redactie dit ziet, maar ik zie goede kansen om zoiets wel voor elkaar te krijgen. Voordeel van de twijfel.  Als we de doelstelling aanvullen met “vanaf het volgende nummer en daarna op elk nummer” is het tijdsgebonden, het lijkt me acceptabel. Niet erg ambitieus. Het is zeker meetbaar dat we dat hebben gedaan. Of het ook helpt? Waarom denk je dat, TvdM? Enneh.. hoe WETEN we dat er geen ongevallen zijn geweest - deze draad heet niet voor niets “Doofpot”..

    2. Molens minder vaak laten draaien. Specifiek: eens per maand. Meetbaar: nee. Hoe ga je meten of men zich daar aan houdt? MolenSTASI? Is dat wel Acceptabel? Realistisch? Tijdgebonden: vanaf wanneer? “Tot er structurele verbeteringen zijn” - hoe lang is dat dan?  Acceptabel - nou ja, het is veiliger, denk ik. Maar de publieksfunctie dan?  Waarom dan niet de molens sluiten en afbreken? Nog veel veiliger!

    3. Eén duidelijk gezicht. Wie? Vanaf wanneer? Wat gaat dat gezicht dan doen? Hoe meten we dat hij dat doet? Hoe dat het resultaat had?

    4. Collega's aanspreken op onveiligheid - maak die een SMART, dan? Specifiek: wanneer, wie gaat wie dan aanspreken, hoe meten we dat dat gebeurt? Wat is “onveiligheid” (dat is bij jou iets anders dan bij mij)? Is het acceptabel dat de lamme de blinde leidt? Realistisch om te verwachten dat je dat als gast gaat doen op andermans molen?

    5. Bord met waarschuwing bij elke molen - Specifiek: wat moet er op dat bord, hoe groot, welke kleuren, kan dat / mag dat zo maar? Acceptabel? Realistisch? Tijdgebonden: moet dat bord er vanaf 1 juli 2016 staan, wie betaalt dat en onderhoudt dat, wie meet / controleert dat het er nog staat?

    6. RI&E map goedkoper aanbieden - Specifiek: hoeveel mag veiligheid kosten dan? Tijdgebonden: vanaf wanneer gaan we dat doen? Meetbaar: ja, maar of het ook bijdraagt aan het veiligheidsbesef.. volgens mij ligt er op zo ongeveer elke molen nu wel een RI&E map, mosterd na de maaltijd? 

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Beste Henk,

    Bij sommige van jouw vragen denk ik: dat meent hij toch niet serieus? Maar als je met termen als “molenstasi” komt, dan haak ik echt af.

    Ik laat het hier dus verder bij, wat veiligheid in de molenwereld betreft. Ik onderschrijf de uitspraak van Hay Jansen volledig: schokkend en onaceptabel.

    TvdM

     

  • Henk Klöpping

    tvdm

    Bij sommige van jouw vragen denk ik: dat meent hij toch niet serieus? Maar als je met termen als “molenstasi” komt, dan haak ik echt af.

     

    Ja, die vragen zijn serieus, ik probeer je te helpen. Jij wilt die hulp niet, dus inderdaad: dan zijn we klaar.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    pieter_merselo

    Waarom het beheersen van risico's in molens lastig is? Omdat er in tegenstelling tot bv een bedrijf met 1500 werknemers (waar beleid opgelegd wordt) er in de molenwereld 1500 bedrijven met 1 (of enkele) molenaars/eigenaars zijn die allemaal het wiel opnieuw willen uitvinden.

     

    Daar heb ik we een idee over en dat past ook nog keurig in deze draad (zie vette tekst hieronder)  ||| 

    Ik denk dat er voor 2017 een eigenaren-convenant moet komen, in combinatie met een top 20 van maatregelen.  Degenen die dat convenant tekenen beloven daarmee (ten minste) die 20 maatregelen te treffen. Dat wordt steeksproefsgewijs gecontroleerd door een groep vrijwilligers bestaande uit eigenaren en eventueel een gedelegeerde van een verzekeringsmaatschappij (per regio). Teken je het convenant krijg je bijvoorbeeld korting op verzekeringspremies. Je zou het ook een randvoorwaarde voor overheidssubsidies kunnen maken.

    Ik zou ten minste deze dingen in de top-20 willen zien:

    1. jaarlijks uit te voeren en publiek te publiceren risico analyse adhv een norm. In die norm zeg eens 100 maatregelen die je kunt treffen. Je moet dan motiveren waarom je een maatregel (niet) treft. RI&E is een mooie wijzing.

    2. verplichting om aandacht aan veiligheid te besteden in de vorm van bijscholing / herscholing van molenaars door instructeurs van het GVM;

    3. verplichting voor eigenaren jaarlijks een door DHM/GVM te organiseren veiligheidscongres bij te wonen;

    4. verplichting ongevallen te melden bij een op te zetten “veiligheidsbureau”  die deze ongevallen analyseert en (geanonimiseerd) publiceert op een voor eigenaren en molenaars toegankelijke webstek

    5. plaatsen van een standaard bord bij de molen om de mensen te wijzen op de gevaren;

    6. de verplichting om een aanspreekpunt voor veiligheid bij de eigenaar te hebben, wiens naam en telefoonnummer in de molen goed zichtbaar is (bijvoorbeeld op dat bord)

    7. Goede afscherming van gevlucht middels standaard hekwerk

    8. Valbeschermings-ogen verplicht op voorkeuvelens (e.g. in windpeluw) zodat ten minste externe medewerkers zich tegen vallen kunnen beschermen

    9. Alle trappen verplicht vastgezet (mag zo dat de trap nog wel weg kan worden genomen als dat nodig is) en uitgevoerde met (lage) leuningen

    10. Luiken verplicht met touwen of kettingen extra geborgd.

    11. Beknellingsgevaar of gevaar voor afrukken van ledematen middels technische maatregelen of heldere procedures tegen te gaan

    12. Actief uitdragen van de boodschap dat een molen mooi, maar ook onveilig is door de molenaar, bijvoorbeeld door de mensen op het standaard bord te wijzen.

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • karel

    Applaus voor Lex van de Gaag ; Gezond Verstand Molenaar

    Het laten draaien van molens is niet zonder gevaar. Molenaars, maar ook bezoekers, begeven zich bewust in gevaar als zij autorijden, skiën, bergklimmen en ook als ze een molen betreden. Zij dienen zich goed bewust te zijn van deze gevaren, door opleiding en regels voor bezoekers. De molenaar is ook verplicht om de beschikbare veiligheidsmiddelen te gebruiken die door de eigenaar van de molen ter beschikking worden gesteld en om toezicht te houden op de naleving van de bezoekersregels.