Doofpot

  • Henk Klöpping

    @Karel: helemaal eens met dat gezond verstand, vooral niet uitzetten.

    Maar .. dan ben je er echt niet.

    De observaties die door jou worden gedaan zijn volgens mij correct: “men dient zich goed bewust te zijn van de gevaren door opleiding” - zeker, maar: hoe is dat geborgd? In mijn vak (informatiebeveiliging) doen we aan “awareness trainingen” en je moet in bepaalde functies minimaal jaarlijks een dergelijke training volgen en een examentje doen. De training is bedoeld om mensen er nog eens aan te herinneren wat de gedragsregels zijn, niet als vervanging van Lex' gezond verstand voor molenaars. Waarom hebben wij niet iets dergelijks? Moeilijk is het niet, duur ook niet, het blijkt in de praktijk (voor informatiebeveiling en ook voor bedrijfsveiligheid) prima te werken dus WAAROM hebben we het niet? Convervatisme, vermoed ik, want ratio kan ik er niet in vinden.

    Zeker: “regels voor bezoekers”. Die hoeven echter geen “klein vaarbewijs” te halen voor ze de molen in mogen, dus ben je letterlijk aan de Goden overgeleverd. Je legt de borging voor het gedrag van de bezoekers bij de molenaar, maar dat is in de praktijk niet echt makkelijk: zeker in een grote molen en met veel bezoekers moet je echt werken met bijvoorbeeld molengidsen (of meerdere molenaars) wil je wat overzicht over de “horden” houden. En dan nog: er zit geen noodstop op die molen en als de molengids net manend Jantje van 6 bij de koningsspil wegpraat omdat hij dat voetje ook liever niet bekneld zag, kan achter zijn rug Pietje van 5 wel eens zijn ontsnapt aan zijn ouders aandacht. Een hekje had dat voorkomen, zo simpel is het vaak.

    Lees mijn postinkje over “het convenant van moleneigenaren” nog maar eens, dat zou in mijn ogen een aantoonbare verbetering geven.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Lolke Rang

    N.a.v. wat Lex terecht opmerkt over die trapleuningen: het zou een zeer goede zaak zijn als hetzij de RCE, hetzij de ARBO, hetzij de Onderzoeksraad voor Veiligheid, of wie dan ook, op alle molens alle leuningen zou verbieden en verplicht laten slopen die hoger zijn dan 10 cm, of nog liever 5 cm, boven de trapboom.

     

    Misschien ben ik wat “Duits” in dit soort zaken, maar dat leg je in mijn ogen vast in een norm. En de EIGENAREN verklaren in een convenant dat ze leuningen aanbrengen conform die norm.  Daarmee is glashelder waaraan de molenbouwer of de timmerman (of zelfs de handige molenaar) moet voldoen wil  hij kunnen zeggen dat hij “leuningen” aan trappen maakt. Zou je zo'n norm hebben dan kun je straks leuningen bestellen bij elke timmerman - als je refereert aan “NMS2016-1” (Nederlandse Molenstandaard, de 1e uit 2016).  “Graag ontvangen wij van u 20 meter leuning (NMS2016-1) en montage daarvan op onze trappen”. Klaar.

    Mijn mening: wij denken in onze molenwereld nog te veel als hobby-isten, iets waar ik regelmatig het schuim van om de mond krijg.  We werken namelijk met een LEVENSGEVAARLIJK INSTRUMENT, wat eist dat je je aan eisen en normen houdt.  Helaas, het is nu allemaal onverplicht, ladida, tralala. Bah. 

    De situatie lijkt op die uit het grapje waarin een boze hondeneigenaar roept “kom je nou of kom je niet!” - en inderdaad, dan komt hij of hij komt niet |||  Zo ook bij ons: de molenaar is net als die hond: als hij niet goed wordt “opgevoed” door de eigenaar, dan gaat het dus soms goed en soms niet. Maar in onze wereld is het nog gekker: hier vraagt de eigenaar aan de hond hoe het moet… sja, met het bekende resultaat.

    Ophouden met spelen met andermans veiligheid: lees mijn posting over het convenant van eigenaren nog eens door. Als je DAT voor elkaar krijgt heb je in mijn ogen een significante stap gezet. Hier kunnen we er over OH-en tot we een ons wegen, het helpt niet.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    Er zijn trouwens normen voor trapleuningen, e.g.NEN 3509-2:2008 - die zijn ofwel al geschikt of er is eenvoudig en “NMS” uit te destilleren, denk ik.  En de commissie die de NEN normen onderhoudt zou ook wel eens interesse kunnen hebben.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    ouendag

    Het laten draaien van molens is niet zonder gevaar. Molenaars, maar ook bezoekers, begeven zich bewust in gevaar als zij autorijden, skiën, bergklimmen en ook als ze een molen betreden. Zij dienen zich goed bewust te zijn van deze gevaren, door opleiding en regels voor bezoekers. De molenaar is ook verplicht om de beschikbare veiligheidsmiddelen te gebruiken die door de eigenaar van de molen ter beschikking worden gesteld en om toezicht te houden op de naleving van de bezoekersregels.

