Gebroken band loper

  • Fietsende

    Tijdens het malen is de ijzeren klemband van de loper van het nog nieuwe koppel maalstenen (anno 2010) gebroken. Hierna is de molen snel tot stilstand gebracht. Zoiets hebben wij nog nooit meegemaakt. Ik wil graag weten of anderen dergelijke ervaringen hebben meegemaakt, waarbij het niet uitmaakt hoe oud de stenen zijn. Wat moet er in dit geval gebeuren? De loper ter plaatse repareren of uit de molen verwijderen en transporteren naar de fabrikant? Daar is geloof ik wel een smidsvuur voor nodig om de gerepareerde band bij het afkoelen te laten krimpen. Vervelend is wel dat de molen nu niet meer maalvaardig is.

  • A.

    Hoi Martin,

    In zo'n geval zou ik met die band naar een smederij of constructiebedrijf gaan en op beide uiteinden een stukje hoeklijn (b.v. 50/50 x 10) laten lassen. In het uitstekende stuk eerst een gat boren (b.v. M12). Houd wel in de gaten of die uitstekende stukken van de hoeklijntjes niet door de kuip heen gaan. In dat geval uiteraard wat inkorten voor je de gaten erin boort. De band weer om de steen leggen en vervolgens met een lange bout of draadeind (M10) de beide uiteinden naar elkaar toetrekken.  Zonodig met een vuistje de band strak om de steen kloppen en onderussen de moer(en) aandraaien. Ik zou dubbele moeren gebruiken waarvan de buitenste een borgmoer. Je kunt van de gelegenheid gebruik maken om er een meeljagertje aan te knopen, maar zo zal het ook wel als jager werken, denk ik. Dit lijkt me de kortste klap, succes!

    Pandsel

    Pandsel.

     

  • Henk Klöpping

    Hoi, Martin.

    Voor jullie ook maar WAT doen - melden bij de eigenaar, in dit geval de TC van de MSMOG. Dit lijkt me dermate vreemd dat (door de maker) uitgezocht moet worden hoe dit kon. Voor hetzelfde geld zijn er meer stenen geleverd met - bijvoorbeeld - een band gemaakt van slecht materiaal.  Niets doen dus - melden en dan na overleg acties uitzetten.

     

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    De TC van de MSMOG is al meteen nog dezelfde dag op de hoogte gebracht. Het is ook op Facebook te zien. Maar ik ben wel benieuwd over de landelijke reacties, zodat bepaalde ideeën en suggesties aan deze TC doorgegeven kunnen worden en dan qua kosten beoordelen.

    Ik heb het probleem juist op dit Molenforum geplaatst om andere molenaars te waarschuwen voor dergelijke gebroken spanbanden. Lijkt me een zeldzaam geval.

  • Peter van Kuik

    Op beide einden een blokje lassen. Dan met een G-Clamp of zware lijmtang op de blokjes de einden naar elkaar toe trekken. Zoveel eraf slijpen dat er een paar mm ruimte tussen de einden van de band zit en de buitenkanten schuin afslijpen. Dan met de G-Clamp op maximale spanning de einden aan elkaar lassen. Bij het afkoelen trekt de band nog extra strak. Daarna de blokjes er weer af slijpen zodat er geen vervelende uitsteeksels aan de steen zitten.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Fietsende

    gert_klijnstra

    Waar is de band gebroken? op de las? of is roest de oorzaak? Detail foto?

    Wie is de fabrikant, of is dat te kort door de bocht. 

     

    Ik was wegens griep zelf niet bij dit voorval aanwezig. Een collega molenaar geeft mij hiervan op de hoogte gebracht en de foto's staan op Facebook. Zoals ik al in mijn eerste topic heb aangegeven, gaat het om een nieuw koppel kunststeen uit 2010 en op de foto is toch geen roest te zien. Ik noem geen naam van de fabrikant, daar zorgt het bestuur van de molenstichting verder voor. Als je zelf googelt hoeveel molensteenfabrieken er nog over zijn….

    Hieronder nog twee foto's.

     

     

    Post is bewerkt op feb 2, 2016, 11:36 p.m. door fietsende-molenaar

  • Waterpezer

    Hallo Martin,

    Voor het herstel is een spiesluiting de kortste EN veiligste klap, dit kom je wel bij meer molenstenen tegen.

    Een vervelende breuk, maar het kan ieder overkomen.

     

    Met vriendelijke groet,
    Jeffrey
  • Fietsende

    De molenstichting heeft na het in ogenschouw nemen van de schade nu gekozen voor een spiesluiting, waarvoor ik de tips van Johannes Kooistra en Hantumerleech per e-mail heb doorgegeven. Bedankt Friese heren!

  • Henk Klöpping

    Is de oorzaak nog gevonden, Martin?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Volgens Lex v.d. Gaag een slechte las (mail ontvangen). Zondag a.s. ga ik er eens kijken, m'n griep is nu weer over.