     

    De tekst komt van de GVM internetsite. Er staat “…ook bezoekers begeven zich bewust in gevaar (…) als ze een molen betreden”. Bewust? Hoe kan de ondeskundige en argeloze bezoeker zich bewust zijn van het gevaar in een molen?? En wat is dan feitelijk het gevaar waar de bezoeker zich dan bewust van is? Men is het zelfs onderling niet eens! Is dat het sussende 'alles is gevaarlijk' van het GVM? Of gaat het om de 'ernstige risico's' waarvan DHM spreekt? Of is de bezoeker zich bewust van de uitspraak van de hogere veiligheidsdeskundige: ‘schokkend en onacceptabel’?

    Er gaat veel veranderen in de molenwereld, voor wat de veiligheid betreft. De wal gaat het schip keren. De bevinding 'schokkend en onacceptabel' van de veiligheidsdeskundige heeft zelfs in de Gildebrief heeft gestaan. Dáár gaan letselschadeadvocaten zich op beroepen. En dan kom je bij een ernstig letsel of dodelijk ongeval niet meer weg met, ach, het hoort erbij.

    Mensen in de molewereld gaan shoppen, als het veiligheid gaat. Men wil er liever niet aan. Het werkt dan extra verlammend als er zulke zeer uiteenlopende standpunten zijn. Ik zou het zo toejuichen wanneer de molenwereld me één eenduidig standpunt over de huidige veiligheid in de molenwereld komt: eerlijk en genuanceerd. Niet dat in slaap sussen wat het GVM op haar site doet, maar ook niet zo'n totaal onjuiste en onzinnige vergelijking van de gevaren van molens met Formule 1 auto's. Daar heeft écht niemand wat aan.

    TvdM

  • karel

    Mooi hoor, die bijna overkokende woede als je het idee hebt dat veiligheid op de molen niet serieus genomen wordt. Echter ……

    Eerst even Hay Jansen in bescherming nemen ; hij heeft geschreven dat het aantal doden (9 in 40 jaar) schokkend en onacceptabel is.

    Daar most niet van maken dat de veiligheidssituatie in de molenwereld schokkend en onacceptabel is.

    Dan even dóórlezen ; bezoekers dienen zich goed bewust te zijn van deze gevaren .. door regels voor bezoekers.

    Het laten draaien van molens is niet zonder gevaar ; dat is een vaststelling, waar niets sussends aan is.

    Veiligheid op molens is een gezamenlijk belang, waar elke partij haar/zijn steentje aan kan bijdragen ;

    • bezoekers door op te letten, ook op hun kinderen, en door de regels te volgen (bordjes wijzen op gevaar, maar ‘exonereren’ niet)

    • eigenaren door de nodige voorzieningen te treffen (gevlucht, stelling, draaiende delen, etc)

    • molenaars door verantwoord te werken en toezicht te houden op leerlingen en bezoekers (en hopelijk ook op hun eigen veiligheid te letten)

    Als ieder zijn verantwoordelijkheid neemt, kunnen er stappen gemaakt (blijven) worden. Niet l***en, maar poetsen!

     

  • Teun

    Ik wil niemand aan de kook brengen, noch beschadigen. Ik respecteer iedereen zéér die aan veiligheid werkt en ook ik probeer mijn steentje bij te dragen. Maar ik begrijp niet dat het woord veiligssituatie hier niet gebruikt zou mogen worden. Alsof de situatie daardoor minder nijpend wordt. Daarbij geloof ik niet dat Hay Janssen -met zijn staat van dienst-  bescherming nodig heeft. Petje af dat hij man en paard noemt.

    Ik vind de GVM tekst van het erg onduidelijk geschreven. Wie ‘zij’ nou zijn is mij niet duidelijk. Maar het ergste vind ik het in één adem noemen van autorijden, skien, bergbeklimmen en de gevaren op de molen. Dat is in mijn ogen baggetaliseren en ‘in slaap sussen’.

    Maar het belangste: Waarom staat de diagnose van Hay Janssen niet als éérste onder het kopje Veiligheid op de GVM internetsite? 'De meest risicovolle bedrijfstak in Nederland is de Landbouw en Visserij: 6,4 doden onder 100.000 werkendenin 2009. Bij een ruwe vergelijking zien we dat het ongevallencijfer voor fatale ongevallen in molens veel hoger is…'  En het gaat nota bene voor velen ‘slechts’ om een hobby….!!! Is dat niet belangrijk voor iedereen, om dát te weten? Waarom kiest men dan voor vage, betekenisloze teksten als 'Zij dienen zich goed bewust te zijn….'

    En tot slot:Waarom staat in jouw lijstje de molenaar op de 3e plaats, terwijl dát juist op de molen toch de grootste brokkenmakers zijn? Moeten die niet op nr 1?

    TvdM

     

  • Henk Klöpping

    @ouendagl: mooie observatie: “als ieder zijn verantwoordelijkheid neemt, kunnen er stappen gemaakt (blijven) worden. Niet l***en, maar poetsen!”.  Zou dat lukken denk je?

    Ik kom net uit de krochten van een andere draad, waarin een MIO me uitlegt dat hij bij een weigerende vang de kap even inloopt om te kijken wat er aan de hand is. En als ik dan zeer gedecideerd (en bezorgd) uitleg dat zijn prioriteiten daar niet liggen op dat moment, maar dat hij de molen als de sodewiewa uit de wind moet zien te krijgen dan wordt ik uitgekreten voor “schoolmeester”. De desbetreffende MIO constateert dan rustig dat hij gewoon de kap wel even ingaat als dat gebeurd, tenminste, “als de molen niet te hard draait”. 70 endjes lijkt hem prima, zo te lezen.

    TvdM, ouwe mekkeraar - mij vallen de schellen zo langzamerhand ook van de ogen. Hoor even wat ik zeg: man, je hebt gelijk. Hoor je me? Je hebt GELIJK! Als ik poddome zelfs met een MIO nog over zulke basale zaken in “discussie” moet dan is er een hoop mis :r 

    Lees nou voor de aardigheid nog eens mijn idee over dat convenant van eigenaren. Ik denk dat dat de enige aanpak is die op korte termijn tot resultaat gaat leiden, dus; dat kunnen we initieren, zo kunnen we poetsen.

    Want hier door OH-en helpt ons inderdaad niet.  Karel, wil het Gilde hier geen actie in uitzetten?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    'Verantwoording nemen' is toch ook weer zo'n nietszeggende uitdrukking. Het fundamentele veiligheidsprobleem in de molenwereld zit ‘m in de dubbelrol die een molenaar heeft. Enerzijds rust op hem/haar de zeer serieuze en zware taak om de veiligheidheid van de bezoekers, collega’s en de molen te waarborgen. Maar tegenlijkertijd moet een molenaar onder ogen durven zien dat hijzelf/zijzelf de grootste brokkenmaker is!!! Toezicht moeten houden en tegelijkertijd voor jezelf moeten erkennen dat je het slechtste jongetje van de klas bent? Dat is een tegenstrijdigheid, een spagaat waar niemand uitkomt! Alleen het ontkennen of baggetaliseren van de eigen onveiligheid biedt dan een uitweg. En dat is wat er gebeurt.

    TvdM

  • Henk Klöpping

    tvdm

    'Het fundamentele veiligheidsprobleem in de molenwereld zit 'm in de dubbelrol die een molenaar heeft.

     

    Als dat het fundamentele probleem is is het dus inderdaad op te lossen door die molenaar te ontheffen van die dubbelrol. Een paar postinkjes geleden heb ik het “convenant van eigenaren” genoemd - de eigenaren zouden dit probleem op kunnen lossen en dat zouden we vandaag al kunnen initiëren.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Henk Klöpping

    @Hantumerleech: ik moet me als molenaar nu toch ook al aan een aantal eisen en normen houden, Oane. Ik heb een net contract met de Stichting waarin mijn verplichtingen (en de hunne) keurig staan opgesomd. Moet ik me aan houden. Ik moest voor ik met de molen mocht werken eerst aan de eis “in bezit van certificaat DHM” voldoen. Heb ik gedaan. Er is een gedragscode in de maak bij onze Stichting, en ik denk dat die redelijk en billijk zal zijn, maar ik moet me er wel aan houden.  Ik moet me houden aan de NEN normen als ik electriciteit in de molen aanleg, en het waterschap bij ons heeft ook zo zijn eisen en normen en daar moet ik me aan houden.  Ik haal wel eens wat op voor de molen en rij dan auto. Moet ik een rijbewijs voor hebben. Ga zo maar door.

    Merk op dat in GEEN van deze gevallen het de molenaar is die de eisen dicteert. Hij / zij moet zich er aan houden, punt.  Zo kan dat met molenveiligheid ook.

    Oane, als we zelf niet “schoon schip” maken komt uiteindelijk de overheid het wel regelen. En dan val je plots volledig en zonder uitzonderingen onder de ARBO. Mag jij met je tuigje aan het gevlucht in, terwijl ik beneden het valtouw vasthoudt. Als je denkt dat DAT leuk is…

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren